Mazzis 360l djungel

Presentera ditt terrarium här!
Mazzi
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 aug 2015, 17:56
Började med grodor år: 2020
Ort: Motala
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 19 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Mazzis 360l djungel

Inlägg av Mazzi » 01 aug 2020, 19:07

Ok, nytt försök med lite större glasburk :)
Utgick från ett akvarium med löstagbar aluram upptill. Jag har limmat dit en glasskiva på ramen och har två längsgående ventgaller.
Jag beställde lite växter från Bensjungle i tisdags kväll, skickades onsdag och kom fram fredag...snabb hantering tycker jag utan att ha någon direkt erfarenhet av att beställa växter utomlands.
Jag flyttade över en massa tropiska gråsuggor från gamla burken och har tillsatt 2 kulturer hoppstjärtar. Har även startat odling på hoppstjärtar och gråsuggor...får se hur det går! :)
Har även en startkultur med flugor jag tänkte öva på innan det är dax för grodor...frågan är hur länge burken behöver "sätta" sig?

/MatsBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Mazzi
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 aug 2015, 17:56
Började med grodor år: 2020
Ort: Motala
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 19 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Mazzis 360l djungel

Inlägg av Mazzi » 01 aug 2020, 19:14

Jag ska lägga in löv också men har inte fått tag på det än, hoppas min magnolia släpper sina snart :)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: Mazzis 360l djungel

Inlägg av Cloud » 01 aug 2020, 20:36

Om man har monterade epifyter så kan man ju vilja ge dem lite tid att bilda rötter och fästa sig ordentligt, samt för plantor i övrigt att etablera sig lite innan man släpper in djur som ska skutta runt på dem. Men det brukar inte ta mer än några veckor. En månad är förstås ännu bättre om man inte har bråttom.
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Mazzi
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 aug 2015, 17:56
Började med grodor år: 2020
Ort: Motala
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 19 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Mazzis 360l djungel

Inlägg av Mazzi » 01 aug 2020, 22:27

Cloud skrev:Om man har monterade epifyter så kan man ju vilja ge dem lite tid att bilda rötter och fästa sig ordentligt, samt för plantor i övrigt att etablera sig lite innan man släpper in djur som ska skutta runt på dem. Men det brukar inte ta mer än några veckor. En månad är förstås ännu bättre om man inte har bråttom.
Bild Nej jag har inte bråttom, jag måste ju bestämma mig för vilka invånare jag vill ha också!
Klättrar D. leucomelas eller håller dom till på botten bara?

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Användarvisningsbild
Parabola
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 jun 2020, 12:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Ängelholm
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Mazzis 360l djungel

Inlägg av Parabola » 01 aug 2020, 23:15


Ny här och på grodor. Mina första D.L Guyana Banded flyttade in för en vecka sen. Har ett 80x40x40 terrarium. Inte så högt med andra ord men har mangrove rötter och växter som når taket och mina grodor klättrar hej vilt på allt. Tre stycken sitter ofta och sova tillsammans bakom ett stort marcgravia löv högst upp i terrariet.
Så ja, de gör dem :)


Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mazzis 360l djungel

Inlägg av emanuelkarl » 02 aug 2020, 00:35

Mazzi skrev:
01 aug 2020, 22:27
Cloud skrev:Om man har monterade epifyter så kan man ju vilja ge dem lite tid att bilda rötter och fästa sig ordentligt, samt för plantor i övrigt att etablera sig lite innan man släpper in djur som ska skutta runt på dem. Men det brukar inte ta mer än några veckor. En månad är förstås ännu bättre om man inte har bråttom.
Bild Nej jag har inte bråttom, jag måste ju bestämma mig för vilka invånare jag vill ha också!
Klättrar D. leucomelas eller håller dom till på botten bara?

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
De klättrar lite grann ja, förmodligen den dendrobates som klättrar mest även om det finns några klättringsgalna individer av andra arter där ute. Väldigt trevlig groda som fungerar i grupp oavsett könsfördelning (förutom att honor äter varandras ägg om du inte hittar äggen snabbt) och spelar fint. Jag föredrar de något modigare tinctorius, de är ju dock inte lika gruppvänliga. Auratus och leucomelas verkar bli modigare ju mer vältrafikerad plats de står på (därför är mina leucomelas Guyana banded tyvärr jätteblyga, jag skulle inte rekommendera att ha dem i ett hörn av rummet dit man bara går riktigt nära för att mata, som jag tyvärr har för tillfället men ska försöka ändra på). Har du en vältrafikerad plats skulle jag kört på någon av dem annars tinctorius. Men det är jag det. Vissa gillar blyga grodor men inte jag. Det blir nog inte bättre av att jag har leucomelas Guyana banded som är skyggare än de ”vanliga”.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Mazzi
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 aug 2015, 17:56
Började med grodor år: 2020
Ort: Motala
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 19 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Mazzis 360l djungel

Inlägg av Mazzi » 04 aug 2020, 06:27

Tack för informationen! Svårt det här med att välja första groda! Det lutar lite åt Leucomelas just nu men vi får se.

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Mazzi
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 aug 2015, 17:56
Började med grodor år: 2020
Ort: Motala
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 19 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Mazzis 360l djungel

Inlägg av Mazzi » 05 aug 2020, 18:10

Jag köpte bananflugor från Reptilgrottan förra veckan, det står inte vilken sort det är. Hur vet jag om det är hydei eller melanogaster? Hur mkt skiljer i storlek?

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Användarvisningsbild
Parabola
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 jun 2020, 12:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Ängelholm
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Mazzis 360l djungel

Inlägg av Parabola » 05 aug 2020, 18:30

Messa ägaren (dansken) och fråga. Han brukar svara. Numret står längst ner på sidan. Skriv gärna här vad svaret blev.

Mazzi
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 aug 2015, 17:56
Började med grodor år: 2020
Ort: Motala
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 19 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Mazzis 360l djungel

Inlägg av Mazzi » 05 aug 2020, 18:41

Parabola skrev:Messa ägaren (dansken) och fråga. Han brukar svara. Numret står längst ner på sidan. Skriv gärna här vad svaret blev.
Jag har messat Bild

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster