Hur mycket mat?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
zarathustra
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:29
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Hur mycket mat?

Inlägg av zarathustra » 02 apr 2008, 19:39

Det mesta infon hittar man vad det gäller hållning av pilgift, men när det gäller hur mycket föda de ska ha hittas inte mycket info.

Jag har hört att cirka 20 små bananflugor per individ och matningstillfälle är lagom till D.Leucomelas. Är det lagom? Tycker själv det låter mycket, men så är det kanske? Eller?

Har inga grodor just nu!

Homer
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Hur mycket mat?

Inlägg av Homer » 02 apr 2008, 22:22

20 st är inte mycket, till det behöver du även pudra dom med dendrocare vitaminpulver för att få ett fullkomligt näringsvärde i den födan, eftersom bananflugor inte innehåller allt vad en pilgift behöver,

du kan även mata med nykläckta syrsungar imellanåt, strlk1, men då är det viktigt att du släpper en och en framför nosen på dessa, eftersom syrsor inte är nyttodjur för terrariets växtinvånare. men ett mycket bra protein rikt foder med vitamin på,

mvh Houman.

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Hur mycket mat?

Inlägg av BengtO » 22 apr 2008, 16:13

Har man inte stenkoll på sina grodor bör det alltid finnas mat i terrariet. Jag placerar alltid nån mindre behållare med lite banan i terrarierna. Då samlas flugorna där och dör inte heller av svält. Grodorna äter oftast mycket mer än man tror.

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hur mycket mat?

Inlägg av tummen » 17 okt 2008, 10:17

Som ett riktmärke, om man har ett terrarium med en liten grupp t.ex. D.auratus, hur många flugkulturer skall man då ha "på gång" samtidigt? :? ;)

En per groda? Plus en eller två (eller fler?) för oförutsedda problem?
Dessutom bör man väl ha både gråsuggor och hoppstjärtar för variationens skull.... :)



Följdfråga:
Vanliga svenska gråsuggor, går dessa att använda som foder till pilgiftsgrodor? Inte vuxna då förståss, men unga/nyfödda gråsuggor? Lätta att få tag i är de ju i alla fall och lätta att föröka, eller har jag fel?
:?: :shock:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 01 jun 2008, 19:55
Började med grodor år: 2003
Ort: Malmö
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Hur mycket mat?

Inlägg av Von Seth » 21 okt 2008, 21:58

Alltså, på sommaren kan man gå ut och sammla massa insekter och mata grodorna med, själv ska jag om jag hittar någon att odla bladlöss, det är Enkelt och är toppen för grodorna!

Ju mer mat grodorna får, dessu bättre, jag ger det vitamin flugor (Pulverar dom) 1gång per vecka, jag tror man inte ska ge dem för mkt.
Är Varnad Nybörjare

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hur mycket mat?

Inlägg av tummen » 22 okt 2008, 09:39

Von Seth skrev:Alltså, på sommaren kan man gå ut och sammla massa insekter och mata grodorna med, själv ska jag om jag hittar någon att odla bladlöss, det är Enkelt och är toppen för grodorna!

Ju mer mat grodorna får, dessu bättre, jag ger det vitamin flugor (Pulverar dom) 1gång per vecka, jag tror man inte ska ge dem för mkt.
På sommaren fullkomligt kryllar det av bladlöss på fläderbuskar. ;)
Dessutom brukar luktärter drabbas svårt när de växt ett tag, dessa borde sedan gå att odla på vanliga gula ärter under den kalla årstiden....

På havsstränder på våren kan man (ibland) samla hoppstjärtar i stora mängder, dessa klarar sig säkerligen inte så bra i terrariet någon längre tid, men borde vara en välkommen variation för grodorna efter vintern....kanske(troligen) också att de innehåller mer näring än odlade hoppisar?

Vad jag mera var ute efter är hur många flugkulturer man "måste" hålla igång som en miniminivå, för att vara på säkra sidan....sedan kan man ju komplettera dessa med hoppstjärtar mm. för variationens skull, men om jag förstått saken rätt så får man alltid betrakta flugor som grundfoder som alltid skall finnas i mer än tillräcklig mängd....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Hur mycket mat?

Inlägg av BengtO » 22 okt 2008, 12:33

Svårt att svara på. Beror ju på hur säker man är på att odla flugor, vilken sorts flugor(stam), storlek och metod på kulturen. Hade jag typ 4 auratus skulle JAG klara mig på att sätta en kultur var tredje-fjärde vecka, men det skulle jag aldrig rekommendera någon. För övrigt vore det bättre att ha flugor som komplement till hoppstjärtar m.m rent näringsmässigt. Tyvärr växer och förökar de sig inte i den takten.
Kan man komplettera från naturen så är det mycket bra och ibland avgörande för en lyckad odling.
När SDS var aktiv så gavs det ut en medlemstidning (Pilgiftaren). Det gjordes bl.a temanummer om foder med många bra tips på sånt de äter från naturen och sånt man kan odla. Gamla tidningar kan finnas att köpa.

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hur mycket mat?

Inlägg av tummen » 22 okt 2008, 14:16

BengtO skrev:Svårt att svara på. Beror ju på hur säker man är på att odla flugor, vilken sorts flugor(stam), storlek och metod på kulturen. Hade jag typ 4 auratus skulle JAG klara mig på att sätta en kultur var tredje-fjärde vecka, men det skulle jag aldrig rekommendera någon. För övrigt vore det bättre att ha flugor som komplement till hoppstjärtar m.m rent näringsmässigt. Tyvärr växer och förökar de sig inte i den takten.
Kan man komplettera från naturen så är det mycket bra och ibland avgörande för en lyckad odling.
När SDS var aktiv så gavs det ut en medlemstidning (Pilgiftaren). Det gjordes bl.a temanummer om foder med många bra tips på sånt de äter från naturen och sånt man kan odla. Gamla tidningar kan finnas att köpa.
Tack för svaret. Så SDS ligger i malpåse nu, är det rätt tolkat?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Teffek
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:38
Började med grodor år: 2008
Ort: Skinnskatteberg
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hur mycket mat?

Inlägg av Teffek » 03 feb 2009, 11:08

Jag sätter 2 kulturer i veckan till mig själv, en som jag matar ifrån och en som jag sätter nya kulturer ifrån (säljer av en del) men skulle nog klara mig på en kultur i ca 2 veckor. Har 2 tricolor, 2 Phelsumor och 3 eldbukssalamandrar som bland annat går på flugor.

Matar också en del med vita tropiska gråsuggor och har nyligen fått in buffaloworms.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster