Ägg i grodlådan

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
ernst the frog
Inlägg: 113
Blev medlem: 12 feb 2008, 20:10
Började med grodor år: 2008
Ort: Göteborg / Mölndal
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Ägg i grodlådan

Inlägg av ernst the frog » 31 aug 2008, 11:33

Jaha ! Tyckte väl groderna(Auratus Nominat) hade nåt fuffens för sig. Men trodde ju att det skulle ta längre tid. Ny har dom laggt några ägg i en filmburk ! Hur gör jag nu då ? Första tanken var att låta dom sköta detta själv. Men hur funkar det ? foderinsekterna (Bananflugor Gråsuggor och änsmyg+ lite vildfångade som jag inte vet vad det är) i terrariet kanske äter upp dom ? Eller äter den tredje grodan upp dom (Auratus Birkhahn ?)
Jag vet inte hur länge dom varit där ?
En tidseffektiv lösninga hade vart bra, men vill ju gärna få några smågrodor till ! Har liksom för många intressen & 2 jobb..... Längre dygn hade vart bra ! tur att man är singel :shock:

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ägg i grodlådan

Inlägg av Carlsson » 29 dec 2008, 12:37

Tar upp denna tråd igen, eftersom frågeställningen blivit aktuell även för mig.

Mina Tricolor har börjat lägga ägg, vilket jag tycker är kul i och för sig. Tanken är att låta dem sköta sig själva och se om det blir något av det hela. Problemet är att det med jämna mellanrum läggs nya ägg och jag vill inte ha någon överproduktion som jag inte klarar av så småningom.
Vad göra?
Ska jag ta bort de nya äggen så fort som möjligt?
Ska jag låta äggen bli larver (eller vad det heter) och sedan ta bort dem?
Ska jag försöka ta bort eventuella äggläggningsplatser? Jag har några filmburkar i terrariet som främst var avsedda som gömställen.
Ska jag se till att det inte finns vattenpölar där larverna kan utvecklas? Det innebär i så fall att det inte kan utvecklas några nya grodor alls, vilket jag trots allt vill att det blir i viss mån.
Slutligen en kanske lite töntig fråga, hur "avlivar" jag ägg och eventuella larver på bästa sätt? Frysen?

Om det blir larver, ska de matas på något sätt eller klarar de sig med det som möjligen kan hamna i vattenpölarna?

Tacksam för svar från en som blivit överraskad av grodornas virilitet.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Lazlo
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 jan 2008, 07:19
Började med grodor år: 2003
Ort: Linköping
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ägg i grodlådan

Inlägg av Lazlo » 31 dec 2008, 12:07

Ernest: Om du ser att äggen utvecklas så kan du ta ut dom och placera dom i en behållare med vatten. En utförlig guide hittar du här: http://www.dendroboard.com/forum/care-s ... sheet.html

D.auratus är en av de arter där det förekommer att honor äter upp rivaliserande honors ägg, detta för att hanen ska bli tillgänglig för parning igen. När du ser att äggen utvecklas, dvs är fertiliserade. så är det bästa att ta ut dom om du har flera honor/hane.
Du behöver inte oroa dig för att flugor äter äggen, om du däremot matar med insekter med käkar t.ex syrsor etc så är antagligen chansen större att de kan äta eller skada äggen. Även maskar av olika typ kan vara en risk...

Du bör även separera Nominat och birkhahn så att de inte hybridiserar, det är lätt hänt...

Carlsson:

Den enklare varianten att ta bort djur är att kasta äggen, blir krångligare att ta bort djur på ett skonsamt sätt ju äldre de är. Jag skulle inte påstå att frysmetoden är vidare bra, tänk dig själv. Det finns olika sätt att gasa djur, bl.a kolsyresnö(koldioxidförgiftning) eller etylacetat där djuren först "somnar in" och sedan dör av syrebrist.

Om du inte vill ha upp nya tricolor så är väl det bästa att ta bort äggläggningsplatserna och ta bort ev. ägg som läggs på blad etc.

Kolla de här länkarna för skötselråd till både ägg och yngel:
http://www.dendroboard.com/forum/care-s ... sheet.html
http://www.dendroboard.com/forum/care-s ... -care.html

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ägg i grodlådan

Inlägg av tummen » 02 jan 2009, 02:02

Carlsson skrev:Tar upp denna tråd igen, eftersom frågeställningen blivit aktuell även för mig.

Mina Tricolor har börjat lägga ägg, vilket jag tycker är kul i och för sig. Tanken är att låta dem sköta sig själva och se om det blir något av det hela. Problemet är att det med jämna mellanrum läggs nya ägg och jag vill inte ha någon överproduktion som jag inte klarar av så småningom.
Vad göra?
Ska jag ta bort de nya äggen så fort som möjligt?
Ska jag låta äggen bli larver (eller vad det heter) och sedan ta bort dem?
Ska jag försöka ta bort eventuella äggläggningsplatser? Jag har några filmburkar i terrariet som främst var avsedda som gömställen.
Ska jag se till att det inte finns vattenpölar där larverna kan utvecklas? Det innebär i så fall att det inte kan utvecklas några nya grodor alls, vilket jag trots allt vill att det blir i viss mån.
Slutligen en kanske lite töntig fråga, hur "avlivar" jag ägg och eventuella larver på bästa sätt? Frysen?

Om det blir larver, ska de matas på något sätt eller klarar de sig med det som möjligen kan hamna i vattenpölarna?

Tacksam för svar från en som blivit överraskad av grodornas virilitet.
Vid "överproduktion" finns det säkert andra som kan/vill ta hand om dem, annars får du väl sänka luftfuktigheten så de inte vill lägga ägg så förtvivlat ofta....

"Avliva" ägg? Mosa dem bara, det borde gå fort och det är ju inget färdigt djur vi pratar om heller....

Trevligt med sådana "problem".....men tänk dig för; om ynglen du sparar får spindelben eller andra sjukdomar kanske du ångrar dig sedan????
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

gufimuse
Inlägg: 122
Blev medlem: 11 nov 2008, 17:08
Började med grodor år: 2008
Ort: Ludvika, Dalarna
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ägg i grodlådan

Inlägg av gufimuse » 02 jan 2009, 15:47

Har letat efter D. auratus ett tag nu men utan särskilt goda resultat. Du får gärna föda upp någon åt mig :D

/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster