Vilka arter kan hållas tillsammans ?

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Användarvisningsbild
classemann
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 10 apr 2017, 17:08
Började med grodor år: 2017
Ort: Borås
Har gillat: 114 gånger
Blivit gillad: 113 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Vilka arter kan hållas tillsammans ?

Inlägg av classemann » 21 apr 2017, 17:21

Som ämnet beskriver, vilka arter kan man hålla tillsammans ?
Att dom skall ha samma miljö osv. är ju klart.
Korsar dom sig inom samma släkte så det blir hybrider ?
Går det att hålla Dendrobates leucomelas och Phyllobates vittatus i samma terrarium ?

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Vilka arter kan hållas tillsammans ?

Inlägg av LarsÖ » 23 apr 2017, 20:50

Classemann skrev:
21 apr 2017, 17:21
Går det att hålla Dendrobates leucomelas och Phyllobates vittatus i samma terrarium ?
(Dina första frågor är besvarade i informationen för nybörjare...)
Enda nackdelen med att blanda leucomelas och vittatus är väl att dom sjunger så snarlikt.
Jag föredrar alltså att ha vittatus tillsammans med någon av de 'mörkare' rösterna (auratus, azureus...)
Men låt inte det avskräcka. Du kommer snart att ha fler terrarier.
/Lars

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Vilka arter kan hållas tillsammans ?

Inlägg av TobiasB » 24 apr 2017, 10:48

Din fråga är lite klurig att besvara Claes då olika arter kan vara mer eller mindre territoriella. Ett gäng Phyllobates terribilis kan vara lugna som en skock kor och kan gå ihop med nästan vad som helst, medan en hormonstinn Dendrobates tinctorius-hona kan vara så hetsig att hon kan ha ihjäl tillochmed artfränder. Likaså vissa Ranitomeya imitator. Så det spelar mycket roll vilka arter du tänker på. Så bäst är att ha ett konkret exempel att fråga kring.

Vad som dock måste vara på plats är en tillräckligt stor burk! Det måste finnas plats för olika arters nischer osv. Vissa arter är ju mycket markbundna, som mina P. terribilis, som jag kör med de nästan uteslutande klättrande Ranitomeya vanzoliini. Dessa går i min största burk på 120hx70bx50d.

Ett annat big no no är att blanda arter med olika morpher i samma burk. Phyllobates terribilis mint blandas t.ex. inte med Phyllobates terribilis orange. Dessa två morpher kan lätt para sig med varandra och det är viktigt att vi inom hobbyn arbetar för att hålla de naturliga morpherna (även om mint antagligen är en såkallad terrarie-morph). Viss korsning kan även ske inom släktet, så säkrast är att bara hålla en art per släkte i ett terrarie, om man nu måste blanda.

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Vilka arter kan hållas tillsammans ?

Inlägg av Dashivas » 21 dec 2017, 20:50

TobiasP skrev:
24 apr 2017, 10:48
Din fråga är lite klurig att besvara Claes då olika arter kan vara mer eller mindre territoriella. Ett gäng Phyllobates terribilis kan vara lugna som en skock kor och kan gå ihop med nästan vad som helst, medan en hormonstinn Dendrobates tinctorius-hona kan vara så hetsig att hon kan ha ihjäl tillochmed artfränder. Likaså vissa Ranitomeya imitator. Så det spelar mycket roll vilka arter du tänker på. Så bäst är att ha ett konkret exempel att fråga kring.

Vad som dock måste vara på plats är en tillräckligt stor burk! Det måste finnas plats för olika arters nischer osv. Vissa arter är ju mycket markbundna, som mina P. terribilis, som jag kör med de nästan uteslutande klättrande Ranitomeya vanzoliini. Dessa går i min största burk på 120hx70bx50d.

Ett annat big no no är att blanda arter med olika morpher i samma burk. Phyllobates terribilis mint blandas t.ex. inte med Phyllobates terribilis orange. Dessa två morpher kan lätt para sig med varandra och det är viktigt att vi inom hobbyn arbetar för att hålla de naturliga morpherna (även om mint antagligen är en såkallad terrarie-morph). Viss korsning kan även ske inom släktet, så säkrast är att bara hålla en art per släkte i ett terrarie, om man nu måste blanda.
Jag har ju Dendrobates tinctorius azeruz är det rimligt att ha ihop någon annan art.
Självklart vill jag inte att risken för korsning finns.

Terrarie blir ca 1400x1400x800 dvs nästan 1600l kommer dock ha en vattendel på 30-40% av vattenytan men kommer ha mycket grenar över vattnet.
Kommer ha rikt med växter

AdamEGL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 feb 2017, 22:11
Ort: Nyköping
Har gillat: 204 gånger
Blivit gillad: 167 gånger
Grodor Arter/varianter: 11
Växter till salu: 0

Re: Vilka arter kan hållas tillsammans ?

Inlägg av AdamEGL » 21 dec 2017, 21:05

Jag har märkt att tinctorius käkar enorma mängder mat.
Vilket kan va ett problem för andra arter. jag får mata enorma mängder i terrariet jag blandar citronella med variabilis annars magrar variabilisen. jag kmr flytta variabilisen till ett eget terrarium i mellandagarna då jag inte känner mig nöjd över den kombon.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Vilka arter kan hållas tillsammans ?

Inlägg av FrankD » 21 dec 2017, 21:33

Ett vanligt problem när man vill hålla tinctorius tillsammans med andra arter. De riskerar hellre att spricka än att låta någon fluga gå okäkad. Mat? Oj. MAT! Äta!!!

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Vilka arter kan hållas tillsammans ?

Inlägg av Dashivas » 21 dec 2017, 21:53

FrankD skrev:
21 dec 2017, 21:33
Ett vanligt problem när man vill hålla tinctorius tillsammans med andra arter. De riskerar hellre att spricka än att låta någon fluga gå okäkad. Mat? Oj. MAT! Äta!!!
Har nästan alltid flugor i terrarie som det är nu.
Men antar man måste mäta rejält mycket mer i ett stort terrarie oavsett

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster