Kuben

Presentera ditt terrarium här!
Mazzi
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 aug 2015, 17:56
Började med grodor år: 2020
Ort: Motala
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 19 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kuben

Inlägg av Mazzi » 02 feb 2020, 22:27

Någon som har tips på grodor för storleken på burken?

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kuben

Inlägg av tropfrog » 02 feb 2020, 22:35

Ts brinner för orkidéer. Samma här. Har väntat i två år på att burken skall växa igen. Har inte hänt ännu. Tar nog 5 år till innan jag har det problemet. Planterar man snabbväxande växter kan det gå fort, ja. Då får man gallra. Vi som har haft växtakvarium har inga problem med det. Då gallrade man två gånger i veckan.

Om det är mestadels marklevande grodor så gör pinnar med epifyter att det blir fler skuggiga platser på botten, något grodorna gillar och det förhindrar att det växer igen där. Ger dem utrymme.

Om det är mestadels trädlevande grodor så behövs det mycket att klättra på.

Givetvis krävs fri luft också för estetikens skull. Men knappast för grodorna, de kan ju inte flyga :)

Mvh
Magnus

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kuben

Inlägg av tropfrog » 02 feb 2020, 22:42

Mazzi skrev:
02 feb 2020, 22:27
Någon som har tips på grodor för storleken på burken?

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Du kan ha vad du vill däri. Känner inte till någon art som skulle vantrivas i 50 kub.

När jag kom tillbaka till hobbyn efter 20 års uppehåll var d leucomelas ett självklart val för mig. Aktiva grodor som ofta visar sig, går bra att hålla i grupp oavsett könsfördelning, mycket lätta och en av de absolut vackraste lätena. Enligt mig Den bästa nybörjargrodan som de flesta erfarna inte vill vara utan.

Men i slutändan skall du skaffa de grodorna som du själv fastnar mest för. Det blir bäst så. Läs på, kolla Youtube klipp, besök groddagar. Snart står det klart vilken som är grodan för just dig.

Mvh
Magnus

Mazzi
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 aug 2015, 17:56
Började med grodor år: 2020
Ort: Motala
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 19 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kuben

Inlägg av Mazzi » 08 feb 2020, 20:45

Hittade en bromelia & en liten ormbunke i en vanlig blomsteraffär idag...bara för att få in lite grönt i burken, kanske byts ut i framtiden. Har tyvärr inte hittat några fler rötter/grenar jag gillar.

/MatsBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kuben

Inlägg av tropfrog » 08 feb 2020, 23:17

Många bromelior dör när de blommat. Hoppas att detta inte är en sån. Den är ju fin.

Mvh
Magnus

Mazzi
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 aug 2015, 17:56
Började med grodor år: 2020
Ort: Motala
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 19 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kuben

Inlägg av Mazzi » 08 feb 2020, 23:34

Det märks, hoppas att den inte är sån. Det visste jag inte att dom gör så tack för upplysningen

/Mats



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Kuben

Inlägg av HåkanP » 09 feb 2020, 18:12

Ser ut som någon Vriesea och de blommar bara en gång. Har du tur blommar den så länge som 5-6 månader innan blommorna börjar visna men plantan däremot kan leva fler år efteråt och fortsätta producera sidoskott. De är bara att klippa av skotten och plantera när de blir nästan decimetern stora, utan stängeln de sitter på.
Blommorna kan man även få frön ifrån när de blommat över, så klipp inte bara av dem och släng dem för de ser fult ut.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Mazzi
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 aug 2015, 17:56
Började med grodor år: 2020
Ort: Motala
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 19 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kuben

Inlägg av Mazzi » 09 feb 2020, 18:29

Ahh ok, spännande att se vad som händer. Är det lätt att driva upp dessa från frö?

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Kuben

Inlägg av HåkanP » 09 feb 2020, 23:45

Mazzi skrev:
09 feb 2020, 18:29
Ahh ok, spännande att se vad som händer. Är det lätt att driva upp dessa från frö?

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Aldrig haft några frön från de Vreisea som växt i terrarium. De flesta växterna i bromelia släkten är inte själv polinernade.
Dessutom vill Vreisean ha lite torrar än övriga bromelior.

Däremot har de blivit frön från de fönsterbräds Vreiseor jag haft stående ute på sommaren, som jag sedan glömde av efter att planterat dem... Det är nog svåraste biten, sköta om de planterade fröna. Fröna är nog också rätt kortlivade eller känsliga, de jag inte hade planterat direkt verkade skrumpna ihop så några fler försök har jag inte gjort med Vreisea frön.

Du kan i alla fall få rätt många frön ut ur varje frökapsel som bildas på självaste blomman. Fast du får klippa blomstängel då den börjar se liten vissen ut men frökapslarna fortfarande har lite grönt kvar. Sedan plockar du av frökapslarna och öppnar dem för att skörda fröna. Inga stora frön så var varsam. Kapslarna innehåller någon "gucka"... Som en gele, och i den gelen finns fröna som man får skölja och pensla ur.

Plantera dem sen i lätt fuktig torv/spagnum blandning nästan överst i substratet och placera ljust(!) men inte direct solsken och runt 25C grader. Det får inte torka ur men heller inte bildas mögel, av med locket/påsen vad man nu har över och ställ i solen några få timmar vi antydan. Mögel tycker inte om sol men nygrodda blomfrön tål också en begränsad mängd.
Så en del småhåll i lock, plastpåse eller vad man täcker fröna med. Jag har använt halvklar gammal godislåda med helklara lock och gjort några håll i botten för att det inte ska bli vatten ståendes, som stått i ännu en helklar låda så man ser om det är för blött samt hyffsat många småhål i lock på 2 sidor för lite cirkulation.
Och så de svårast, få rutin på att titta till dem tills de blivit plantor!
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Mazzi
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 aug 2015, 17:56
Började med grodor år: 2020
Ort: Motala
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 19 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kuben

Inlägg av Mazzi » 26 jul 2020, 16:04

Kuben är nerlagd innan det roliga började :)
Jag blev inte nöjd och tyckte den var lite liten. Jag brukar bete mig på samma sätt med mina akvarium...börja för smått :)

Har startat ett nytt med måtten 100x60x60cm, det blir en ny tråd om det snart!

/Mats
Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster