Leucomelas spelade!

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Leucomelas spelade!

Inlägg av emanuelkarl » 06 sep 2019, 07:46

Tjena!

Mina leucomelas Guyana Banded spelade idag! "Lurade" honom med att sätta på leucomelas-sång från youtube. Ska börja plocka alkottar nu. Yes!
Nu till frågan. Vart lägger de äggen? Ska jag leta öppet på blad eller leta inne i skuggan. Kommer nog fler frågor, trots allt jag läst massa så är det svårt att få upp en "bild" i huvudet.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Leucomelas spelade!

Inlägg av FrankD » 06 sep 2019, 08:58

Enklast är att erbjuda dem en skyddad äggläggningsplats, t.ex. något halverad kokosnötskal med en liten ingång. Då brukar de lägga ägg där och du behöver inte leta runt. Om du lägger placerar ett litet fat, petriskål e.dyl. under skalet har du inga problem med att plocka ut äggen. Men förvänta dig inte att de ska lägga ägg på direkten. Bara hanen spelar betyder inte mycket, det kan fortfarande dröja tills du hittar de första äggen. Och det förutsätter förstås också att andra djuret är en hona. ;)

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Leucomelas spelade!

Inlägg av emanuelkarl » 06 sep 2019, 10:08

FrankD skrev:
06 sep 2019, 08:58
Enklast är att erbjuda dem en skyddad äggläggningsplats, t.ex. något halverad kokosnötskal med en liten ingång. Då brukar de lägga ägg där och du behöver inte leta runt. Om du lägger placerar ett litet fat, petriskål e.dyl. under skalet har du inga problem med att plocka ut äggen. Men förvänta dig inte att de ska lägga ägg på direkten. Bara hanen spelar betyder inte mycket, det kan fortfarande dröja tills du hittar de första äggen. Och det förutsätter förstås också att andra djuret är en hona. ;)
Paret har fått ägg innan hos tidigare ägare så det är en hona.
Eftersom jag såg att dessa inte gillar att lägga ägg i filmburkarna så har jag ett plastglas (25 cm) inne där och han sitter på den. Funderar på att täcka EB sån med silikon
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Leucomelas spelade!

Inlägg av tropfrog » 06 sep 2019, 11:36

Mina har spelat i drygt tre månader utan att lägga. De är visserligen yngre och mindre erfarna än dina.

Men en sak är säker. Att de sjunger när du lockar med inspelad sång innebär definitivt inte att de är redo. När de är redo har de redan spelat länge helt av sig själva. Det spelandet de gjorde nu handlade nog med om konkurrens.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Leucomelas spelade!

Inlägg av FrankD » 06 sep 2019, 16:50

EB? Plastglas på 25 cm kan funka om det görs ogenomskinligt, men är troligen för stort. En mindre "grotta" med förhållandevis liten ingång är bäst. De vill känna att det är skyddat.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Leucomelas spelade!

Inlägg av emanuelkarl » 06 sep 2019, 20:13

FrankD skrev:
06 sep 2019, 16:50
EB? Plastglas på 25 cm kan funka om det görs ogenomskinligt, men är troligen för stort. En mindre "grotta" med förhållandevis liten ingång är bäst. De vill känna att det är skyddat.
Menade 25 cl haha. Jo tänkte silikon och cocosfiber på utsidan. Och EB skulle ståt en men min mobil är knäpp.

Tack för all info. Båda två.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster