Uppfödning av bassleri

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Uppfödning av bassleri

Inlägg av mats_wikstrom » 30 jan 2013, 10:33

Hej!

Glädjen är stor i Finland. Jag anade lite ugglor i mossen efter att mina ytterst fina bassleri chrome från groddagen drog ner på spelandet och hanen försvann ur bild. ( jag tror iaf att det är hanen).

Idag så stoltserade han högst uppe i rariet med ryggen full av yngel! Jag har ju ett internt cirkulerande vattensystem med en liten damm, och vriesior inne i rariet, men för säkerhets skull plockade jag in två plastskålar a la glass strutsskydd, jag anar att cirkulerande vatten inte kanske är helt pop för ynglena.

Jag har ju tidigar endast lyckats med azureus och vittatus i förökningssyfte ( alltså de gick helt på automat, jag märkte inte ens att det dök upp nya, men tyvärr är det ju en tid och diverse frystorkatastrofer sedan ((har någon vittatus på lager så är jag def intresserad)) ) Mina nuvarande azureus har inte ännu bestämt sig för att föröka sig fastän en av hanarna nog spelar.

Jag har nog kollat in en massa olika trådar gällande uppfödning nu, och har nog den tanken att jag fixar ett gammalt litet terrarium till barnkammare, men jag tar gärna emot kloka och visa uppmuntringar gällande just bassleri, det verkade inte finnas så mycket av den varan här på forumet enligt sökfunktionen.

Om det är av intresse, kan jag meddela att de visst är skyggare än många grodor, men tex honan sitter nog framme under sitt ormbunkeblad och skuttar inte alls undan när man matar. Hanen visslar på morgontid och är käckt framme och kommer till frontglaset för att jaga direkt när man lassar i flugor eller hoppstjärtar ( verkar inte vara riktigt lika ivriga på hoppstjärtar). Trivittatorna är mycket skyggare och skuttar undan så fort någon annan än jag närmar mig frontglaset, tydligen har de vant sig vid att min habitus = mat. Men de skuttar direkt iväg när jag lägger i maten. Basslerina sitter bara stilla och avvaktar :)

vårhälsningar,

Mats

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Uppfödning av bassleri

Inlägg av mats_wikstrom » 30 jan 2013, 10:52

...lite bilder får man väl bjussa på dagen till ära.
bassleriyngelweb.jpg
lite mera synlig
bassleriyngel1web.jpg
i skugga

Användarvisningsbild
PontusS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: 03 dec 2008, 20:23
Började med grodor år: 2009
Ort: Ulricehamn
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Uppfödning av bassleri

Inlägg av PontusS » 30 jan 2013, 11:13

Kul! Grattis :D

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Uppfödning av bassleri

Inlägg av HåkanP » 30 jan 2013, 13:20

Spännande!
Ser ut som ett stort lass yngel på ryggen. Tror du det är alla eller finns det kanske fler?

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Uppfödning av bassleri

Inlägg av mats_wikstrom » 30 jan 2013, 15:01

Tack tack, ett av ynglena lassades redan av i dammen, men 10 + yngel är det ju ännu på ryggen. Han backade ner i vresian så antingen kan det finnas mera där, eller så ville han bara fukta dem som redan fanns på ryggen. Vi får väl se.

Kollade med en kompis som kan sånt här och han menade att de för det mesta trivs i lite svalare "bergstemperatur" och att det kan vara det som hjälper till med ynglingen, en del forum menar att det kan vara svårt att lyckas med dem. Extra mångsidig mat lär också vara bra för just basssleri, men vet nu sedan. De här har fått bönbaggar, hoppstjärtar och bananflugor med tyngdpunkt på hoppisar.

Det var dock efter att jag la in en gammal flugburk som larvade av sig ordentligt som hanen försvann ur bild ( troligen började vakta) Förutom den stora vresian består bakväggen dessutom delvis av några håltegel så det är inte så lätt att veta var äggen blev lagda, jag märkte nog ingenting.

Vi skall se hur många yngel som börjar simma runt i "pottarna" :)

MartinF
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: 21 mar 2012, 17:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Skövde
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Uppfödning av bassleri

Inlägg av MartinF » 06 feb 2013, 17:29

riktigt nice ! :)
Be kind rewind.

PatrikO
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 199
Blev medlem: 30 mar 2008, 22:07
Började med grodor år: 1995
Ort: Ängelholm/Skåne
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Uppfödning av bassleri

Inlägg av PatrikO » 06 feb 2013, 22:57

Jätte grattis Mats!!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Uppfödning av bassleri

Inlägg av mats_wikstrom » 04 mar 2013, 08:44

Ynglena frodas, och så vitt jag kan se har det endast varit ett frånfall.

Till beteendemönstret kan läggas att om hanen slutar vissla och försvinner ur bild så börjar han vakta äggen. Det här beteendet har nu förekommit två gånger, efter en tid av frånvaro (man ser inte skymten av honom, sambon trodde han dött medan jag var i Florida och hade stor stress i byn) dök han upp med åtminstone två yngel till som han placerade i en annan damm under veckoslutet, dessa bar han på ryggen en betydligt kortare tid. Första kullen visade han upp i ett par dagar, men de här hamnade nästan direkt i vattenhålet ( en sådan där plastsak som skall skydda chokladen på en glass strut).

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster