Undvik torv då det snabbt blir för surt i burken. Xaximgranulat som trycks i svart silikon blir riktigt snyggt.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Funderingar kring bakgrund utav rötter och fogskum
-
DavidI
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
Re: Sv: Funderingar kring bakgrund utav rötter och fogskum
Nu ska vi se om jag hänger med i svängarna - ditt tips är alltså silikon + torv på det mesta utav bakgrunden (på ett lager fogskum) och sedan färgat sikacim där vattenfallet rinner?Roger skrev:Tror inte du ska blanda in torv i Sikan. Ta hellre fogskum eller annat material och lägg svart silikon på, sedan trycker du dit torv eller mosad xaxim eller vad du vill ha. Och måla inte på Sikan. Blanda i färgpulver i de sista lagren. Och under Sikan kan du ha frigolit eller annat material för att skapa nån form av "byggnation" Bäck eller stenar osv. Roger
Kan man inte koka torven för att dra ur det sura? Torv används väl i akvariumvärlden för att sänka pH och måste bytas ut med jämna mellanrum för att den slutar verka.Manhandle skrev:Undvik torv då det snabbt blir för surt i burken. Xaximgranulat som trycks i svart silikon blir riktigt snyggt.
- RogerL
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 6 gånger
Funderingar kring bakgrund utav rötter och fogskum
Nja. Jag använder hellre krossad xaxim. Tycker det funkar bättre och ser bättre ut. Annars rätt uppfattat.
Du kan kolla min tråd om bygge 150x60x80. Roger
-
DavidI
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
Re: Funderingar kring bakgrund utav rötter och fogskum
Det var inget litet bygge det!Roger skrev:Nja. Jag använder hellre krossad xaxim. Tycker det funkar bättre och ser bättre ut. Annars rätt uppfattat.Du kan kolla min tråd om bygge 150x60x80. Roger
Synd att du hade såna problem med läckor hela tiden. Hoppas att jag slipper sånt. Ta i trä!
- MarcusL
- Styrelse

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 45 gånger
- Har fått tack: 78 gånger
Sv: Funderingar kring bakgrund utav rötter och fogskum
Ingen koll på torv i akvarium eller om man kan koka den. Tror dock inte att mossor och alla växter trivs när det blir för surt.
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Re: Funderingar kring bakgrund utav rötter och fogskum
Jag har torv i nästan alla mina terrarier. Om det har någon påverkan på djuren vet jag inte säkert, men det har blivit en del nya grodor. Det kan säkert vara skillnad mellan olika arter. Samma sak med växter, vissa trivs andra inte.
Det jag känner mig ganska säker på är att torven lakas ur med tiden, dvs den pH-sänkande förmågan avtar. Som en bieffekt så kommer det relativt snabbt ett lager grön mossa självmant på stora ytor.
/Thomas/
Det jag känner mig ganska säker på är att torven lakas ur med tiden, dvs den pH-sänkande förmågan avtar. Som en bieffekt så kommer det relativt snabbt ett lager grön mossa självmant på stora ytor.
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- MarcusL
- Styrelse

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 45 gånger
- Har fått tack: 78 gånger
Sv: Funderingar kring bakgrund utav rötter och fogskum
Jag har torv i ett av mina terrarium och de va efter att jag gjort detta jag läste att dom mossor vi vanligtvis kör i våra burkar inte vill ha för lågt ph. Jag kan naturligtvis ha helt fel.