Art/skötsel beskrivningarna.....

Frågor om sidan eller föreningen
tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Art/skötsel beskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 03 jun 2009, 14:42

osn skrev:Jo, men några grodor kommer det inte direkt därifrån. Djuren som kommit in från INIBICO verkar komma via Canada där de odlat på INIBICO djuren.T: det var så jag menade, de härstammar från projektet....
Projektet med uppfödningen via INIBICO verkar väl däremot fungera.
Jag är inte helt insatt i INIBICO även om jag har bra kontakter med folk som är väldigt insatta eller delaktiga i forskningen där. Jag skulle kunna fråga dem däremot.

Resten av de peruanska importerna har kommit via ett annat projekt som obemärkt verkar ha lyckats bättre.
Dessutom vet ni ju att INGA importerade djur är tillåtna i Sverige, endast F2 djur eller mer.
Du menar alltså WC (vildfångade) djur när du skriver det, eller hur? EDIT: Följdfråga: Varför inte F1? :?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Art/skötsel beskrivningarna.....

Inlägg av osn » 04 jun 2009, 22:32

tummen skrev:
osn skrev:Jo, men några grodor kommer det inte direkt därifrån. Djuren som kommit in från INIBICO verkar komma via Canada där de odlat på INIBICO djuren.T: det var så jag menade, de härstammar från projektet....
Projektet med uppfödningen via INIBICO verkar väl däremot fungera.
Jag är inte helt insatt i INIBICO även om jag har bra kontakter med folk som är väldigt insatta eller delaktiga i forskningen där. Jag skulle kunna fråga dem däremot.

Resten av de peruanska importerna har kommit via ett annat projekt som obemärkt verkar ha lyckats bättre.
Dessutom vet ni ju att INGA importerade djur är tillåtna i Sverige, endast F2 djur eller mer.
Du menar alltså WC (vildfångade) djur när du skriver det, eller hur? Det gäller även F1 djur. EDIT: Följdfråga: Varför inte F1? :?
Du får fråga myndigheterna. Antar att de anser att det gynnar wc djur.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Art/skötsel beskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 07 jun 2009, 23:11

Menar bara att det krävs WC + F1 för att få F2... ;) Så varför inte tillåta F1 om dessa är "godkända i övrigt...

PS: Vill inte du som odlar en del dela med dig av erfarenheter i form av bidrag till artbeskrivningarna? Inget avancerat, bara så vi får bra "basic" information på svenska....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Art/skötsel beskrivningarna.....

Inlägg av osn » 08 jun 2009, 12:29

tummen skrev:Menar bara att det krävs WC + F1 för att få F2... ;) Så varför inte tillåta F1 om dessa är "godkända i övrigt...

PS: Vill inte du som odlar en del dela med dig av erfarenheter i form av bidrag till artbeskrivningarna? Inget avancerat, bara så vi får bra "basic" information på svenska....
Jag menar att F1 djur (som är första generationen nya djur från fångenskapsfödda djur) inte är tillåtna i sverige. Visst kan man ifrågasätta detta men det finns anledningar att inte tillåta F1 djur eftersom det främjar viltfångat.

Jag har tyvärr inte någon fritid utan får stjäla 10 minuter här och där från jobbet för att kunna kolla min hemsida och frognet, dendroboard och pilgift. Det finns nog folk här som har ledig tid och hinner med sådant bättre. Jag kan däremot korreturläsa och ge komentarer ifall någon tar på sig jobbet att skriva.

De allmänna skötselråden fungerar på alla arter. Jag förstår inte varför man måste ha artspecifika skötselråd. Möjligen om man har 3 varianter, dvs för stora (tinc/auratus/leuco), små (imitator/lamasi), foderäggsspec (pumilio/sylvatica/histri). Det är tålamod och lite vanligt bondförnuft som gäller för att lyckas med de flesta djuren :)
Viktigast av allt. Gör inget svårare än det är. Ett för mig tydligt exempel: Amerikanerna har sina djur i vanliga akvarier lite överdrivet sagt, ingen ventilation alls. De har ex. inga problem med det som alla verkar oroa sig här för under namet koldioxidförgiftning.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Art/skötsel beskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 08 jun 2009, 12:42

Korrekturläsning och rättning är också en typ av bidrag.... :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 01 jun 2008, 19:55
Började med grodor år: 2003
Ort: Malmö
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Art/skötsel beskrivningarna.....

Inlägg av Von Seth » 09 jun 2009, 19:53

Kan vi inte göra så att vi lägger till Ljud på hur de låter när de sjunger?
För det tycker jag är en liten viktig del 8-)
Är Varnad Nybörjare

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Art/skötsel beskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 10 jun 2009, 09:32

Von Seth skrev:Kan vi inte göra så att vi lägger till Ljud på hur de låter när de sjunger?
För det tycker jag är en liten viktig del 8-)
En bra idé, spelar du in dina? ;)

Annars finns det länkar om detta i någon tråd som jag tror jag startade för ganska länge sedan, typ någon gång i höstas...skall posta länk här så fort jag hinner och hittar det. :geek:

EDIT: forum/viewtopic.php?f=3&t=213
Senast redigerad av 1 tummen, redigerad totalt 10 gånger.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Art/skötsel beskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 16 jun 2009, 15:41

Eftersom det blev en liten sidodiskussion så kommer den senaste artbeskrivningen vi/jag jobbar med igen:

NU kommer en liten inledning till art/skötselbeskrivning för R.ventrimaculatus.
Jag skriver den trots att vissa här på pilgift tycker det är vanskligt att lägga ut en beskrivning på denna "art" men jag skall börja med ett förslag som är väldigt "försiktigt" skrivet.

--------------------------------------
Ranitomeya ventrimaculatus/ventrimaculata:

Först skall vi klargöra en sak: detta är inte EN art, inte heller två eller tre olika under samma namn. Namnet var från början istället tänkt att samla alla olika små likartade grodor i ett "artkomplex" för vidare studier så att man skulle kunna utröna vilka som var samma art eller varianter på samma art och vad som var olika ännu inte namngivna arter. Ta därför denna artbeskrivning som en typ av riktlinje för vad som gäller för "arten" och inte som en komplett artbeskrivning. Skötselkraven kan skilja betydligt för olika varianter....försök ta reda på var grodorna kommer ifrån så kan även detta ge ledtrådar till rätt skötsel. Blanda aldrig grodor av olika eller okänt ursprung!
Artbeskrivningen kommer därför behandla en eller vissa väl definierade varianter som är hyfsat vanliga inom hobbyn.

Dessa små grodor förekommer i ett stort område; Peru, Colombia, Ecuador, Brasilien, Franska Guiana. Grodorna förekommer för det mesta i låglandsregnskogen upp till 100 meter över havet. I en del biotoper förekommer inga bromelior, eller endast sparsamt, men det kan säkerligen också finnas bromelior i vissa andra områden där en del av varianterna lever.


Franska Guiana:
Det här är en av de sorter som förekommer hyfsat ofta inom hobbyn, den är relativt lätt att hålla och betecknas ibland/ofta som en nybörjarart. Den kan med fördel hållas i lite större grupper (4 eller mer) i stora terrarier och då kommer man se dem mer ofta än om man håller ett par eller trio. Detta att hålla dem i större grupper kan också förbättra odlingsresultaten enligt vissa odlare. De lägger med förkärlek ägg i små vattensamlingar, t.ex. i vattensamlingarna i bromelior, men även i små filmburkar eller dylikt.
Äggen kan tas om hand och födas upp artificiellt, tiden mellan äggläggning till kläckning ligger på ungefär 12-16 dagar, från grodyngel till unggroda tar det från 12 veckor upp till 6 månader, och de blir könsmogna omkring ett års ålder. Lämnar man äggen i terrariet så kommer hanen att placera ut ynglen i små vattensamlingar där de utvecklas till unggrodor.

Den här grodan blir omkring 13-19 mm lång (vissa källor anger storkelen till 12-17 mm), honorna kraftigare byggda än hanarna, hanar ropar, det gör inte honor. Över huvud taget är det svårt att se skillnad på honor och hanar.

I USA är rekommenderad storlek till ett par eller en trippel omkring 38 liter som minst, men andra källor anger betydligt större terrarier som önskvärt för att grodorna skall trivas; en bottenyta på 50*50 cm med en höjd på 60 cm, men då kan man säkerligen hålla även en lite större grupp. (Vilka storleksregler gäller i sverige?)

Inredningen som för övriga Dendrobatider; grenar och rötter att klättra på, växter, gärna då bromelior, romgömmor som t.ex små filmburkar, små vattensamlingar till ynglen, och naturligtvis mossa, löv kokosfiber och annat trevligt att täcka botten med. Naturligtvis skall terrariet hålla en 80-90% luftfuktighet samt sprayas varje dag.(det här stycket får GÄRNA skrivas om av någon som känner sig manad!!!)

Som foder krävs det små foderdjur; små vinglösa flugor och hoppstjärtar kan nog betraktas som stapelföda, men variera med andra pyttesmå foderdjur, t.ex. bladlöss....


---------------------------------------------

......to be continued...... :mrgreen:

Som den uppmärksamme läsaren ser så har jag ännu inte slipat speciellt mycket på styckeindelning mm, dessutom skulle jag bli förvånad om allt i texten var rättstavat, så alla svenskalärare kan GÄRNA rätta dessa fel, kopiera texten; rätta och klistra in igen här....lägg också gärna till eller ändra information så att "art"beskrivningen blir riktigt bra utan att man kan köpa den rakt av för alla arter.....erfarenheter av andra varianter tas också tacksamt emot, även om ni inte har lång erfarenhet. En annan vanlig variant skall ju t.ex. vara "Iquitos"/röd ventrimaculatus.....där skall t.ex ett av särdragen vara ett överskott av hanar, samt att den ibland upplevs som mer svårodlad än F.Guiana-varianten.

Med hopp om stöd och bidrag från er andra.... :roll:

EDIT: lägger in denna igen så den senaste/aktuella/underbearbetning-artbeskrivningen ligger sist i tråden..... Skriv gärna till/ändra/bearbeta texten så den blir så "komplett" som det bara är möjligt......
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Art/skötsel beskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 17 jun 2009, 13:00

Halloj, har alla tagit sommarledigt eller är det någon som kan tänka sig att bidra lite grann till den här beskrivningen?

Annars får väl jag skriva till lite mer, redigera texten och sedan lägga ut den som "färdig".....men det vore väldigt värdefullt om någon erfaren grodis, eller åtminstone någon som hållit den, kunde skriva lite om sina erfarenheter av "arten" också...... ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Art/skötsel beskrivningarna.....

Inlägg av RicardH » 17 jun 2009, 23:39

Om man får önska något när de av er som är aktiva med artbeskrivning/skötselråd skriver så är det en sammanfattande faktaruta eller liknande detta (s.9) som är mitt faktablad om Kimberleys klippvaraner: http://www.repti.net/repti2/templates/F ... ulteke.pdf

På så sätt kan man, direkt skaffa sig en uppfattning om jag behöver ta mig igenom hela brödtexten eller om jag har knas på det hela ändå.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Feedback och frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster