Gymnasiearbete med terrarium

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 205
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Gymnasiearbete med terrarium

Inlägg av emanuelkarl » 21 maj 2024, 07:29

Nu börjar det bli dags att välja gymnasiearbete för mig (jag läser natur så jag kan välja att göra det i biologi, kemi, fysik eller matematik) och det vore ju förstås otroligt kul att få in grodorna eller terrarieväxterna i det på något vis. Det vore också särskilt kul om det var någon frågeställning man faktiskt har gått runt och undrat och funderat över.

Jag har dock inte kommit på några bra terrarierelaterade idéer på frågeställningar som går att undersöka inom ramarna för projektet. De flesta idéerna faller på att de antingen är väldigt breda och svåra att undersöka (behövs en ganska konkret och hyfsat specifik frågeställning), eller att de känns etiskt tvivelaktiga (funderade exempelvis på att undersöka olika sorters vatten till grodyngel, inom ramen för vad som är acceptabelt/rekommenderat inom hobbyn, men det känns opassande att göra djurförsök där deras hälsa undersöks och påverkas, och om man ens får ett resultat). Funderade också på att kika på näringsinnehåll hos flugor och/eller ärtbladlöss, men det skulle nog kräva att man har något/några få specifika näringsämnen att sikta in sig på att undersöka. Jag misstänker att rent kemiska analyser av något vore lättare att utföra och få resultat på än t.ex. en beteendestudie eller liknande (om inte det sistnämnda är väldigt grundläggande).

Tänkte att det var värt att kolla här ifall någon här hade några kloka idéer. Blir det något spännande arbete så kanske jag uppdaterar här så småningom.

/Emanuel
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1620
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 47 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Gymnasiearbete med terrarium

Inlägg av jsl » 21 maj 2024, 10:20

Ett intressant ämne kan vara olika sorters foder till yngel och se hur olika tillväxten kan bli.

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 948
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 262 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Gymnasiearbete med terrarium

Inlägg av Jolo » 21 maj 2024, 20:58

Då det är ett gymnasiearbete tänker jag att du hamnar i en knepig situation om du ska göra tex jämförande studie med olika foder till yngel. Tror rent av inte du får det. Gissar du behöver tillstånd då det är ryggradsdjur. Men det kan du kolla med din biologilärare hen borde veta.
/ Johan

lund
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 aug 2011, 15:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Gymnasiearbete med terrarium

Inlägg av lund » 21 maj 2024, 21:14

När jag gjorde gjorde mitt arbete för länge sedan tittade jag på olika ägg och yngel vård hos akvariefiskar samt jämförde lite för och nackdelar med dem.
Skulle kunna vara möjligt att göra något liknande för grodor.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 205
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Gymnasiearbete med terrarium

Inlägg av emanuelkarl » 25 maj 2024, 09:19

Precis, att testa mat på yngel, och alla andra experiment på ryggradsdjur (som inte bara är iakttagelser/beteendestudier) går bort tyvärr.

En idé jag fick att testa det vanliga påståendet att våra bananflugor kan återfå flygförmågan vid höga temperaturer, då det känns lite oklart hur det blir så rent biologiskt (bara fler mutationer med högre temperatur?). Dock händer det sällan hos mig på sommaren så det känns osannolikt att jag skulle få något resultat. Visst hade jag kunnat värma upp det ytterligare, men vore lite tråkigt om man inte fick något resultat (och man borde kunna komma på roligare idéer).

Jämförelsen av ägg- och yngelvård vore ju spännande, hade du då något experiment/iakttagelser i egna akvarium eller var det snarare en litteraturstudie?

Lite utanför terrarietemat skulle det vara kul att testa olika växters filterförmåga i akvarium (undervattensväxter vs. landväxter med rötterna i vattnet vs. något billigt filter) och testa vattenkvaliteten. Detta är nog den bästa idén jag kommit på hittills.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

marefred
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 jul 2022, 14:03
Började med grodor år: 2002
Ort: Uppsala
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Gymnasiearbete med terrarium

Inlägg av marefred » 30 maj 2024, 17:11

Om du inte får/vill använda grodor, kanske testa olika flugmat och se vilka som ger bäst produktion? Bra för grodägare att veta
Eller effekter av olika temperatur på flugornas utveckling/produktion? Konstant temp-variabel temp, hög-låg temp.
Du kan räkna antal (kläckningsframgång), titta på kläckning över tid (utvecklingstid), aktivitet på flugor, eller nåt annat kul.
Blir att tänka på replikering och statistisk analys vilket jag antar att ni kan behöva inom ramen för vad ni förväntas kunna på ett gymnasiearbete?

Visa mina grodarter/varianter till försäljning

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster