Vad är detta för maskar??

Övriga diskussioner.
RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

Vad är detta för maskar??

Inlägg av RogerUME » 18 aug 2018, 11:10

Det har börjat dyka upp små maskar enligt bild hos mina grodor.
Vad är det för maskar? Vad gör dom? Är dom farliga/ofarliga?
Just nu plockar jag bort alla jag hittar.
IMG_20180818_105321.jpg
Men en groda till gör väl inget?

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Vad är detta för maskar??

Inlägg av tropfrog » 18 aug 2018, 11:33

Om det är maskar så är de sannolikt inte farliga. Maskar är bra för renhållningen och nedbrytningen. Men det skulle kunna vara iglar eller larver också. Om så är fallet kan det finnas en risk.

Jag har letat efter lämpliga maskar till bioaktivt terrarium. Om någon kan identifiera dem som ofarliga så vill jag ha av dem.

Mvh
Magnus

RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Vad är detta för maskar??

Inlägg av RogerUME » 18 aug 2018, 12:35

Svårt att få bra bild på dom.
Det poppar upp nya hela tiden.
Är när dom kryper på glaset som jag ser dom :/
Är dom ofarliga så får dom vara kvar, annars behöver jag tips på hur jag kan bli av med dom :/

IMG_20180818_123235.jpg
IMG_20180818_123211.jpg
Men en groda till gör väl inget?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Vad är detta för maskar??

Inlägg av FrankD » 18 aug 2018, 14:19

Med största sannolikhet nemertiner. :( Gör de svepande rörelser med den spetsiga ändan?

RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Vad är detta för maskar??

Inlägg av RogerUME » 18 aug 2018, 15:27

FrankD skrev:
18 aug 2018, 14:19
Med största sannolikhet nemertiner. :( Gör de svepande rörelser med den spetsiga ändan?
Ja det stämmer, dom viftar som med den spetsiga ä dan.
Är dom farliga?
Svåra att bli av med?
Är inte längesedan terrariet kom igång och grodorna fick flytta in :/
Men en groda till gör väl inget?

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Vad är detta för maskar??

Inlägg av tropfrog » 18 aug 2018, 19:31

Sök på nemertiner på forumet, har diskuterats förr.

Någon som vet det latinska namnet på dessa gynnare? När jag söker på Google så hittar jag bara havsmaskar och pilgift.se.

Är de verkligen maskar? Svajande rörelser och ger sig på levande byten låter mer som iglar. Jag är nyfiken och vill veta mer.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Vad är detta för maskar??

Inlägg av FrankD » 18 aug 2018, 22:53

Jag har aldrig träffat någon som visste det exakta vetenskapliga namnet, men de är landplanarier (Geoplanidae, se https://en.wikipedia.org/wiki/Geoplanidae). Namnet nemertin är nog inte helt korrekt men det är det namnet som används i den svenska hobbyn.

Om man har fått in dem finns det exakt två möjligheter: leva med dem och se glad ut eller riva ut allt, rengöra burken ordentligt och börja om. I första fallet ska man aldrig ge växter ur det terrariet till andra (eller använda dem i egna oinfekterade terrarier). I andra fallet får man i fortsättningen vara noggrann med var ifrån man får sina växter. Nemertiner verkar inte bara finnas i många terrarier utan sitter också i växter man köper i affärer eller beställer. Jag har säkert skrivit det 10 gånger, men det skadar inte att upprepa det en gång till: Om du inte är helt säker, plantera inte själva växten utan låt den stå utanför terrariet och tag bara skott som inte jämt har varit i kontakt med fukt, eftersom nemertinerna inte tål torka. Äggen tål väldigt mycket men nemertinerna verkar bara leka på jämt fuktiga ställen, vilket talar för "skottekniken". Tyvärr går den inte att applicera på bromelior och orkidéer. Orkidéer får man befria från all substrat och sedan tvätta noggrant under rinnande vatten. Samma sak med bromelior, men de är lite problematiska eftersom det är omöjligt att nå längst ner i bladvecken. Men lyckligtvis tål bromelior mycket torka, så jag låter dem helt enkelt ligga på ett torrt ställe i upp till en månad efter att ha tvättat dem, innan jag planterar dem. De börjar se väldigt torra ut men återhämtar sig snabbt. Ägg skulle nog överleva torkan men i kombination med tvättandet är chansen god att man inte får in något otrevligt. Under de nästan 10 år som jag nu har gjort så har jag iaf inte fått in nemertiner i ett enda terrarium, så det verkar ge en viss säkerhet.

RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Vad är detta för maskar??

Inlägg av RogerUME » 19 aug 2018, 08:00

Inte mitt år i år :/
Mina terrarier börjar läcka, och när jag fixat ett med dränering så kommer dessa :/
Är dom farliga för grodorna?
Gråsuggorna kanske ligger risigt till?
Hoppstjärtarna kvittar då jag håller på att sluta med dom, och köra gråsuggor istället då sambon regerar på möglet ifrån Gråsuggorna :/
Är dom inte farliga för grodorna så kan jag leva med att dom är där ett tag till I alla fall. Så inte grodorna behöver flytta runt hela tiden :/
Men en groda till gör väl inget?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Vad är detta för maskar??

Inlägg av FrankD » 19 aug 2018, 08:53

Det är ofarliga för grodorna. Äter bara hoppstjärtar, bananflugor, bladlöss och annat i den storleken. Gråsuggorna klarar sig. Som jag skrev, ser man bara till att man inte sprider pesten vidare så är det inget särskilt akut.

Vad jag inte förstår hur du får mögel från gråsuggorna och varför det är något att sträva efter om sambon reagerar på det? Hos mig är det enda som möjligen kan ge upphov till mögel flugkulturerna. Både gråsuggor och hoppstjärtar rensar ju snarare bort eventuellt mögel (så länge det inte blir för mycket, men då är det inte deras fel).

RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Vad är detta för maskar??

Inlägg av RogerUME » 19 aug 2018, 10:21

FrankD skrev:
19 aug 2018, 08:53
Det är ofarliga för grodorna. Äter bara hoppstjärtar, bananflugor, bladlöss och annat i den storleken. Gråsuggorna klarar sig. Som jag skrev, ser man bara till att man inte sprider pesten vidare så är det inget särskilt akut.

Vad jag inte förstår hur du får mögel från gråsuggorna och varför det är något att sträva efter om sambon reagerar på det? Hos mig är det enda som möjligen kan ge upphov till mögel flugkulturerna. Både gråsuggor och hoppstjärtar rensar ju snarare bort eventuellt mögel (så länge det inte blir för mycket, men då är det inte deras fel).
Gråsuggorna får jag inte mögel hos, men hos hoppstjärtarna hinner det bildas mögel, så dom håller jag på att fasa ut, och ersätta med gråsuggor :)
Men en groda till gör väl inget?

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster