Medlemssektion på forumet

Frågor om sidan eller föreningen
per08
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 11 jan 2010, 19:09
Började med grodor år: 2008
Ort: Oxelösund
Har gillat: 16 gånger
Blivit gillad: 24 gånger
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Medlemssektion på forumet

Inlägg av per08 » 11 apr 2011, 10:50

KANON.......

rolex
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 jul 2010, 13:46
Började med grodor år: 2008
Ort: Lundsbrunn
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Medlemssektion på forumet

Inlägg av rolex » 11 apr 2011, 18:14

Lysande ide

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 928
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 256 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Medlemssektion på forumet

Inlägg av Jolo » 11 apr 2011, 20:33

Jag tycker att de ny metamorferade idéerna låter jättebra. Att det finns mer material tillgängligt som gamla nummer av pilgiftaren och föredragsvideor ger mervärde till oss SDS-medlemmar utöver att kunna lägga upp bilder i eget album och få närvara på groddagarna samt ha rösträtt på årsmötet.

/ Johan

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Medlemssektion på forumet

Inlägg av LarsH » 12 apr 2011, 00:07

Toppen, go for it!!!!
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 962
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:32
Började med grodor år: 2006
Ort: Linköping
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Medlemssektion på forumet

Inlägg av Pny » 12 apr 2011, 07:42

En jättebra idé, men den har två problem som alla tycks bortse ifrån... Denna sida ligger på ett såkallat lågprishotell, inte en chans att de låter oss lagra ett bandbreddskrävande video-arkiv här. De stängde tidigare av hela sidan när vi hade en chat, (vilket kräver betydligt mindre kraft än video) och de kommer att göra det igen när första videofilmen börjar tankas hem av hundratals SDS-medlemmar... Det andra problemet är restriktionerna som nämns ovan. Om en användare kan läsa information på nätet kan han också spara den (om han anstränger sig lite - det är en naturlag). Om vi låser in en massa åtrovärd information här, dyker den snart upp öppet någon annanstans, typ piratebay. Det kan varken admin eller någon annan motverka. Till styrelsen: Sluta nu att ödsla tid på att filosofera kring restriktioner och lägg kraften på att göra något bra för grodsverige istället! ;-)
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 30 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Medlemssektion på forumet

Inlägg av LarsÖ » 12 apr 2011, 09:15

Pny tar ner 'projektet' på jorden. Idén var bra, men kanske inte genomförbar.

Jag är med i ett par 'mailing-listor' . Dessa fungerar alldeles utmärkt, och jag har visserligen provat att gå med i en del sajter av modernare slag, men har lämnat dem igen (utom SDS, som framgår).
Mailinglistor är kanske inte så bra för väldigt aktiva och väldigt medlemsrika typer av sällskap, men har i gengäld fördelar som vår hemsida inte har.
Vi hade ju tidigare mailinglistor (för styrelsen, och för medlemmarna) men aktiviteten var inte hög. Framför allt berodde detta på att ingen skötte om listorna. När medlemmar ställde frågor, var det ibland ingen som hade tid att svara, eller så tyckte alla att den frågan har vi redan svarat på så många gånger så jag orkar inte.

Vår sajt kan ju maila medlemmar, t ex när man får ett personligt meddelande, så uppenbarligen kan mailning ske i någon form. Kan detta vara en lösning?

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Medlemssektion på forumet

Inlägg av RicardH » 12 apr 2011, 10:21

Peter! Härligt med en så positiv infallsvinkel! Hundratals medlemmar - det ser vi fram emot! :) Det man kan göra, är att byta webbhotell och helt enkelt köpa en hoper Gigabytes. Det är inte så dyrt idag.
LarsÖ: mail kan, om vi nu skall fortsätta inslagen bana, vidarebefordras så infon kommer utanför kretsen, på samma sätt som man kan koda av och spara ner stramat material från hemsida.

Vill förtydliga en sak: fokus är INTE att stänga folk ute, men att ge medlemmarna som de facto är ägare av denna hemsida MERVÄRDE till sitt medlemskap, vilket väl verkligen måste vara att inte ödsla tid på att filosofera kring restriktioner [utan att lägga] kraften på att göra något bra för Grodsverige istället! Det är därför vi alla är engagerade ju!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1612
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Medlemssektion på forumet

Inlägg av jsl » 12 apr 2011, 10:37

Det är väl ingen dum ide att göra en medlemsdel där man lägger ut protokoll från tex årsmötet. Det är ju enbart till för medlemmarna. Det är knappast att begränsa på nåt sätt, jag tycker det är bra. Man kan ju aldrig hindra att nån kopierar det och sprider till andra men det kan ju ske om man skickar ut det på papper även om det är svårare. Jag har länge efterlyst just en sån här del på forumet. Sen får vi se om och hur den används.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 30 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Medlemssektion på forumet

Inlägg av LarsÖ » 12 apr 2011, 19:33

Hulteke skrev:...mail kan, om vi nu skall fortsätta inslagen bana, vidarebefordras så infon kommer utanför kretsen, på samma sätt som man kan koda av och spara ner stramat material från hemsida.
Visst. Men ändå...

När jag loggar in i min dator på morgonen är det första jag gör att öppna min mailbox och beta av breven.
Det kan då finnas ett eller två som talar om att nu har jag minsann fått ett personligt meddelande från så-och-så med rubriken X. Samt att jag begärt att få ett mail varje gång ett personligt meddelande finns att hämta på hemsidan. Bra!. Men, varför inte lika gärna få det personliga meddelandet direkt i min mailbox?
Självklart skulle jag kunna publicera det personliga meddelandet på facebook om jag ville, men det är ju knappast aktuellt.
På samma sätt kunde ju föreningsangelägenheter mailas ut till medlemmarna i st f att skickas som 'personliga meddelanden' som ju faktiskt är en omväg. Ingendera metoden hindrar ju spridning utanför kretsen.
Detta är ju bara en lös diskussion om tänkbara lösningar på önskemålet om en mer 'intern' avdelning i forumet. Som så många tycker vore bra!
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 928
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 256 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Medlemssektion på forumet

Inlägg av Jolo » 12 apr 2011, 20:43

Hulteke skrev:Det man kan göra, är att byta webbhotell och helt enkelt köpa en hoper Gigabytes. Det är inte så dyrt idag.
Det kanske kan vara en ide att byta webbhotell så det finns möjlighet att läsa gamla Pilgiftaren och se föredrag med mera. Föreningen är ju till största delen forumbaserad och vi har medlemar över hela landet så ett vanligt föreningsbibliotek där vi kan sätta oss och läsa gamla Pilgiftaren och låna en dvd från senaste föredraget är tyvärr en fysisk omöjlighet. Risken finns alltid att Föredrag och Pilgiftaren hamnar på piratebay eller andra sidor men om vi har gjort vad vi kan för att materialet inte ska spridas vidare så kanske våra föredragshållare tycker det är ok att vi gör marerialet tillgängligt för SDS-medlemar. Alternativt göra allt material tillgängligt för alla forummedlemmar, vi är endock en förening som ska sprida kunskap om dessa djur. Enligt paragraf 2 i föreningsstadgarna står
"Att sprida information och kunskap om dendrobatider inom och utanför föreningen." är ett av våra mål. Men Pilgiftaren ÄR en medlemstidning och Föredragen är till för SDS-medlemar och vi vill väll kunna erbjuda mervärde i medlemskapet.


/ Johan

Skriv svar

Återgå till "Feedback och frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster