funderingar i start groppen

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Jensan1
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 feb 2013, 09:37
Började med grodor år: 2013
Ort: Forshaga
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

funderingar i start groppen

Inlägg av Jensan1 » 23 jun 2013, 10:54

Jag är snart klar med mitt vivarium. ( Blir ett 90 *45 *90 med ett vattenfall o vatten del o epiweb bakrund. Väntar nu bara på ett borr ifrån glashuset så jag kan montera dysorna innan inredningen äntligen kan byggas :) )
Hade tänkt följa rådet jag fick och ha D. auratus samt någon sorts Ranitomeya.

Nu till funderingarna 0.o... Gubben min fick reda på problemet med kvalster i flug - odlingarna och vill nu slå igen projektet pilgift :S . frågan är inte om det kommer att bli kvalster i odlingarna utan hur gör ni för att de inte ska sprida sig ? De djur affärer som kan ta hem flugor men har jag otur så kan det ta en vecka eller två vilket betyder att jag kan bli strandsatt om jag tvingas slänga allt eller de dör . Finns det bra ställen som man kan skicka efter ifrån ??

Fundering nr 2

Har möjligen fått tag på ett gäng auratus som är relativt ny uppstigna . Kan jag hålla dem i en petbox så länge ( max ett par veckor ) och i så fall hur bör inredningen vara och hur varmt bör de små ha ?

Sedan undrar jag om det är ok att hålla ca 5 - 7 D. auratus och ca tre - 5 Ranitomeya i min burk eller är de för många ?

Tacksam för lite hjälp med frågorna för just nu känns det som om allt bara snurrar i huvudet hihi :P.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: funderingar i start groppen

Inlägg av LarsH » 23 jun 2013, 12:52

Jensan1 skrev:Nu till funderingarna 0.o... Gubben min fick reda på problemet med kvalster i flug - odlingarna och vill nu slå igen projektet pilgift :S . frågan är inte om det kommer att bli kvalster i odlingarna utan hur gör ni för att de inte ska sprida sig ? De djur affärer som kan ta hem flugor men har jag otur så kan det ta en vecka eller två vilket betyder att jag kan bli strandsatt om jag tvingas slänga allt eller de dör . Finns det bra ställen som man kan skicka efter ifrån ??
Ja Du! Kvalster har de flesta som odlar flugor i mer eller mindre utsträckning.
Ett fungerande sätt att begränsa spridning är att smörja odlingsglasets kant med parafinolja, eller att ha parafinolja på underlägget där odlingsglasen står. Många fler tips och ideér hittar du i tråden:
forum/viewtopic.php?f=21&t=4360&

De flesta "odlare" har kvalster i sina leveranser, men Cricket express har god ordning och lite kvalster. Kanske finns det fler, förhoppningsvis!! Kolla gärna:
forum/viewtopic.php?f=21&t=4360&

Din Fundering 2 tror jag andra är med kompetenta att svara på än jag.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: funderingar i start groppen

Inlägg av BengtO » 23 jun 2013, 19:55

Om du väljer någon R.amazonica eller variabilis kan du säkert hålla 6-8 st i ditt terrarie. D.auratus går också med fördel att hålla i grupp. Är du intresserad av auratus Camoflage så har jag småttingar just nu.

Jensan1
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 feb 2013, 09:37
Började med grodor år: 2013
Ort: Forshaga
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: funderingar i start groppen

Inlägg av Jensan1 » 30 jun 2013, 15:46

Verkar som om jag får lägga ner pilgift :cry: pga kvalster problemet . Men skam den som ger sig !! Det blir antingen mjölkgrodor eller Malajisk flyggroda istället :twisted: .

Tack för snabba svar och erbjudandet dock :D .

Ska fixa den sista planteringen i terrariet och köpa lite små fisk till vatten delen. Sedan ska här jagas grodor ;) .

/ Jenny

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: funderingar i start groppen

Inlägg av PatrikNo » 30 jun 2013, 16:22

Såg ett program på tv. Där sa man att man normalt har 100 000 kvalster per kvadratmeter på sina mattor. På ostar tillför man kvalster för att få godare ostar. De pulver som kan ses på ostar är kvalsterbajs ;). Så ni har mycket kvalster hemma redan med eller utan flugodlingen.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: funderingar i start groppen

Inlägg av MattiasS » 30 jun 2013, 21:27

Jensan1 skrev:Verkar som om jag får lägga ner pilgift :cry: pga kvalster problemet . Men skam den som ger sig !! Det blir antingen mjölkgrodor eller Malajisk flyggroda istället :twisted: .

Tack för snabba svar och erbjudandet dock :D .

Ska fixa den sista planteringen i terrariet och köpa lite små fisk till vatten delen. Sedan ska här jagas grodor ;) .

/ Jenny
Då kan jag väl upplysa att det är rikligt med kvalster i syrsor/kackelacksodlingar med. Och det är väl grundfoder för båda arterna du nämner ovan.
Så att vara 100% kvalster fri när man ska ha foderdjur är väldigt svårt.

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1613
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: funderingar i start groppen

Inlägg av jsl » 30 jun 2013, 21:54

Precis som skrivit ovan så tror jag du har större problem med kvalster om du odlar syrsor eller kackerlackor. Ser du till att få tag i en kvalsterfri startkultur så kan du med rätt hygien hålla kvalstren borta. Var noga med att granska kulturerna med jämna mellanrum och spara ingen kultur längre än 30 dagar så löper du betydligt mindre risk att få kvalster.

Jensan1
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 feb 2013, 09:37
Började med grodor år: 2013
Ort: Forshaga
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: funderingar i start groppen

Inlägg av Jensan1 » 06 jul 2013, 10:14

Ojoj här va det många svar som jag missat :D.
Urk !!! ang att man har så mycket kvalster hemma :S . Jag får om (tjata) fråga min sämre hälft ;)

Under tiden fortskrider det sakta men säkert i burken. Allt vatten är igång och prov körs . Hade varit bra om min mangrove rot slutade o färga. Den är för stor för att ha i spann eller vår tunna :cry: så jag låter den gula ner i burken så länge. Tar ändå ett tag innan burken är klar för inflyttning och slanga vatten ut igenom fönstret tar ingen tid :P ( jupp jag är lat hihi )

Jag återkommer med (tjat) resultat från basen :)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: funderingar i start groppen

Inlägg av LarsH » 06 jul 2013, 12:19

Ett bra tips från mig, i alla fall tycker jag det fungerar kanon, är att när du nu tar det så lugnt med uppstarten, starta även då upp en kompost med hoppisar och små gråsuggor. Får du den komposten att etablera sig, har du såväl kanonstädare i form av gråsuggorna i terrariet, och kontinuerligt tillförsel av mat. Terrarier jag startat på det sättet ( inte det vanliga att nyköpta grodor sitter i en plastburk och väntar på sitt nya hem som inte är färdigt), de terrarierna matar jag i stort sett inte hälften så mycket som dom utan kompost. Komposten kan med fördel "matas" med torrjäst och färska champinjoner, eller annat kompostigt du kan tänka dig. Gör du spm en "grop" mellan kompost och bakvägg kan man mata där utan att det syns från insynssidan.
Köper du hoppstjärtar från Cricket Express, får du automatiskt med gråsuggor i förpackningen.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

Jensan1
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 feb 2013, 09:37
Började med grodor år: 2013
Ort: Forshaga
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: funderingar i start groppen

Inlägg av Jensan1 » 09 jul 2013, 20:40

Det ska jag göra. Tackar för goda råd :). Nu läggs alla planer på is i två veckor pga lite sol o bad :D .

Ha en riktigt go sommar ni alla. Jag åter kommer garanterat lite senare i planeringarna 8-) .

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster