Mängden genetiskt-orelaterad grodor per art?

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
leopoldi
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2014, 18:00
Började med grodor år: 2013
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Mängden genetiskt-orelaterad grodor per art?

Inlägg av leopoldi » 27 dec 2016, 20:58

LarsÖ skrev:Jag föredrar den naturliga formen i mina terrarier.
/LarsÖ
Men även den naturliga formen grundar sig (från naturen) på populationer som fortfarande är större än en handfull individer (som ofta är det som gemene man har hemma). Det blir även en selektiv avel på dina djur du har i fångenskap så länge du inte exponerar dem för samma mängder som det är exponerade för i naturen, och i naturen har det större möjligheter att välja själva och därmed får en genetisk variation, än om man skulle bara hålla en grupp hemma som man sen avlar vidare på.

Många gånger när det kommer till andra djur så är revirhävdande beteenden ett sätt för djuren i naturen att minska inavel, föräldrar stöter bort sina ungar efter ett tag, och revidhävdande beteenden har man sett i Ranitomeya i naturen till ex.

Så kontentan blir att för att kunna hålla sina grodor i sina naturliga former utan riskt för inavel så handlar det om att blanda in nytt blod från det arter (och lokaliteter om så är fallet) i våra populationer, ex R.Vanzolini ska ha andra ej närbesläktade R. Vanzolini och R. Fantastica True nominant skall ha andra ej närbesläktade R. Fantastica True Nominant.

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 194 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Mängden genetiskt-orelaterad grodor per art?

Inlägg av BengtO » 27 dec 2016, 21:11

Guppyn (och Betta splendens, sk Slöjstjärtar mfl) har ju inte blivit som de är genom inavel utan för att man prioriterat djur med avvikande färg, form och storlek vid avel. Finns ju flera exempel där man prioriterat det ursprungliga utseendet vid avel (även guppy) och fortfarande har livskraftiga hobbystammar. Är såklart ingen nackdel med ett brett genetiskt material. Men vad jag vet har inavel ännu inte skapat några problem i grodhobbyn. Nån som har nåt exempel? Vi har några riktigt gamla stammar i Sverige vars ursprungsmaterial är mycket litet. Ex leucomelas som efter ca 30 år är en av de mest odlade och enklaste (fortfarande) att hålla.
Senast redigerad av 3 BengtO, redigerad totalt 27 gång.

Användarvisningsbild
leopoldi
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2014, 18:00
Började med grodor år: 2013
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Mängden genetiskt-orelaterad grodor per art?

Inlägg av leopoldi » 27 dec 2016, 21:12

LarsÖ skrev: Bland möss är det optimalt med 'nytt blod' efter 10-20 generationer (döttrarna parar sig normalt med sin fader). Alla de djur som är jungfrufödare är ju i princip inavlade...
/Lars Ö
Må så vara att möss inavlar, men till hur stor utsträckning sker detta? Är det 1 på 10 parningar eller 1 på 1000? Min poäng här är att inavel förekommer, ja, men det förekommer också vanlig parning och därmed genetiskt utbud.

När vi talar jungfrufödare, ex från ödle släktet Aspidoscelis, så måste vi här skilja på äpplen och päron. Bara för att dessa arter/släkten har på naturlig väg utvecklat denna överlevnads strategi så innebär detta inte att det går att tillämpa på vilken art/släkte som helst, ex vis pilgift. Och så länge inte vetenskapen kan påvisa att sådan överlevnads strategi förekommer hos pilgift så bör man (måste, i min mening) förutsätta att pilgift följer regeln och inte undantaget.

Användarvisningsbild
leopoldi
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2014, 18:00
Började med grodor år: 2013
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Mängden genetiskt-orelaterad grodor per art?

Inlägg av leopoldi » 27 dec 2016, 21:37

BengtO skrev:Guppyn (och Betta splendens, sk Slöjstjärtar mfl) har ju inte blivit som de är genom inavel utan för att man prioriterat djur med avvikande färg, form och storlek vid avel. Finns ju flera exempel där man prioriterat det ursprungliga utseendet vid avel (även guppy) och fortfarande har livskraftiga hobbystammar.
Det prioriteringar sker ofta med inavel nära tillhands, då dessa attribut är ofta recessiva och ej dominanata, därför det ej förekommer så lätt i naturen, och/eller o man har stor genetisk spridning på avelsdjuren. Man ser alltså en egenskap man eftertraktar och odlar vidare på denna ofta som följd att man korsar avkomman med varandra i flera generationer. Att man sen ibland korsar in vildformer för att få starkare invidivder, starkare här menat med högre motståndskraft mot sjukdomar förekommer. Vet till ex att så är fallet med koi karp, men här blir det på bekostnad av mängd resultatet avkommor som sparas för att det fortfarande har det attribut (i detta fall färg) som efterfrågas, men att man får färre individer kvar. Detta kompenserar det sen genom att fortsätta sin selektiva avel så det får upp antalet individer med eftertraktade färger, dock då har inaveln förekommit igen.
Alltså är i stort sett all selektiv avel en form av inavel. Bara det att här försöker man parera direkt odugliga individer (individer som dör rätt omgående efter födseln) genom att då och då korsa in vilt blod och sen fortsätta sin selektiva avel.

Att man prioriterat det naturliga utseendet i generationer hos vissa djur ex guppy, aboslut. Men då har det inte rört sig om inavel, finns ingen anledning att inavla på ett naturligt utseende.


Hitta den här rätt färska artikeln om inavelsproblematiken hos guppy.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27130704

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mängden genetiskt-orelaterad grodor per art?

Inlägg av RicardH » 27 dec 2016, 21:52

§2. Sällskapets ändamål

Att underlätta effektivt avelssamarbete inom terrariehobbyn för att få lämpliga avelsgrupper, undvika inavel och behålla arterna och deras färgvarianter rena.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 28 aug 2008, 14:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 27 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mängden genetiskt-orelaterad grodor per art?

Inlägg av tegnér » 27 dec 2016, 21:54

BengtO skrev:Guppyn (och Betta splendens, sk Slöjstjärtar mfl) har ju inte blivit som de är genom inavel utan för att man prioriterat djur med avvikande färg, form och storlek vid avel. Finns ju flera exempel där man prioriterat det ursprungliga utseendet vid avel (även guppy) och fortfarande har livskraftiga hobbystammar.
Sant sant. Men jag kan säga av egen erfarenhet som jobbar i en zoobutik är att guppys för 10 år sen var extremt mycket mer livskraftiga än de framavlade vi ser idag. Gud vad det spårade ur fort i den här tråden, men jag tror det är nyttigt med lite diskussion :)

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 194 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Mängden genetiskt-orelaterad grodor per art?

Inlägg av BengtO » 27 dec 2016, 22:08

Nja. De fiskar inom akvariehobbyn där man prioriterar det ursprungliga utseendet är i många fall lika inavlade som de övriga helt enkelt pga att ursprungsmaterialet är mycket litet, i vissa fall 1 par. Så jag tycker det är en dålig jämförelse. Det allmänna problemet med kommersiellt odlad guppy (och en mängd annan akvariefisk) är okontrollerat antibiotika användande. Skaffa sk praktguppy direkt från hobbyodlare så får du betydligt friskare fisk. Vad jag vet är ursprunget på de leucomelas (terrariestammen) som är så vanlig i Sverige avkomma från 1 par från slutet av 80-talet. Säger inte att det är att eftersträva men heller inte överdriva eventuella risker.


RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mängden genetiskt-orelaterad grodor per art?

Inlägg av RicardH » 27 dec 2016, 23:32

BengtO skrev:Har inte så mycket med denna diskussion att göra men Richard, vi strök skrivningen om inavel på årsmötet 2015.
Precis tvärt om. Har helt och hållet med denna diskussion att göra! Kommer ihåg det nu när du säger det. Det får vi justera.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mängden genetiskt-orelaterad grodor per art?

Inlägg av FrankD » 27 dec 2016, 23:50

Jag tycker att den här diskussionen är mycket viktig men den är tyvärr ganska teoretisk i ett avseende som jag försökte påpeka tidigare. Självklart vore det allra bäst om vi skulle kunna upprätthålla genetisk variation utan att hybridisera. Tyvärr kräver det mycket bättre information än vi någonsin kommer att ha, samt tillgång till grodor från specificerade områden, vilket vi inte heller brukar ha. Om jag köper en groda vet jag varken hur nära den är relaterad till de jag redan har eller att den verkligen kommer från samma område. Jag köper en Escudo "northern" men den är i själva verket en Escudo "southern" som bara råkar likna en "northern". Är det en katastrof? Troligen inte, och om det händer tillräckligt sällan återspeglar det kanske t.o.m. vad som händer i naturen, men om jag är för rädd för inavel kommer det rent statistiskt att hända allt oftare. Lite säkrare kan jag vara på lokalitet om jag t.ex. köper djur som (härstammar från djur som) UE/Tesoros/Wikiri har sålt med lokalitetsuppgifter men det ökar samtidigt sannolikheten för att det faktiskt är inavel jag bedriver.

Själv tycker jag att det vore bra att kunna göra mer, och det är säkert nyttigt att vara medveten om frågan, men det mest effektiva vi kan göra utan att hybridisera är att se till att vi bara odlar på bra djur.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster