Kategori för budgetlösningar?

Frågor om sidan eller föreningen
småkrypet
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 mar 2012, 20:41
Började med grodor år: 2010
Ort: Jönköping
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av småkrypet » 07 maj 2012, 22:33

Confessor skrev:
...Jag håller med om att det har blivit stort, MEN det flesta "idiotfrågor" kommer från folk som helt enkelt är för lata för att gå in på nybörjartrådar. Visst man hittar inte allt där men det är en bra början! För det finns massor med trådar som börjar typ "Hej jag heter Olle och jag ska börja föda upp pilgiftsgrodor. Hur ska jag göra ?" Och sedan efter ca 10 andra frågor kommer naturligtvis "Jag vill köpa äkta par av den och den grodan."..
Lite OT:

Hur hittar man nybörjartrådarna? Det kanske är en sådan rubrik vi behöver? (Pinsamt om jag missat den rubriken nu, men jag har just letat efter den, eftersom jag insåg att jag inte börjat med att läsa dem.)

Jag hoppas att jag är en sådan som inte är för lat för att läsa, det är just att lära sig nytt som roar mig. Men, om man vill att det ska vara lätt att hitta nybörjarfrågorna för en nybörjare, så är det en fördel om det finns en sådan rubrik. Alla kanske inte plöjer igenom hundratals ganska svåra inlägg bara sådär... för att så småningom hitta något som var på nybörjarnivå.
Bombina orientalis
Cirka 60 arter ryggradslösa kryp

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av MattiasS » 07 maj 2012, 22:58

Är väl sant att det borde finnas en bättre "kategori" med nybörjarfrågor där dom vanliga svaren finns. Finns ju en del under nyttigheter men är ju lång ifrån komplett. Sen är det väl aldrig fel att man vill vara ekonomisk och flera billiga tips&trix kan mycket väl vara bättre än dyra färdig lösningar.
Eller så skriver man DIY i rubriken eller liknande. Då blir det enklare att söka med.

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av HåkanP » 08 maj 2012, 00:54

Det svänger här, från Budgetlösningar till Do It Yourself och länksammanställning (av intressanta/viktiga trådar) för att sen diskuteras "lyx-hobby" och nybörjar trådar (finns de några sådana på vårt forum ens utöver Nyttigheter?).

Möjligen skulle Christin valt annan rubrik för några verkar gå igång på "bilighets" stämpeln. Trotts att de flesta vet med sig att intresset för grodor oftast kostar massor.

Eftersom det säljs grodor för så billigt som 250:- på reptilutställningarna och andra annons ställen, vilket vi knappt lär kunna ändra på så kan vi åtminstonne försöka ha Nybörjar information samlad för de som hittar hit. Titta på andra forum så ser ni att vårt är inte fullständigt eller vad man ska skriva i frågan om detta.

Själv står jag vid vad jag skrev innan, det saknas en DIY del (eller variant på det, länksamling, stickys. Finns flera vanligen förekommande varianter bara på anda utländska grod forum) och det har inget med budgetlösningar att göra för att spara pengar. Alla som sätter ihop ett terrarie eller börjar odla foder gör en eller flera egna (DIY) lösningar och dessa ideér är ibland så pass unika att flera borde ta efter om inte annat ger det många här egna ideér. Vad jag börjat inse är att många av dem står inte ens på forumet utan sprids endast vidare från mun till mun. Ibland finns det mycket som om flugsmet t.ex. men flugsmet fungerar ju inte till allt.
Kan ju också vara trevligt att ses och snacka grodor över en kaffe men ibland räcker inte tiden till och svaren behövs lite snabbare, om man nu inte råkar på i grodtäta Uppland med Uppsala i centrum där de verkar bo på nästan gångavstånd till varandra. Bara till att gratulera till det samlade intresset. ;)

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Christin
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 apr 2012, 23:37
Började med grodor år: 2011
Ort: Dala-Floda
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av Christin » 08 maj 2012, 23:17

Oj detta var visst en het potatis ;)
Tror att jag har förklarat mig på ett sätt som missförstås. Och Det är verkligen inte vad Jag avsåg. Jag är en "pysslig" person som tycker att det är roligt att göra saker från början. Dessa saker brukar ibland bli billigare. Och ibland blir det mera skräddarsytt. Så det där med att det är viktigt med att det handlar om budget, det använder bara jag som en guide till intressanta lösningar.
Så om jag börjar om från början så avser jag att hitta ett lättare sätt att finna lösningar som Jag kan tillverka själv. Och jag bor långt från alla specialbutiker med häftiga produkter som finns i stan. Visst kan man skicka efter, men egentillverkade saker ger hobbyn en trevlig knorr och fler i familjen kan delta. Ni förstår, hos oss, så är även 8 och 10-åringen engagerade i grodornas skötsel. Särskilt i jakten på vild mat. I morgon t.ex. skall 10-åringen och jag besöka en övergiven jordkällare. Där har Vi hittat sovande myggor. Bara att plocka. Var där idag med pannlampa. Grodorna blev ivriga och pigga av att få jaga.
Och det är verkligen en liten hobby och det är trevligt att det är just detta. Min man är pälsallergiker och jag utbildad djurvårdare. Så denna hobby passar vår familj.

Christin
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 apr 2012, 23:37
Började med grodor år: 2011
Ort: Dala-Floda
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av Christin » 08 maj 2012, 23:42

Och egentligen så var det väl så att jag bara räckte upp handen och kom med ett litet förslag. Jag ämnar inte vilja ändra på forumet, tänkte bara förenkla sättet att hitta en viss typ av information. Jag kan därför absolut acceptera att Allt fortsätter som det hittills gjort. Och jag är ny här, vill inte att ni tror att Jag är någon som krånglar. Så vi kan väl bara glömma mitt inlägg ;) och lägga ner den här tråden? Christin

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 916
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 247 gånger
Blivit gillad: 157 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av Jolo » 09 maj 2012, 00:32

Jag tycker diskutionen är intressant och du ska inte be om ursäkt för det du efterfrågar. Helt klart saknas någonform av nybörjar kategori där enkla lösningar för att Lyckas med att hålla grodorna vid liv finns. Bakgrunds matereal och olika mer eller mindre dyra lösningar går det mode i inom hobbyn. Ena dagen är det epiweb andra fogskum tredje hygrolon fjärde kattsand/torv. Vi har ju detta faktablad men inte helt lätt att hitta som nybörjare. En nybörjarinformation där enkla tipps och svar finns. Även om många av de grodor vi håller är dyra kan man hålla dom enkelt utan qwadrippla titanmunstyken kopplade till 20 bars pumpar och hygrostat. Här med efterlyses en nybörjarinfo med grundläggande beprövade enkla tips och lösningar för att grodorna ska må bra. Vill man sedan ha mer info så finns det som sagt massor att gotta sig i under enligt mitt tycke fungerande forumkategorier.
/ Johan

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av MickeK » 09 maj 2012, 08:15

jolo skrev:Jag tycker diskutionen är intressant och du ska inte be om ursäkt för det du efterfrågar.
Sant. Det var inte meningen att "hugga huvudet" av Christin utan det var bara ett påpekande på att vi haft ett flertal nybörjare som kommit in med "buller och bång" för att sedan bara försvinna. Det finns alltså flera trådar som är riktade till nybörjare, några är längre och några är kortare allt beroende på hur länge trådskaparen varit här.
Jag vill helt enkelt att folk ska tänka efter innan dom hoppar in i våran hobby.
jolo skrev:Helt klart saknas någonform av nybörjar kategori där enkla lösningar för att Lyckas med att hålla grodorna vid liv finns.
jolo skrev:Vi har ju detta faktablad men inte helt lätt att hitta som nybörjare. En nybörjarinformation där enkla tipps och svar finns.
jolo skrev:Här med efterlyses en nybörjarinfo med grundläggande beprövade enkla tips och lösningar för att grodorna ska må bra.
Här har du skrivit vad som saknas 2 ggr för att sedan visa att vi har det du saknar. Exakt vad saknar du i detta faktablad ?
Här står ju allt grundläggande. Vill du ha ett faktablad för varje art ?
Det man skulle kunna göra är att dom som startar en profil här får en länk till detta faktablad.

Sedan allt annat ang. bakgrund osv. är ju inte för grodornas skull utan det är ju för våran skull. Grodorna skiter fullständigt i vilken typ av bakgrund vi har, det kan lika gärna vara rent glas bara dom har sina gömställen.
Och skippa bakgrund, det blir inte mera budget än så. Det finns flera som kör med rena terrarium (utan bakgrund) där grodorna trivs och får massor med ungar.

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 195 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av BengtO » 09 maj 2012, 08:58

Det har ju dykt upp en del "Egna" lösningar i forumet ibland som gott och väl skulle kunna lyftas och skrivas in under Nyttigheter för att enklare kunna hittas.

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 916
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 247 gånger
Blivit gillad: 157 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av Jolo » 09 maj 2012, 09:34

Confessor skrev: Här har du skrivit vad som saknas 2 ggr för att sedan visa att vi har det du saknar. Exakt vad saknar du i detta faktablad ?
Faktabladet är bra men det kanske inte är så lätt att hitta. Och som du skriver grodorna bryr sig inte så mycket om tjusig inredning men den informationen kanske ska finnas som fast information riktad till nybörjare. För det är lätt att kasta sig in i forumet och läsa om alla fantastiska lösningar för bevattning, dränering, ljus och bakgrunder. När det som nybörjare är de enkla lösningarna man framför allt behöver.
/ Johan

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av FrankD » 11 maj 2012, 17:43

När man är nybörjare i något är de första stegen alltid svåra och man måste leta tills man hittar rätt info eftersom man inte vet vad man letar efter. Det ligger i sakens natur, går inte att ändra och är (för mig) en värdefull process i sig. Det innebär inte att vi ska strunta i att göra informationen lättillgänglig men det går bara till viss del. Längst upp i kategorin Pilgiftsgrodor har vi tråden FAQ som innehåller en hel del info till just nybörjare, samt länkar till Nyttigheter (där bl.a. faktabladet finns) och annat. Om det är svårt att hitta understyker det bara vad jag skrev ovan. Dessutom är det förstås inte så att alla nybörjare söker samma information. Om man inkluderar allt någon nybörjare skulle kunna vara intresserad av fås en nybörjarinfo som innehåller hela forumet och mer. :(

Skriv svar

Återgå till "Feedback och frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster