Pumilio förekomst?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Pumilio förekomst?

Inlägg av AndreasI » 06 maj 2014, 15:32

Jag har den senaste tiden fastnat mer och mer för pumilio varianterna och har några stycken också. Salt creek, eldorado, nancy, bastimentos, guaramo och esperanza.
Det har fungerat ganska bra tycker jag med en del ägg på några av varianterna. Med tanke på att det kommit en del ägg hos mig, och också med tanke på den senaste tråden som finns här under samma kategori gällande pumilioägg, så har jag funderat över varför det så sällan annonseras ut pumilio till försäljning? Det verkar ju komma en del ägg och det finns ju en del varianter i grodinventeringen.
Jag vill ju ha fler! :D :D :D Så vart tar dom vägen? Finns det inre kretsar som byter/säljer eller blir det inga grodor? Och finns det inre kretsar...hur kommer jag in i dom??? :D

Kanske detta hör under uppfödning eller köpes eller någon annan kategori men en liten fundering i alla fall...

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Pumilio förekomst?

Inlägg av MickeK » 06 maj 2014, 16:27

Enkelt svar är att man får inte upp lika många grodor som ex Ranitomeyor, dessutom har dom en känslig period innan dom når 6 månader där fina djur bara kan ramla ihop och dö. Det senare har jag varit förskonad mot.

Hos mig har det varit vanligt att jag fått upp 3 grodor, när dom väl gått upp kommer nästa kull så med lite tur har jag fått upp ca 10 st på ett år.
Lite då och då dyker det upp nån med spindelben och då blir det inga 10 st.

Sen har det varit så att folk har kontaktat mig och köpt innan jag varit redo att sälja, så jag har inte hunnit annonsera.

Så när det gäller pumilios så får man vara på hugget.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Pumilio förekomst?

Inlägg av AndreasI » 06 maj 2014, 18:47

Mina salt creek är väl lite produktivare än medel kanske. I alla fall nu just. Får se hur länge det håller i sig. Jag skaffade paret i slutet av oktober förra året så jag har haft dom ganska precis ett halvår, och nu har jag har i alla fall sju smågrodor, kanske några fler till och med, av de paret. En av dessa kom upp ur vattnet i förrgår och jag ser samtidigt två yngel som flyttats och börjar växa till sig i några filmburkar. Nya yngel flyttas före de senaste kommit upp ur vattnet. Det är ju trevligt...men visst vet jag ju att produktiviteten är mindre hos pumilio än hos tex Ranitomeya. Hur som helst har jag ändå sett få pumilio till försäljning.

Jag får väl då också trakassera de som har pumilio uppsatta i grodinventeringen och se vad som finns. Finns det de som har lite grodor på gång, och kanske dessutom är intresserad av lite byten, kan man ju skicka ett mp till mig. Det behövs ju inte tas här i tråden.

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster