Frigolit bakgrund med kokosmatta

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 08 aug 2011, 08:53
Började med grodor år: 2009
Ort: Ludvika
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Frigolit bakgrund med kokosmatta

Inlägg av Jonny » 03 apr 2019, 20:22

Hej!

Av alla olika material jag provat så är epiweb och kokosfibermatta något jag aldrig kommer att använda igen.

Kokosmattan höll i 6 månader ungefär innan den var så dålig att det bara var att ta ut den. Och då hade jag inte särskilt mycket växter på den. Jag gjorde möjligtvis fel som silikonade den direkt mot glaset, istället för att sätta fast den mot tex frigolit. Nåväl, jag kommer inte att rekommendera det till dig. Då måste jag säga att hugrolon är mycket bättre, men det beror också på vad man är ute efter.

Latexblandad jord är något jag vill prova, det verkar grymt praktiskt och är mycket snyggare än hygrolon, som ju inte ser naturligt ut förrän det är övervuxet med grönt.

Det var mina fem cent :)

Mvh Jonny


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Frigolit bakgrund med kokosmatta

Inlägg av Black&Yellow » 03 apr 2019, 20:46

Menar du när den kokosbakgrunden började bli dålig så luktade det unket ?

Men kan det inte vara så att de få växter som var på mattan gjorde också så mattan blev dålig fortare ? Tänker att växterna kan sakta ner processen när de kan ta upp vattnet i kokosen.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Frigolit bakgrund med kokosmatta

Inlägg av tropfrog » 03 apr 2019, 22:28

Black&Yellow skrev:
03 apr 2019, 19:52
tropfrog skrev:
03 apr 2019, 16:47
Black&Yellow skrev:
03 apr 2019, 15:23
Det var inget annat i den produkten sa tillverkarna.
Du menar återförsäljaren va? Jag antar att tillverkaren är svår att få kontakt med.

Det låter onekligen som en intressant lösning och billigare än latex/torv blandningen. Testa vetja, och så delar du dina erfarenheter här.

Mvh
Magnus
Skickade mejl till återförsäljaren sen skickade de till tillverkaren ;) Men får väl testa den som bakgrund, lite funderas som dock på om rötterna kommer få plats i 4 mm i kokos + latex som är intryckt. Får kanske skrapa upp lite på ytan där växter ska sitta. Mossan vet jag men vet inte om klätterväxter om de behöver en djupare bakgrund för att växa än 4 mm
Tja, jag har inte 4mm tjockt fäste hos mig och det funkar bra. Det är regnskogsväxter vi pratar om väl. Antingen så fäster de sig bra i mycket lite som de flesta mindre arter. Eller så har de rötter som penetrerar både 4 mm mattan och frigoliten som många större arter. I vilket fall knappast några problem. En del arter vill monteras på spagnum, det går utmärkt med.

Mvh
Magnus

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Frigolit bakgrund med kokosmatta

Inlägg av tropfrog » 03 apr 2019, 22:31

Jonny skrev:
03 apr 2019, 20:22

Kokosmattan höll i 6 månader ungefär innan den var så dålig att det bara var att ta ut den. Och då hade jag inte särskilt mycket växter på den. Jag gjorde möjligtvis fel som silikonade den direkt mot glaset, istället för att sätta fast den mot tex frigolit. Nåväl, jag kommer inte att rekommendera det till dig. Då måste jag säga att hugrolon är mycket bättre, men det beror också på vad man är ute efter.

Mvh Jonny
Det måste ha varit riktigt dålig kvalité. Kokosfibrer är mycket nerbrytningsbeständigt. Var din matta också bunden med latex?

Mvh
Magnus

Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 08 aug 2011, 08:53
Började med grodor år: 2009
Ort: Ludvika
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Frigolit bakgrund med kokosmatta

Inlägg av Jonny » 04 apr 2019, 20:48

tropfrog skrev:
Jonny skrev:
03 apr 2019, 20:22

Kokosmattan höll i 6 månader ungefär innan den var så dålig att det bara var att ta ut den. Och då hade jag inte särskilt mycket växter på den. Jag gjorde möjligtvis fel som silikonade den direkt mot glaset, istället för att sätta fast den mot tex frigolit. Nåväl, jag kommer inte att rekommendera det till dig. Då måste jag säga att hugrolon är mycket bättre, men det beror också på vad man är ute efter.

Mvh Jonny
Det måste ha varit riktigt dålig kvalité. Kokosfibrer är mycket nerbrytningsbeständigt. Var din matta också bunden med latex?

Mvh
Magnus
Detta är ungefär tio år sedan, jag minns att den beställdes hos herpers choise och att den rasade isär när jag tog ut den. Den luktade absolut inte dåligt på något sätt.

Jag minns att den kändes lite ”fet” när jag monterade den, men jag tror inte att den var latexbehandlad.

Mvh Jonny


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Frigolit bakgrund med kokosmatta

Inlägg av Black&Yellow » 04 apr 2019, 21:06

Jonny skrev:
04 apr 2019, 20:48
tropfrog skrev:
Jonny skrev:
03 apr 2019, 20:22

Kokosmattan höll i 6 månader ungefär innan den var så dålig att det bara var att ta ut den. Och då hade jag inte särskilt mycket växter på den. Jag gjorde möjligtvis fel som silikonade den direkt mot glaset, istället för att sätta fast den mot tex frigolit. Nåväl, jag kommer inte att rekommendera det till dig. Då måste jag säga att hugrolon är mycket bättre, men det beror också på vad man är ute efter.

Mvh Jonny
Det måste ha varit riktigt dålig kvalité. Kokosfibrer är mycket nerbrytningsbeständigt. Var din matta också bunden med latex?

Mvh
Magnus
Detta är ungefär tio år sedan, jag minns att den beställdes hos herpers choise och att den rasade isär när jag tog ut den. Den luktade absolut inte dåligt på något sätt.

Jag minns att den kändes lite ”fet” när jag monterade den, men jag tror inte att den var latexbehandlad.

Mvh Jonny


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Då kommer jag testa den andra med latex. Då det du säger ser inte direkt så roligt att få en halv fungerande kokosbakgrund.

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster