Panamagråsuggor

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 35 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Panamagråsuggor

Inlägg av emanuelkarl » 15 aug 2020, 22:06

Dessa gråsuggor verkar vara vanliga inom föreningen. Jag köpte några av Bengt på groddagen för snart ett år sedan och kan intyga på att de gör ett bättre jobb än de vita. Men vet någon var dessa kommer från? Är det någon i föreningen som köpt den från någon sida och sålt dem till hela svenska hobbyn, eller har någon plockat med dem från utlandssemestern? Varför namnet "Panamagråsuggor"? Jag är bara nyfiken.


Ett (lite off topic) tips är de sk. Braune Asseln från Bens Jungle. Dessa har etablerat en kultur uppe i grenverken bland tillandsior (de sitter på allvar i de fuktiga delarna av dem) och bland epifyternas mossa. Hoppas mina kommande jungfrugeckos inte utrotar dem.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Panamagråsuggor

Inlägg av FrankD » 15 aug 2020, 22:15

Jag köpte Panamasugorna för många år sedan av Springhalen i Danmark när de fortfarande var aktiva. Vet inte om de var den ursprungliga källan men det är mycket möjligt eftersom de var så otroligt inne på att upptäcka och odla nya typer av foderdjur. Men de ställde ju in verksamheten för ett antal år sedan. Om jag minns rätt skrev de något på sin hemsida om att namnet baserades på att någon (de själva?) ursprungligen hade hittat suggorna i Panama, men jag kan ha fel.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Panamagråsuggor

Inlägg av tropfrog » 15 aug 2020, 23:02

Jag har också snöat in på detta. Efter massor av timmars detektivarbete är min bästa gissning att det rör sig om Florida fast isopod Atlantoscia Floridana.

Kan förstås inte säga med säkerhet, men de är nog så lika. I sådana fall är panama vilseledande.

Mvh
Magnus

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster