Pumilio

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Pumilio

Inlägg av tummen » 06 feb 2009, 22:37

PittoresktMangel skrev:
tummen skrev:
andré skrev:Okej. Hur är det med de pumilio som finns på marknaden i dag, både i Sverige och resten av Europa, är de flesta odlade eller kommer det in mycket viltfångade?
Är det totalt meningslöst att skaffa pumilio som nybörjare?
Här på pilgift är det några som håller dem och http://www.grodorochfoder.se har dem med, (men jag tror inte de har några till salu just för tillfället, håll utkik!) dessutom verkar det finnas odlare både nere i Europa och även på närmre håll i Danmark som också odlar, så odlade individer borde gå ganska lätt att få tag i nuförtiden. Om jag förstått det rätt så bör man ha lite erfarenhet och god tillgång på smått foder om man skall testa dessa mindre arter.
De som haft dem kanske håller med mig där?
Nej det stämmer, de har inga Pumilio till salu för stunden. Men deras pumilios spelar för fullt. Så det kanske kommer snart!
Ja det verkar ju i så fall "bara" vara en tidsfråga innan de har några att sälja, runt ett halvår från nu eller vad gissar du? :)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Pumilio

Inlägg av tummen » 06 feb 2009, 22:45

Kolla här:
http://www.gifkikker.nl/Diversen/Aanbod ... fault.aspx
Den som ändå bodde i Holland, eller åtminstone pratade Holländska..... :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 okt 2008, 18:40
Började med grodor år: 2008
Ort: Landskrona
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Pumilio

Inlägg av andré » 06 feb 2009, 23:09

Med smått foder menar du små bananflugor och hoppstjärtar eller? Hur stora/små är röda och vita gråsuggor?
Grodor och foder håller till nere i Malmö va? Skulle kanske försöka få komma dit på studiebesök.
Jag är ingen hajjare på holländska tummen men jag förstod att där var en hel del pumilio till salu för mellan 60 och 135 euro från ett par olika användare så det verkar ju som att holländarna lyckas odla dem.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Pumilio

Inlägg av tummen » 06 feb 2009, 23:54

andré skrev:Med smått foder menar du små bananflugor och hoppstjärtar eller? Hur stora/små är röda och vita gråsuggor?
Grodor och foder håller till nere i Malmö va? Skulle kanske försöka få komma dit på studiebesök.
Jag är ingen hajjare på holländska tummen men jag förstod att där var en hel del pumilio till salu för mellan 60 och 135 euro från ett par olika användare så det verkar ju som att holländarna lyckas odla dem.
Exakt VAR grodor och foder håller hus vet jag faktiskt inte, men jag hade för mig att det snarare var i dina hemtrakter, vem vet de håller kanske till i grannkåken till dig! :

Antagligen hade det varit bäst att satsa på hoppstjärtar som grundfoder till dem och hoppas på att de tar små bananflugor som komplement, och sommartid bladlöss av de mindre storlekarna som variation, men där kanske det finns olika skolor, jag har bara läst böcker än så länge! :lol:

Ja, många olika pumilio, och även många andra olika arter.....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Pumilio

Inlägg av PittoresktMangel » 07 feb 2009, 00:12

[quote="tummen]ha lite erfarenhet och god tillgång på smått foder om man skall testa dessa mindre arter.
De som haft dem kanske håller med mig där?[/quote]

Det bör komma nya grodor snart, innom ett halvår skulle jag gissa på. Jag mailade han för ett tag sen om just Pumilio. :)
Grodor och huggormar

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Pumilio

Inlägg av MickeK » 07 feb 2009, 00:43

André : PÅ frågan om Pumisar är meningslösa att skaffa som nybörjare så är det ju en knepig fråga, det beror ju på hur mogen man är att ha djur överhuvudtaget. Klart man kan skaffa dom som första groda, men misslyckas man så är det minst 1000:-/groda som ryker.

Grodor och foder håller till i Trelleborg.

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Pumilio

Inlägg av tummen » 07 feb 2009, 11:52

Confessor skrev:
Grodor och foder håller till i Trelleborg.
Tack för den upplysningen! Jag visste att det var neråt det hållet i alla fall.... :roll: ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 okt 2008, 18:40
Började med grodor år: 2008
Ort: Landskrona
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Pumilio

Inlägg av andré » 07 feb 2009, 12:55

Confessor skrev:André : PÅ frågan om Pumisar är meningslösa att skaffa som nybörjare så är det ju en knepig fråga, det beror ju på hur mogen man är att ha djur överhuvudtaget. Klart man kan skaffa dom som första groda, men misslyckas man så är det minst 1000:-/groda som ryker.

Grodor och foder håller till i Trelleborg.
Har haft en massa djur innan så jag tror själv inte att det ska vara några problem om jag bara får tag i rätt foder och lyckas odla det.
Är hoppstjärtar svåra att odla?
Äter de gråsuggor eller något annat?
Temperatur och luftfuktighet är de väl inte så märkvärdiga med om man jämför med andra arter?

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Pumilio

Inlägg av tummen » 07 feb 2009, 22:05

Det jag hört är att man bör utgå från det minsta foder man kan få tag i, alltså skaffar man först och främst hoppisar och odlar många sådana i flera kulturer, om gråsuggorna blir för stora vet jag inte, men det kanske är bra att satsa på någon typ av bladlus som komplement, sedan har jag hört att man måste komplettera med vildfångat foder, så kallat "ängsplankton" så fort tillfälle ges. Väldigt små bananflugor funkar säkert också. Lycka till!
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Pumilio

Inlägg av MickeK » 07 feb 2009, 23:18

Det funkar utmärkt med vanliga små bananflugor. Dom tar även tropiska gråsuggor då och då. För tillfället har jag inga hoppisodlingar men det är inget jag saknar iaf.
För övrigt så tror jag att dom även skulle nypa stora bananflugor om dom fick chansen.
Jag har sett en tricolor-"valp" på ca 1cm nypa en stor bananfluga, har en känsla av att den lille rackaren var mätt efter den ;)

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster