Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ranitomeya sirensis highland

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Lutt
Började med grodor år: 2016
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 10 gånger

Ranitomeya sirensis highland

Inlägg av Lutt »

Är detta en sjukt ovanlig lokalitet? Helig graal? Svår att hålla? Hittar inget om den när jag söker här på pilgift, bara andra sirensis.
När man ser mönstret och färgerna på denna så rycker det till på villhöver kontot.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2019
Har gett tack: 40 gånger
Har fått tack: 109 gånger

Re: Ranitomeya sirensis highland

Inlägg av emanuelkarl »

Ganska säker på att det är samma som i svenska hobbyn oftast brukar kallas "Divesoria" eller "Divisoria" (vet inte vilken av stavningarna som är korrekt). Sök på det istället så får du betydligt fler träffar. Otroligt fin groda, men inte så värst ovanlig och jag har nog sett minst 3 olika säljare ha med ungar på de senaste 3 groddagarna, men jag vet dock inte om jag såg några på den senaste groddagen. Låter andra med erfarenhet av arten fylla på med sina erfarenheter av den.

Den tillhörde R. lamasi innan så om du söker på fullständigt namn så kan det ha ställt till det.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
Lutt

Inlägg av Lutt »

Jag har sökt på alla dessa namn innan. Men det enda jag hittade typ var en importlista från aquawarehouse. Söker man på lamasi så får man upp alla sirensis varianter. Dock bara kollat 2-3 sidor, så highland kanske gömmer sig långt bak i tiden.

Men är det någon i föreningen som odlar på dessa idag? Vore kul om arten fortfarande finns i omlopp. 🙂
Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2019
Har gett tack: 40 gånger
Har fått tack: 109 gånger

Inlägg av emanuelkarl »

Söker du på enbart "Divesoria" (med den stavningen) får du upp 3 sidor med resultat
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
Lutt

Inlägg av Lutt »

Hehe hade inte ens sökt på det då på googlesök hette den divisoria. Så tack, här ska läsas.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"