Histrionica

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Histrionica

Inlägg av AndreasI » 05 okt 2016, 18:04

Lite nya histrionicor på gång i scandinavien igen hoppas jag... :) .
bullseye brown ägg.JPG
bullseye brown ägg
Jag fick ett par av en ny variant på histrionica bullseye från senaste Hamm-mässan. Det är den brunare varianten och gick under namnet "caramel" men "Brown" är nog den vanligare benämningen. Det tog en ca en vecka så hittade jag ägg på paret. Nu blev dom dåliga men nästa äggmassa som kommit ca en vecka senare ser bra ut. Det är den på bilden. Hoppas nu bara att allt går bra med paret (jag vågar inte slappna av ännu då jag haft dom så kort tid och man aldrig vet hur dom klimatiserar sig) och att det är en bra hona som vet vad hon gör... Får väl se om det dyker upp ungar så småningom.

Varianten ser ut så här...som vanligt usel bildkvalitet med min telefon men i alla fall. Detta är hanen.
Bullseye brown.JPG
Bullseye brun hane
bullseye brown 2.JPG
bullseye brown hanen igen

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Histrionica

Inlägg av TobiasB » 05 okt 2016, 20:28

Wow! Lycka till :)

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Histrionica

Inlägg av RicardH » 07 okt 2016, 13:13

Roligt Andreas! Riktigt kul! Följer med spänning! Heja dig!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Histrionica

Inlägg av AndreasI » 08 okt 2016, 21:39

Snarare...Heja mina grodor...men jag får uppdatera senare om allt går vägen.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Histrionica

Inlägg av AndreasI » 09 okt 2016, 16:20

Då var det dags för variant nummer två :D . Svarta bullsey med röd teckning.
Egentligen den variant som jag tycker är finare så roligt att dom kom igång nu. Hanen har jag haft länge men honan fick jag också från senaste Hamm. Det tog en stund för paret att komma igång även om jag nog sett beteende för någon vecka sedan som gjort att jag bara gått och väntat.
Idag såg jag att det var något på gång igen i en filmburk och nu resulterade det i det jag hoppats på.

O så var det bevisen... ;) Lite svårt att komma åt att ta en bild av burken men...
svarta bullseye ägg.jpg
Bullseye svart ägg
svarta bullseye ägg.jpg (19.4 KiB) Visad 8572 gånger
Och den obligatoriska bilden på föräldradjuren.
svarta bullseye paret.JPG
Bullseye svarta paret

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Histrionica

Inlägg av RicardH » 10 okt 2016, 12:35

Tur att man sitter ner! :) Stort grattis till föräldrarna, och dig! :)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:09
Började med grodor år: 2008
Ort: Hörby
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Histrionica

Inlägg av Filip jakobsson » 11 okt 2016, 17:31

Grymt! Ynglen ser jättebra ut. Jäkligt ovanligt att man får yngel så fort på Histronica, det brukar ta ett år eller fem....
Lycka till!
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet

Har inga grodor just nu!

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Histrionica

Inlägg av AndreasI » 11 okt 2016, 22:00

Det har fungerat väldigt bra med histrionica för mig då jag fått tag i friska/starka djur. När jag fick hem min redhead hona till min hane för ett år sedan tog det tre dagar så hade jag ägg på dom och nu har det fungerat nästan genast med bullseye också.
Jag hade problem med den svarta bullseye varianten då jag köpte mitt första par av någon anledning... och därför behövde jag en hona till hanen. Terrariet är fortfarande det samma och nu är allt ok verkar det som. Ägg borde väl kunna tolkas som att det är ok förhållanden.

Dom svarta går i ett 60x60x45 exoterra och dom bruna i ett 90x60x45 exoterra. Temperaturen har hållit sig runt 25 grader eller strax under. Det som kan vara intressant är att jag inte har regnsystem i en enda av mina burkar. Tre sidor är täckta (sika mix) och så kör jag med "dripp wall" så att vatten rinner över väggarna med hjälp av en pump under 5-10 sek några gånger under dagen med några timmars mellanrum. Fuktigheten hålls hög men det är ändå ganska torrt. Botten består av sådant där blått filtermaterial och på det är det orchidebark och sedan löv. Vattnet i botten kommer inte i kontakt med barken men den är nog fuktig pga bevattningssystemet. Löven längst upp är däremot helt torra. Dom underliggande löven är fuktiga och förmultnar underifrån. Jag har nästan alla växter och rötter/grenar att utgå från väggarna så ganska långt är botten helt slät med torra löv. Det ligger en del filmburkar för äggläggning bland löven plus en del filburkar stående fyllda med vatten för yngel... men i övrigt är det ganska tomt. I något av terrarierna står det någon större bromelia på botten också. Speciellt till dom stora Oophaga som har större terrarium har jag byggt upp det så att det finns flera plan i terrariet. Jag gillar "liggande stock/gren modellen" och kar kört det i dom lite större burkarna. Grodorna kan röra sig ledigt på ganska "stora ytor" då och dom utnyttjar alla våningar.

Här är en bild jag tog som hastigast på dom bruna bullseye:ens terrarium då det var nyplanterat men det ser i princip likadant ut nu eftersom bilden inte är gammal. Väggarna och "grenen" har sugit i sig mer vatten och jag har planterat några små krypande ormbunkar på "grenen" och mossan börjar ta sig men annars är det nog samma. Eftersom jag inte har regnsystem är "grenen" öppen upptill och fylld med orcidebark så att fuktigheten förs ut över hela "grenen". Dessutom finns utrymme för att plantera växter där.
bullseye brown terrarium.JPG
bullseye brown terrarium

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 194 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Histrionica

Inlägg av BengtO » 11 okt 2016, 22:19

Bra ide med filtermattan under barken. Har letat efter nåt så inte barken blir för blöt. En fundering bara. Om du matar med hoppstjärtar, hamnar dom inte där under barken utom räckhåll för grodorna?

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Histrionica

Inlägg av AndreasI » 12 okt 2016, 16:15

Det blir väl nog så att dom kryper ner i barken och under/bland löven. I och med att ytan är torr på stösta delen av botten rör sig hoppstjärtarna inte gärna längre tider på ytan men jag har inte sett det som ett större problem. Microfaunan får helt enkelt leva bland bark och löv. Säkert kommer det upp en och annan som grodorna kan plocka i sig. När det är ungdjur som kommit upp (redhead och en del pumilio) som jag inte flyttar har jag bara sett till att slänga in en hel del hoppstjärtar nära ungarna altid då jag matar och så äter dom vad dom äter före alla försvinner. I bland har jag låtit bli att fylla på med nya löv så har hoppstjärtarna synats bättre i den första perioden av grodornas liv. Å andra sidan kan man också se till att det finns mycket löv som dom kan jaga bland. Då tycker jag det är svårare att hålla koll på ungarna men dom klarar sig nog för det mesta och så dyker dom upp runda och fina sedan plötsligt. Kontentan är den att jag matar extra med hoppstjärtar när jag har ungdjur och under andra tider fungerar barken o löven som miljö till hoppstjärtar och gråsugor.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster