nya lokaliteter

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 28 aug 2008, 14:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 27 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: nya lokaliteter

Inlägg av tegnér » 15 mar 2014, 21:37

Pilgiftsgrodor är CITES-djur, och i och med att det i stort sett är helt omöjligt att ta hem dna-prover från dessa så borde det vara desto svårare med levande djur. Jag tycker att det är märkligt att man alltid vill ha det som är ovanligt och svårt att få tag i.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: nya lokaliteter

Inlägg av FrankD » 16 mar 2014, 00:10

tegnér skrev:Jag tycker att det är märkligt att man alltid vill ha det som är ovanligt och svårt att få tag i.
+1

Visst är det inte svårt att på ett relativt billigt sätt komma åt sådant som man normalt inte borde komma åt alls eller bara för dyra pengar. Man behöver bara knyta kontakt med rätt folk och inte bry sig om hur det går till bakom kulisserna. Men det är inte sådant vi i SDS vill stötta. Här handlar det om levande och skyddade djur istället för myntsamlingar. Att vilja ha ovanliga djur är inte problematiskt i sig men då får man göra det inom ramen för reglerna som finns.

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: nya lokaliteter

Inlägg av mats_wikstrom » 16 mar 2014, 07:56

Amen. Följer man inte Cites (och övriga regler gällande införsel) får man (som i Finland just nu) kämpa för att få ha kvar en laglig hobby överhuvudtaget. En för slapp who cares attityd gör att det är den som speglar hobbyn i allmänhetens ögon och det tar djurskyddsföreningarna fasta på direkt.

Vi är inte sådana. Vi bryr oss om grodornas väl.

Det är ju klart att det är billigare att själv ta in och kämpa sig genom papperskriget (ett tack till Jörgen för att han gjort UE-importen möjlig) än att köpa direkt från tex Rana (om man bortser från allt arbete man måste sätta ner på det hela själv istället). Jobbar jag 8 timmar med att skapa och hålla kontakt med alla parter, fixa papper, hämta grodor och sköta grodor kostar det också. Den kostnaden fördelas också över grodorna. Har man en fungerande kontakt och känner till alla krav går det smidigare och då till lägre kostnad för en själv. Samma gäller i andra ändan för nya arter. Är de odlade i hemlandet (något jag personligen är villig att satsa på att stöda, så länge den kan bekräftas) har det tagit en hel del kosing att få den ruljansen att fungera. Därför också ett högre pris (inte bara pga sällsynthet), vilket ju nog också hjälper ända tills priserna sjunker, pga ju mera grodor som finns i europa, och ju fler som produceras, desto mer sjunker marknadsvärdet.

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1613
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: nya lokaliteter

Inlägg av jsl » 16 mar 2014, 10:35

Du bör nog läsa på lite om vilka regler som gäller. Alla pilgiftsgrodor är Citeslistade och handeln är starkt reglerad vilket gör en import inte helt enkel. De flesta såna här säljare har dessutom ofta minimiorder vilket gör att man som privatperson har svårt att få ihop det. Även om du får grodorna gratis så är alla kringkostnader rätt höga så kostnaden per groda blir väldigt hög. Att ta i fisk är betydligt enklare och billigare än att ta in pilgiftsgrodor. Tro mig jag har provat bägge. Men du får gärna prova om du tror det är enkelt men förbered dig på måååånga timmar framför datorn och vid telefonen.

livingstone
Inlägg: 60
Blev medlem: 17 feb 2014, 13:02
Började med grodor år: 2008
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: nya lokaliteter

Inlägg av livingstone » 16 mar 2014, 16:54

jepp. regelverk måste följas, såklart!!! antog att dendros var upptagna på cites. vilket man fått reda på om det blir aktuellt. har importerat en heldel djur genom åren. med klara papper såklart! Ang. djur som inte är vanliga, så är det väl utmaningen som lockar att lyckas...bla.

Har inga grodor just nu!

livingstone
Inlägg: 60
Blev medlem: 17 feb 2014, 13:02
Började med grodor år: 2008
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: nya lokaliteter

Inlägg av livingstone » 16 mar 2014, 16:58

en till. De bästa med detta är avelstationer på plats, i ursprungsland! har efterlyst detta läääääänge. framför allt då det var vilda disskutioner med corallus caninus, och import. då kunde-kan man fortfarande- köpa av holländska handlare, rakt från djungeln. billigare än de sv. odlade...odlare här förespråkar ( jag med!) att man köper dessa. men det är ju bara rimligt om man själv har avelsgrupper.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster