Djurens rätt

Övriga diskussioner.
Användarvisningsbild
FredrikSp
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 14 aug 2012, 15:02
Började med grodor år: 2013
Ort: Karlskoga
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Djurens rätt

Inlägg av FredrikSp » 19 maj 2014, 13:22

Det har börjat att pratas oroligt på många akvarieforum ang djurens rätts manifestation som många EU delegater har skrivit på.
I den står det att antalet exotiska djur som ska få hållas ska reduceras.
Något vi i Pilgifthobbyn skulle kunna bli drabbade av.
Tankar motaktioner?

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Djurens rätt

Inlägg av MattiasS » 19 maj 2014, 20:11

Dessa är i min mening ett gäng med tomtar. Deras sätt att "hjälpa" djur är flera gånger inte genomtänkt och effekten av deras handlande. Dom saknar mycket kunskap och förstår inte att t.ex vår hobby faktiskt hjälper både lokalbefolkning och grodorna i dettafall, Som UE mfl så bidrar vi till lagliga djur kommer ut på marknaden och förhoppningvis så får den lokala faunan vara ifred.
Och som nu med dessa svampar som dödar amfibier så kanske det är bra att vi håller ett högt antal av dessa individer ifall dom skulle bli utrotade i det vilda.
Sen har våra grodor/amfibier det bra i våra burkar genom lagändringar osv och vi försöker ju göra en bra miljö åt dom och oftast har dom mer varierad och större mängd foder djur och längre liv.

Offtopic:
Ett annat praktfjasko i min mening är när Djurens rätt skulle "befria" minkar, vet inte hur många tusen dom släppte ut men tackvare deras handlande så dog majoriteten av rovdjur,svält,fordon dom få som överlevde åt varandra och även gnagar,amfibier,fåglar/ägg osv så då skadades den lokala djurlivet där. Minkfarmarna slog igen och produktionen/efterfrågan på minkpäls hamnade i bla Kina så blev det bättre för minkarna?? Troligtvis inte. Så det kanske är smartare att få bättre djurhållning och kontroll genom dialog och lagändringar än sabotage och förstörelse. För här kan man ju få igenom saker som gynnar djuren att få ändringar i djurhållningen i asien är nog bara att glömma.
http://www.expressen.se/nyheter/17-000- ... er-pa-vag/

Såg det blev ett långt utlägg men blir så irriterad på sånt här.

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Djurens rätt

Inlägg av PittoresktMangel » 19 maj 2014, 23:29

Du har fel angående minkarna Mattias. Men eftersom det är en OT-diskussion tar jag den gärna i Pm. Jag stödjer minkutsläpp till 100%.
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
FredrikSp
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 14 aug 2012, 15:02
Började med grodor år: 2013
Ort: Karlskoga
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Djurens rätt

Inlägg av FredrikSp » 20 maj 2014, 07:09

Dina tankar angående ämnet då?
Är vi monster som samlar in djur för vårat eget nöje eller finns det ett värde i att ha djur för att öka intresset för djuren för sig själv och andra i sin närhet och i sin tur får upp ögonen för de habitat de lever i, och i bästa fall skapa engagemang.
Kan tillägga att jag själv kan ha lite delade känslor vad det gäller viltfångat, trots att jag vet att alla djur härstammar ju från viltfångat så man är väll lite av en hycklare :-)

Frågan är väll lite ställd till dendrobatisälskapet också ska vi organisera nått och utrycka våren syn till politiker?


Skickat från min C6903 via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Djurens rätt

Inlägg av FrankD » 20 maj 2014, 07:46

Finns det en länk till det här manifestet?

Användarvisningsbild
FredrikSp
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 14 aug 2012, 15:02
Började med grodor år: 2013
Ort: Karlskoga
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Djurens rätt

Inlägg av FredrikSp » 20 maj 2014, 08:06

http://www.djurensratt.se/euval2014

Och punkten som gäller våra hobby är väl inbäddad mellan bra förslag.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Djurens rätt

Inlägg av PittoresktMangel » 20 maj 2014, 13:50

FredrikSp skrev:Dina tankar angående ämnet då?
Är vi monster som samlar in djur för vårat eget nöje eller finns det ett värde i att ha djur för att öka intresset för djuren för sig själv och andra i sin närhet och i sin tur får upp ögonen för de habitat de lever i, och i bästa fall skapa engagemang.
Kan tillägga att jag själv kan ha lite delade känslor vad det gäller viltfångat, trots att jag vet att alla djur härstammar ju från viltfångat så man är väll lite av en hycklare :-)

Frågan är väll lite ställd till dendrobatisälskapet också ska vi organisera nått och utrycka våren syn till politiker?


Skickat från min C6903 via Tapatalk
Jag ska försöka författa ihop ett pedagogiskt svar som betalande medlem i Djurens rätt och betalande medlem SDS. Haha.
Jag vet att många djurrättsorganisationer på senare tid lobbat för strängare reglar och mer förbud. Med PETA i toppen har de gått fram som en bulldozer. Mycket pågrund av PETAS ekonomiska resurser.
Jag ser både för och nackdelar med förslaget.
Det första problemet är: Vem får den stora äran att författa ihop artlistan som sen ska styra handeln?
Jag ser inget problem i att flertalet arter som bevisligen inte fungerar i fångenskap eller är starkt hotade i naturen (som inte ännu etablerats i hobbyn) förbjuds.
Jag vet att Tesoros de Colombia artbetar med arter som Oophaga lehmanni. Och pengarna för dessa grodor kommer gå direkt tillbaka till farmen och till bevarande projekt. Men innan det kom fram, så skulle jag inte haft ett problem med att se O. lehmanni på en förbudslista. Så mycket viltfångat som kommit och dött i händerna på girigaa herpetologer för inget gott med sig. Och så ser det tyvärr ut i många delar av vår kära hobby. Bland giftormar ses många gånger Atheris hispida som den helige graal. Men ingen lyckas med arten. Jag har ormar komma och gå, gång på gång utan att någon funderar på om det verkligen är värt det.

Sen ser jag inga problem med en reglering av viltfångat. Som det ser ut idag sköts viltångade djur under all kritik.
Ett scenario som jag har mindre problem med (som tyvärr är det ovanliga) är att en person eller en forskargrupp. Säg UE, Mark Pepper eller möjligtvis Tesoros de Colombia. Går in i naturen, med en forskargrupp. Studerar djuren i sin naturliga miljö. Och sen plockar med sig tre-fyra par på ett snyggt och etiskt sätt för att etablera dem i hobbyn och ge tillbaka till naturen. Det är snyggt viltfångat och jag tycker inte att de ska få stämpeln viltfångat.

Sen finns det i sin tur det MYCKET vanligare tillvägagångssättet.
En person, en girig herpetolog med alldeles för tjock plånbok. Åker ner till djurets hemland (om de ens gör den resan är osäkert), betalar en viss (LITEN) summa per groda och låter lokalbefolkningen dammsuga skogen. Sen packas de tätt tätt i petflaskor eller liknande och skeppas under hemska förhållanden till Europa där de säljs för ofantliga pengar.
Det är inte okej, det gynnar varken hobbyn, köparen eller naturen.
Blir det strängare regler och mer förbud där. Så är jag bara glad.

Som sagt. Jag ser problem och fördelar. Speciellt med vem som äran att författa artlistan. För arter som R. benedicta, R. lamasi och A. hahneli som inte är lika kända, men endock fungerar bra i fångenskap och odlas på en standard basis. Bör få finnas kvar i hobbyn.

Det här har dock varit på tal förut. Har en artikel i ett gammalt nummer av Akvariet där de startar en nedräkning till hobbyns slut. Men som vi vet idag, blev det inget av med det. Då pratades det också om listor.
Om någon är intresserad kan jag leta fram den.

Hoppas det var ett okej svar! Nu ska jag mata grodor.
Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Djurens rätt

Inlägg av UllavL » 20 maj 2014, 20:55

Jag har verkligen ingen djupare kunskap här, men ditt resonemang låter väldigt klokt Ludvig!


Skickas från min iPad via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 962
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:32
Började med grodor år: 2006
Ort: Linköping
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Djurens rätt

Inlägg av Pny » 23 maj 2014, 09:19

Jag får inte ihop det att stödja både djurens rätt och SDS...

Som ni vet vill Djurens rätt införa en "positivlista", dvs en lista över exakt vilka arter man skall få hålla som husdjur... Vi får verkligen hoppas att våra politiker inte nappar på den hemska idén... Med vår mycket lilla specialhobby förstår ni att det inte finns en chans i värden att något groddjur hamnar på den listan och vi har då samma situation som i Norge där det är kriminellt att hålla pilgiftsgrodor...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri

Har inga grodor just nu!

FredrikSa
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 sep 2012, 18:59
Började med grodor år: 2012
Ort: Solna
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Djurens rätt

Inlägg av FredrikSa » 23 maj 2014, 10:46

Djurens rätt har många bra idéer, men positiv listan är definitivt inte en utav dom. Om man för en stund bortser ifrån vad vi i djurhobbyn vill och istället riktar in sig på befolkning och miljö i länderna djuren exporteras ifrån så inser man ganska snabbt att det finns ett högre värde i att exportera djur än i att förbjuda det, både miljömässigt och ekonomiskt. Om man skulle stoppa all laglig handel med exotiska djur så skulle många som jobbar med import export insamling förlora jobbet och djurens naturliga miljö skulle förlora sitt ekonomiska värde och riskera skövling för att istället bli betesmark eller odling utav grödor. Dessutom så skulle den olagliga importen öka, där djur transporteras allt annat än humant.

Med detta sagt så behöver man kanske få bättre kontroll över import/export, men det finns andra vägar att gå.

Jag är långt ifrån någon expert, men detta är min uppfattning utav situationen.
Mvh Fredrik

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Tidigare Fredrik85

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster