Uppdatering i grodlådan

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
ernst the frog
Inlägg: 113
Blev medlem: 12 feb 2008, 20:10
Började med grodor år: 2008
Ort: Göteborg / Mölndal
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Uppdatering i grodlådan

Inlägg av ernst the frog » 12 aug 2008, 20:05

Har gått ett tag sen terrariet blev klart. växterna växer så det knakar, har fått mossan att ta sig ochså. har t.o.m fått perfekt balans på mängden regn / avdunstning/ nivå i vattendelen : ) har inte justerat nivaån i vattendelen på hela sommarn. Tyvärr har mina tinctorius försvunnit : ( En drunknade & dom två andra vet jag inte var dom tog vägen ? :cry: Kan ha varit för varmt .Hade tydligen varit uåå till 34 grader. Nu har jag dubbla termometrar & hygrometrar!
Köpte 3 Auratus på malmömässan. Dessa var ju trevliga & roliga att titta på . hade för mej att dessa var mer åt det markbundna hållet, men det vet dom tydligen inte om själva :shock: Dom klättrar omkring som värsta akrobaterna i bakgrunden, Dom har fått vildfångade småinsekter ett tag nu, Dom verkade uppskatta det, men blev förvirrade av all mat som hoppade, kröp & ålade sig överallt. (hystade i allihopa jag fångat)
Nu till fråger:
De senaste dagarna har två av dom suttit på ett stort platt blad och verkat ha trevligt ? Parar dom sig kanske ? Det här bladet befinner sig ganska långt upp på bakgrunden ovanför vattendeln och jag begriper inte hur dom tagit sig dit ! verkar totalt livsfarligt ! Gör dom såhär när det är parningsdags ?
Gick och köpte två halv kokosnötskal och tänkte ha en petriskål under vajre, men det blev för trångt, Funkar filmburkar lika bra kanske ?
Sen ville jag ha tag på lämpliga torra löv att ha på botten. Köper man det eller plockar man i skogen ?
Hej så länge

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Uppdatering i grodlådan

Inlägg av BengtO » 13 aug 2008, 08:25

Hej, även om D.a anses markbundna får nog höjden vi har på våra terrarier anses vara marknivå för de flesta grodor. D.a kan klättra rejält högt, har för mig att jag sett uppgifter på att man sett dem drygt 20 m upp i träd i naturen. D.a kan lägga sina ägg under kokosnötskal, direkt på horisontella löv-blad och i filmburkar. Om det är parning dina grodor sysslar med brukar man höra hanen och se det karakteristiska beteendet där honan följer hanen tätt bakom. Lämpligaste löven tycker jag att torra bruna boklöv är. De håller ialla fall längst innan de förmultnar.

ernst the frog
Inlägg: 113
Blev medlem: 12 feb 2008, 20:10
Började med grodor år: 2008
Ort: Göteborg / Mölndal
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Uppdatering i grodlådan

Inlägg av ernst the frog » 13 aug 2008, 12:41

Ok ! tackar för det.
Ut i bokskogen då å plocka .
Ska försöka få tag på filmburkar idag, så får vi se vad som händer.

Har inga grodor just nu!

Grimgal
Inlägg: 109
Blev medlem: 31 jan 2008, 09:30
Började med grodor år: 2008
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Uppdatering i grodlådan

Inlägg av Grimgal » 14 aug 2008, 13:19

Personligen föredrar jag eklöv.

Har inga grodor just nu!

ernst the frog
Inlägg: 113
Blev medlem: 12 feb 2008, 20:10
Började med grodor år: 2008
Ort: Göteborg / Mölndal
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Uppdatering i grodlådan

Inlägg av ernst the frog » 16 aug 2008, 18:32

Va bra !
Det är m.a.o helt OK att plocka ute i skogen.
Ska ta en sväng & plocka lite då. (långt från föroreningar o.s.v)

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster