escudo....kan någon hjälpa.

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

escudo....kan någon hjälpa.

Inlägg av AndreasI » 15 nov 2014, 23:27

Jag fick ett par Oophaga escudo...eller om dom är O. pumilio escudo...från peruvian på groddagen. Det var två stycken. Lyckan var kortvarig då en dog knall och fall efter några dagar. Jag har sörjt den och det är inte det frågan gäller. Den andra ser ut att må bra och jag hoppas allt är i sin ordning med den.
Nu ser jag framåt och skall skaffa en ny. Jag har fått ett bra erbjudande till ett bra mycket billigare pris än vad jag betalade för dom från peruvian (och anura-zoo:s var väl i samma prisklass) och skulle ha möjlighet att få den från Hamm i december.

Nu till frågan. Jag har fått lite bilder på grodorna och jag får plocka dom jag vill men de skiljer sig lite i utseendet från den jag har. De har lite ljusare blå ben än den jag har. Dessutom saknar en del av dom mycket av den röda färgen på ryggen. En del är närmast det som en del tycks kalla escudo "koi".
På dendrobase http://www.dendrobase.de/html/D_oophaga_species01.html verkar de skilja på escudo från norra och södra sidan. Min ser defenitivt ut som den från norra. Koi och de jag blivit erbjudna liknar eventuellt mer de som är på södra sidan även om det ju också finns en som skiljer sig ur mängden på bilderna från norra sidan.
Har någon koll på detta????? Är det fråga om två "lokaliteter" som inte skall blandas även om de tycks säljas under namnet "escudo" utan nord/syd specifisering.

Jag blev lite osäker på vad jag skall göra nu. Skall jag nappa på erbjudandet eller försöka på en ny från peruvian som troligen då är från samma område som den jag har? Jag skulle vilja ha likadana som jag har men är samtidigt lite nervös över att ta fån peruvian igen...så surt att betala så mycke pengar, för mig i alla fall, och så dör de igen. Den andra säljaren har jag fåt grodor en gång tidigare av och de var i gott skick och jag tror han håller hög kvalitet.
Men kan jag blanda. Jag har ju ingen koll på om de verkligen är från norr/syd sidan men men...

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: escudo....kan någon hjälpa.

Inlägg av FrankD » 16 nov 2014, 00:41

Mycket sorgligt. :( Å andra sidan vet man inte vad det beror på. Var grodan kanske för ung? Man blir lätt misstänksam om djur dör så fort men det kan hända oavsett vem man köper ifrån. Mina kom också från Wouter för 2 år sedan och de har aldrig haft några som helst problem. Oavsett det skulle jag normalt föredra att köpa direkt från uppfödaren. Det är inte bara billigare, speciellt när det handlar om sådana som Escudo, utan också bättre för djuren.

I det här fallet är det dock svårt att ge några råd. På Dendrobase kommer Ostrowski och Mahn till slutsatsen att det inte är meningsfullt att dela upp övarianterna i olika "morfer", samtidigt som de skriver att populationen från norra delen skiljer sig fenotypiskt från södra delen. Själv skulle jag därför för säkerhets skull enbart sätta ihop individer som verkar komma från samma lokalitet (även om det förstås är svårt att bedöma och dessutom oklart vad exakt det betyder). Med andra ord, jag skulle antingen köpa från Wouter igen eller vänta tills jag får tag grodor som kommer från norra delen av ön (eller ser i alla fall ut som om de borde göra det). Men i varje fall skulle jag ändå inte köpa redan i december utan vänta lite längre för att se om det resterande djuret klarar sig bättre. Det är inte lätt att ha tålamod men en möjlighet är ju faktiskt att det är en sjukdom som också drabbar det andra djuret.

Mina 50 öre...

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: escudo....kan någon hjälpa.

Inlägg av AndreasI » 16 nov 2014, 21:14

Tack Frank. Jag har samma kännsla gällande att blanda dom...där av frågan.
Jag fick nu fått reda på att det är som jag misstänkte av bilderna att dömma. Det är fråga om den sydliga varianten så jag kommer inte att blanda den jag har med dom.
Får se hur jag gör, men jag blev lite sugen att nappa på det erbjudande jag fått i alla fall. Vore lite kul om den sydliga varianten också fanns här i trakterna (Fi/Sv) :) . Jag måste bestämma mig snabbt och har inget färdigt terrarium för tillfället. Måste flytta om i mina burkar i sådana fall och inreda ett nytt ,samt att det blir en till utgift på ännu en ny variant :? . Det är inte lätt att leva med ett beroende :lol: .
Samtidigt tycker jag nog den nordliga varianten är finare... frågan är om jag skall satsa på någon som liknar den nordliga eller riktigt tydligt sydliga escudos. "koi"/nästan helt utan rött.
Besluts ångest...jag får väl brottas med det en stund.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: escudo....kan någon hjälpa.

Inlägg av FrankD » 17 nov 2014, 11:16

AndreasI skrev:Det är inte lätt att leva med ett beroende :lol: .
Nej, men hur tråkigt skulle livet vara utan det? :lol:

Häller med om att det vore kul att ha den sydliga varianten i SDS-området också. Å andra sidan kommer det säkert inte att vara sista chansen för att skaffa den varianten. Lycka till med beslutet!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: escudo....kan någon hjälpa.

Inlägg av FrankD » 25 nov 2014, 12:54

Kolla här: http://www.dendrobatenforum.info/biete- ... 39102.html (ev. mha Google translate). Det står inget om lokalitet eller pris men man kan ju fråga.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: escudo....kan någon hjälpa.

Inlägg av AndreasI » 25 nov 2014, 21:48

Tackar...men det är nog inte aktuellt nu just. Jag har bestämmt mig för att ta den sydliga varianten :) . Hoppas bara det skall gå bättre den här gången.
Den nordliga får vänta ett tag. Dessutom har jag lite på känn att den jag har är en hona och i annonsen var det möjligen också honor. Min rör sig så mycket på botten i terrariet och så brukar mina pumilio honor göra. Det kan vara att den är så ung ännu att den håller till bland löven pga det också men magkänslan säger att det är en hona.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: escudo....kan någon hjälpa.

Inlägg av AndreasI » 15 dec 2014, 17:16

Jag fick mina escudo "syd sidan" idag :)

De verkar vara i gott skick även om den som borde vara en hane nog var lite tom i magen och därav ganska smal. Jag hoppas verkligen det skall gå bättte med dessa. De är sålda som 1.1 men får se om det stämmer

Lite bilder då....

Honan:

Bild

Bild

Riktigt fin röd färg med en kant av ljusare nästan vitt och den röda färgen är också mer "uppbruten" vilket jag gillar.

Hanen:

Bild

Bild

Bild

Jag fick ingen riktigt bra bild på den. De två sista är riktigt usla men man får i alla fall en uppfattning om teckningen. En mer "urtvättad" röd färg med lite intensivare nyans på huvudet. Påminner ganska mycket om O pumilio esperanza.
Jag gillar honan mer. Hon är riktigt fin. Hanen är kanske lite tråkig. Skulle jag få välja hade jag nog tagit lite mer intensiv färg fläckvis på huvudet/ryggen för att få en ännu tydligare "koi" variant på den. Får jag ungar på paret någon gång kan dom dock bli riktigt snygga.

Hur som helst så ville jag nog att paret skulle skilja sig utseendemässigt från den nordliga varianten eftersom jag håller detta par i ett eget terrarium så det är jag nöjd med.
För att jämföra med den nordliga escudon jag har:

Bild

Bilden återger inte den röda färgen på rätt sätt. Den är mörkare röd än vad bilden visar men man ser ändå skillnad från den sydliga. Denna har mer rött på ryggen. Färgen är jämn och övergången är tydlig från rött till blått. Dessutom har den lite rött på benen (även om jag sökte en med helt blåa ben som, vad jag förstår, också är en variation på den norra) medan den sydliga jag fick inte har det. Snarare en ljus nästan vit färg. Densamma som finns i övergången mellan det röda och blåa på ryggen.

Håller tummarna nu att allt skall gå bra....

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: escudo....kan någon hjälpa.

Inlägg av FrankD » 16 dec 2014, 08:24

Grattis! Jag håller tummarna.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: escudo....kan någon hjälpa.

Inlägg av AndreasI » 23 dec 2014, 12:42

En vecka har gått och grodorna mår bra. De äter och blir runda om magen så det skall nog ordna sig tror jag.

Jag tänkte att jag vågar uppdatera grodinventeringen nu.
Då uppstår samma fråga som jag ställde i början. Skall jag (vi) skilja på norr och syd escudos? Pappren jag har på grodorna säger inget om nord/syd men i kontakten med säljaren fick jag info om att dessa är från sydsidan då jag påstod att jag misstänkte det.
Borde grodinventering uppdateras med en uppdelning av escudo? Samtidigt som jag kanske tycker att det vore ok att dela på dom så orsakar det en genetisk flaskhals med endast mina här för tillfället. Det är inte aktuellt nu just, men om jag i framtiden får ungar på dom så är möjligheten att hitta fler grodor att para i hop med dom bra mycket mindre. Speciellt om andra inte specificerar nord/syd på sina escudos. Är mina specificerade som syd kommer man inte att vilja para ihop eventuella ungar med ospecificerade escudos.

Jag har ju ingen aning om hur populationen ser ut i naturen. Finns det en syd och en nord variant...samt en blandad någonstans i mitten? Jag kan helt enkelt inte säga om man borde blanda dom.
Min magkänsla säger att de skiljer sig så pass mycket i utseende att jag personligen inte skulle sätta i hop den jag har från norr-sidan (troligen) med dom jag fick nu senast. Inte för tillfället i alla fall. Först skulle jag nog söka efter andra som påstås vara "syd" om jag behöver fler av dessa. Gällande min andra escudo så kommer jag att skaffa någon så småningom som är enbart "escudo" utan syd-specificering och utseendemässigt ser ut som "norr".

Å andra sidan har jag, utan att ens fundera på det, satt ihop pumilio esperanza som skiljer sig otroligt mycket från varandra eftersom det alla är "esperanza".
Det blir komplicerat om man börjar titta på fenotyp och dessutom har en ospecifik "lokalitet" (syd/norr i det här fallet).

Skulle man kunna dela upp dom i grodinventeringen nu just i alla fall så får man ta en funderare sedan om det verkar bli mer/mindre vanligt att dela på dom dom?

...eller tar jag bara och uppdaterar och lägger in dom bland "escudo" nu så är det gjort?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: escudo....kan någon hjälpa.

Inlägg av FrankD » 23 dec 2014, 13:35

Vi bör hålla isär lokaliteterna så gått det går. Jag lägger in en ny variant "southern" och döper samtidigt om den gamla till "northern" eftersom mina påstods komma från södra delen (vilket dessutom verkar vara rimligt med tanke på utseendet).

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster