Det med att cement har högt pH och vad jag gör åt det nämner jag i förbifarten i avsnitt 2 och väldigt ingående i avsnitt 3 i min youtubeserie Vivarium Rebirth (enda stället där jag dokumenterat detta bakgrundsbygget i ingående detalj). Länkar finns här i tråden.Lutt skrev: 18 jan 2025, 20:36 Har du märkt av någon skillnad på växterna sen du spacklade med cement?
Jag gör ibland fraggpluggar till koraller av cement+kalksand. När formerna har stelnat så lägger jag dom i osmos-vatten i ca 2 månader. Byter ut vattnet emellanåt. Varför jag skriver detta är för att ny cement/betong har väldigt hög pH, vilket gör att även kh brukar höjas rejält.
Trädet har jag målat med Makemake Colour Fix som är förseglande och därför "stänger in" den basiska miljön. Hypertufaväggen har fick stå ute i ösregn under en av sommarens regnigaste veckor (och dessutom sköljts av med vattenslang 5-6 gånger om dagen under den processen) för att den skulle börja neutraliseras, men om jag gör samma sak igen så testar jag nog badkaret istället så att den får bli helt nedsänkt i vatten.
Hypertufan verkar inte vara några problem alls för grejer att växa på då jag har massor av mysiga mossor och lite spännande brunalger på den och klättrande rankor börjar slå rot mot den porösa ytan.
Jag hade lite problem med trädet i början då växter som var i direktkontakt med det mådde väldigt dåligt (de blad som nuddade trädet blev kolsvarta och nästan "smälte"). Jag tror att det berodde på några rester från själva färgen. Med exempelvis Drylok, som jänkarna använder i sina bakgrunder, måste man skölja bakgrunden riktigt ordentligt efter att färgen torkat, då det annars finns rester/partiklar på ytan som gör att växter "smälter" vid direktkontakt med det, och jag gissar att det var likadant med denna färgen, så till nästa gång får det färdiga trädet sköljas ordentligt många gånger. Jag hade också målat på nästa lager färg innan föregående lager hade torkat ordentligt, vilket kan ha bidragit ytterligare till att ytan inte var optimal i början. Nu verkar det vara lugnt då växterna kan fästa sig mot det utan problem och grodorna (som jag av detta uppenbara skäl hade väntat länge med att släppa in tills jag såg att växterna som stod mot trädet verkade må bra) sitter på plankrötterna och spelar varje dag.