Art/skötsel beskrivningarna.....

Frågor om sidan eller föreningen
tummen
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 26 feb 2009, 13:49

...och här kommer den senaste versionen på Ph.vittatus:
--------------------------------------------------------

Phyllobates vittatus

Ph. vittatus är en liten lättskött groda från stillahavskusten i Panama och Costa Rica.
Den blir bara omkring 3 cm lång och lever i regnskogen nere på marken i närheten av små bäckar mellan klippor, blad och rötter. Detta är en av de första pilgiftsgrodorna som hållits i terrarium och rekommenderas ofta som nybörjargroda.

Lämplig terrariestorlek är ungefär 80*50*50 upp till 70*60*70 för tre eller fler individer. Terrariet skall inredas som för övriga pilgiftsgrodor; mossa och löv på botten, bromelior och andra växter, gärna en bäck eller ett vattenfall, rötter och kanske lite stenar, samt en romgömma av något slag; en halv kokosnöt, en filmburk eller dylikt. Temperaturen skall dagtid vara mellan 26-29 grader, nattetid mellan 21-25 grader. Luftfuktigheten skall ligga på 70-90% dagtid och gärna nära 100% nattetid. Duscha terrariet flera gånger varje dag. Födan är den vanliga för pilgiftsgrodor; småinsekter såsom bananflugor, hoppstjärtar, vissa myrarter, och andra små insekter.

Odling går till på följande sätt:
Hanen ropar med drillande toner hela dagarna från någon hög plats på den något större och kraftigare honan. Är hon intresserad kommer hon dit, följer honom till romgömman, samtidigt som hon rör vid hanens rygg med frambenen. Framme vid romgömman lägger honan upp till 25 ägg (utan amplexus) och lämnar sedan platsen. Hanen befruktar äggen och bevakar dem tills de kläcks, han bevattnar även äggen varje dag. Äggen kläcks efter 9-17 dagar, och hanen hjälper ofta till med detta genom att sätta sig på äggen för att underlätta kläckningen. Ynglen slingrar sig upp på pappans rygg och han flyttar dem till en lämplig vattensamling. Sedan får ynglen klara sig själva. Ynglen kan därefter flyttas till ett akvarium för uppfödning, de kan födas upp tillsammans och de är inte kannibaliska. I övrigt kan de födas de upp på samma sätt som D.auratus. Efter 75-80 dagar i 25-gradigt vatten går unggrodorna upp på land, och de kan direkt äta bananflugor. De blir könsmogna efter ca 10-12 månader. Ge honan möjlighet att vila upp sig genom att simulera torrtider då och då.

Sammanställningen är gjord av Thomas Tummen Wallén utifrån flera böcker och hemsidor på internet.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

tummen

Inlägg av tummen » 26 feb 2009, 13:54

...VAD tycker ni nu om dessa? Komplettera med egna erfarenheter om ni tycker det behövs. :) Alla "svenskalärare" är också välkomna att bidra! För det är ju lätt att slinta på tangenterna.... :mrgreen:
Thomas

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Blivit gillad: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny » 26 feb 2009, 17:39

Jag tycker att texten om Phyllobates vittatus håller så hög klass att den kan läggas upp helt utan ändringar... :lol: De andra känns lite "pratiga" och behöver justeras lite...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri

Har inga grodor just nu!

Grimgal
Började med grodor år: 2008

Inlägg av Grimgal » 27 feb 2009, 10:37

Efter att snabbt skummat igenom texten fann jag en hel del fel kommateringar. Ett fel som upprepades ett flertal ggr var ",och", kommat är onödigt. Lägg gärna till fotnoter som förklarar begrepp såsom amplexus. Länka även till vart informationen om växterna finns, även detta kan göras genom fotnoter. Då odlingsrecept inte är särskrivet kan det inte skrivas odlings"recept", utan ska skrivas "odlingsrecept". Många meningar är onödigt långa, se t.ex. första stycket om D.tinctorius. Detta består av en mening!

Jag står fortfarande fast vid att den engelska litteraturen är långt överlägsen dessa artbeskrivningar. Boken "Poison Frogs" är helt klart värd priset, då den innehåller allt man behöver veta och en hel del därtill.

Har inga grodor just nu!

tummen

Inlägg av tummen » 27 feb 2009, 14:42

Grimgal skrev:Efter att snabbt skummat igenom texten fann jag en hel del fel kommateringar. Ett fel som upprepades ett flertal ggr var ",och", kommat är onödigt. Lägg gärna till fotnoter som förklarar begrepp såsom amplexus. Länka även till vart informationen om växterna finns, även detta kan göras genom fotnoter. Då odlingsrecept inte är särskrivet kan det inte skrivas odlings"recept", utan ska skrivas "odlingsrecept". Många meningar är onödigt långa, se t.ex. första stycket om D.tinctorius. Detta består av en mening!

Jag står fortfarande fast vid att den engelska litteraturen är långt överlägsen dessa artbeskrivningar. Boken "Poison Frogs" är helt klart värd priset, då den innehåller allt man behöver veta och en hel del därtill.
Tack för svenskalektionen, men vi har förut konstaterat att det som saknas är lättillgänglig information på svenska, och det börjar jag nu bygga upp här, om du tycker jag gör det dåligt så kom igen och gör en bätttre version själv! :mrgreen: Du har säkerligen rätt i dina påpekanden om svenskan i mina artbeskrivningar, jag får väl skylla på att det lätt blir svårt att "se" vad man skrivit och hur när man gör det så här direkt i tråden. Jag får redigera lite och komma tillbaka med en uppdaterad version.....
Thomas

Har inga grodor just nu!

tummen

Inlägg av tummen » 27 feb 2009, 14:44

Pny skrev:Jag tycker att texten om Phyllobates vittatus håller så hög klass att den kan läggas upp helt utan ändringar... :lol: De andra känns lite "pratiga" och behöver justeras lite...
Detta tolkar jag som att den snart kommer upp under "arter" och jag kan därför ägna mig åt att skriva om de andra....? :lol: Pratigeheten skall åtgärdas, det lovar jag! Vad sägs om en faktadel i början och därefter lite löpande text? ;)
Thomas

Har inga grodor just nu!

admin Frank
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av admin Frank » 27 feb 2009, 22:33

Nu är texten för Phyllobates vittatus upplagd.

Har inga grodor just nu!

Grimgal

Inlägg av Grimgal » 28 feb 2009, 12:10

tummen skrev:Tack för svenskalektionen, men vi har förut konstaterat att det som saknas är lättillgänglig information på svenska, och det börjar jag nu bygga upp här, om du tycker jag gör det dåligt så kom igen och gör en bätttre version själv! :mrgreen: Du har säkerligen rätt i dina påpekanden om svenskan i mina artbeskrivningar, jag får väl skylla på att det lätt blir svårt att "se" vad man skrivit och hur när man gör det så här direkt i tråden. Jag får redigera lite och komma tillbaka med en uppdaterad version.....
Visst kan det vara svårt att se sina egna missar. Om man låter texten vila en dag eller så, för att sedan läsa igenom den igen är det mycket lättare att hitta felen. Jag har varken tid, ork eller lust att skriva artbeskrivningar. Har jag fel om jag påstår att de flesta inom den svenska hobbyn behärskar engelska?

Har inga grodor just nu!

tummen

Inlägg av tummen » 01 mar 2009, 01:15

Grimgal skrev:
tummen skrev:Tack för svenskalektionen, men vi har förut konstaterat att det som saknas är lättillgänglig information på svenska, och det börjar jag nu bygga upp här, om du tycker jag gör det dåligt så kom igen och gör en bätttre version själv! :mrgreen: Du har säkerligen rätt i dina påpekanden om svenskan i mina artbeskrivningar, jag får väl skylla på att det lätt blir svårt att "se" vad man skrivit och hur när man gör det så här direkt i tråden. Jag får redigera lite och komma tillbaka med en uppdaterad version.....
Visst kan det vara svårt att se sina egna missar. Om man låter texten vila en dag eller så, för att sedan läsa igenom den igen är det mycket lättare att hitta felen. Jag har varken tid, ork eller lust att skriva artbeskrivningar. Har jag fel om jag påstår att de flesta inom den svenska hobbyn behärskar engelska?
Visst, behärskar man väl oftast engelska, men jag tycker ändå det är skönt att kunna läsa om min hobby på mitt eget språk ibland. Och finns det då ingen bra information så får man väl skriva det själv. Dessutom är det ju så att engelskan (mitt ordförråd alltså!) är lite brisfällig ibland, i den senaste boken jag läst så används odet "bold" på minst tre olika sätt och jag är inte riktigt säker på hur det skall översättas. "Orädd" är en tolkning av ordet som stämmer relativt väl in ibland, men på flera ställen funkar det inte med "orädd" så vad betyder det då i de sammanhangen? ;) :shock:

Jag hoppas att du i alla fall kan lägga till lite personliga erfarenheter som en krydda till mina översättningar/sammanställningar? Ha det så bra! :)
Thomas

Har inga grodor just nu!

Grimgal

Inlägg av Grimgal » 01 mar 2009, 17:54

Det är väldigt svårt för mig att avgöra vad bold står för i de sammanhang du nämner, då jag inte sett dessa ;)

Angående personliga erfarenhter har jag ännu inte hunnit skaffa mig tillräckligt många, för att de ska kunna ses som fakta och inte rena tillfälligheter.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Feedback och frågor"