Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Lite hjälp med min första grodburk?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Mathias
Började med grodor år: 2025

Lite hjälp med min första grodburk?

Inlägg av Mathias »

Hej!
Jag köpte ett begagnat Reptizoo 60x45x90 som jag har rivit ut, gjort rent och startat upp som ett bioaktivt, utifrån emanuelkarls utmärkta guider, med planen att skaffa grodor när det är stabilt. Första invånare blir dock två jungfrugecko. En följde med terrariet och en har jag bokat hos en uppfödare.

Jag har gjort dörrarna flug- och förhoppningsvis geckoungetäta. I framkant är en ventilation likt Exoterra fast mindre?
I början hade jag medföljande nät-top och därmed lite för mycket ventiation.
Sedan bytte jag ut den mot en glasskiva med 3,5cm luftspalt längs framkanten. Då blev luftfuktigheten lättare att hålla.
Slutligen satte jag dubbelt insektsnät över luftspalten i toppen. Då tycktes ventilationen upphöra.
Det är kondens och hög luftfuktighet trots att jag haft bevattningen avstängd i flera dygn nu.

Det är ju bra med hög luftfuktighet men dels skall de ju ha lite luftväxling och dels vill jag ju inte ha så mycket kondens att jag inte ser in?
Hur skall jag balansera detta?
Hur mycket ventilation har ni och vilket bevattningsschema kör ni?
Som bevattning har jag Dusk stora pump och 4 dysor.

Burken efter att jag monterat nätet.
Bild

Ventilation framkant.
Bild

Luftspalt 3,5cm med nät.
Bild
Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2019
Har gett tack: 40 gånger
Har fått tack: 109 gånger

Re: Lite hjälp med min första grodburk?

Inlägg av emanuelkarl »

Ser alldeles utmärkt ut och kul att du fått inspiration av mina byggen, samt att du hittat hit till forumet!

Tror en fläkt hade varit till hjälp, kan behövas ibland om fuktnivån blir lite väl hög (vilket ibland händer om man har blockerat lite väl mycket av ventilationen). I mitt största terrarium har jag lagt en 4 cm datorfläkt ovanpå ventilationsremsan på terrariets tak, som alltså blåser in (torr) luft i ca 15x3 minuter om dagen. (Behövdes troligen eftersom hela botten är filtermatta fylld delvis med vatten, och bakgrunden var hygrolon som lyfter detta vattnet och därmed höjer luftfuktigheten.) Det skulle nog fungera bra i ditt fall.

Ibland är en fläkt inuti terrariet bättre, för att få intern cirkulation (istället för att blåsa in torr inomhusluft, men då måste fläkten vara fukttålig samt djursäkrad (exempelvis ”inklädd” i rostfritt metallnät, med silikon i hörnen för att inget djur ska skära sig på nätet).
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
Mathias

Inlägg av Mathias »

emanuelkarl skrev: 24 maj 2025, 17:33 Ser alldeles utmärkt ut och kul att du fått inspiration av mina byggen, samt att du hittat hit till forumet!

Tror en fläkt hade varit till hjälp, kan behövas ibland om fuktnivån blir lite väl hög (vilket ibland händer om man har blockerat lite väl mycket av ventilationen). I mitt största terrarium har jag lagt en 4 cm datorfläkt ovanpå ventilationsremsan på terrariets tak, som alltså blåser in (torr) luft i ca 15x3 minuter om dagen. (Behövdes troligen eftersom hela botten är filtermatta fylld delvis med vatten, och bakgrunden var hygrolon som lyfter detta vattnet och därmed höjer luftfuktigheten.) Det skulle nog fungera bra i ditt fall.

Ibland är en fläkt inuti terrariet bättre, för att få intern cirkulation (istället för att blåsa in torr inomhusluft, men då måste fläkten vara fukttålig samt djursäkrad (exempelvis ”inklädd” i rostfritt metallnät, med silikon i hörnen för att inget djur ska skära sig på nätet).
Tack för svar!
Jag kanske skall börja med att göra ventilationen större och prova mig fram en cm i taget? Det känns enklare än att lägga till en fläkt.
Vad är normalt bevattningsschema? Hittills har jag haft tre gånger per dag.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2019
Har gett tack: 40 gånger
Har fått tack: 109 gånger

Inlägg av emanuelkarl »

Sprayning 2-5 gånger om dagen 5-20 sekunder är nog rimligt. Växlar mycket beroende på ventilation och hur fukten hålls i burken samt hur mycket växter man har. Har du en flexibel topp där glasplattan inte är helt fastlimmad kan du ju testa att öka ventilationen (jag hade nog minst fördubblat den direkt, för en centimeter lär inte göra någon märkbar skillnad alls). Huvudsaken är att inte hela toppen är öppet nät, för då är det hopplöst, men upp till typ 8-10 cm brett nät brukar fungera i såna här stora burkar. Jag hade ju lite väl smalt i mitt största men jag har limmat fast allt så då var det lättare att lägga till en fläkt än att ändra.

Fläkt ovanpå terrariet är inte så krångligt egentligen, om du kommer fram till att det skulle behövas. Enda som behövs är en timer, sen är det bara att lägga dit en. Intern fläkt är dock mer omständligt.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
Mathias

Inlägg av Mathias »

emanuelkarl skrev: 24 maj 2025, 20:48 Sprayning 2-5 gånger om dagen 5-20 sekunder är nog rimligt. Växlar mycket beroende på ventilation och hur fukten hålls i burken samt hur mycket växter man har. Har du en flexibel topp där glasplattan inte är helt fastlimmad kan du ju testa att öka ventilationen (jag hade nog minst fördubblat den direkt, för en centimeter lär inte göra någon märkbar skillnad alls). Huvudsaken är att inte hela toppen är öppet nät, för då är det hopplöst, men upp till typ 8-10 cm brett nät brukar fungera i såna här stora burkar. Jag hade ju lite väl smalt i mitt största men jag har limmat fast allt så då var det lättare att lägga till en fläkt än att ändra.

Fläkt ovanpå terrariet är inte så krångligt egentligen, om du kommer fram till att det skulle behövas. Enda som behövs är en timer, sen är det bara att lägga dit en. Intern fläkt är dock mer omständligt.
Tack!
Jag provar att göra ventilationen större. Funkar inte det så provar jag en fläkt.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"