Namnbyten

Övriga diskussioner.
Skrot-Nisse
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 mar 2012, 09:50
Började med grodor år: 1981
Ort: Kinna
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Namnbyten

Inlägg av Skrot-Nisse » 23 mar 2013, 17:37

Nu har jag roterat det här i huvudet ett ex antal varv, huruvida jag ska yttra mig eller inte om detta.
Med risk för att få sura mothugg så måste jag säga att hela fenomenet med namnbytet stryker mig mothårs å det grövsta.
Har tex en vän här som lever med skyddad identitet.
Ska vi inte på nästa groddag ställa oss upp och dra en presentation också?
Känner skoluniversums klämmighet här, där alla ska känna sig bekväma inför varandra.
Likriktande snobberi som jag uppfattar som kränkande inte bara för mig utan för alla som väljer ett alias av olika skäl.
Jag vet att det inte finns något tvång, men då det blir en uppmaning från styrelsehåll och folk hakar på så är tvånget inte så långt borta.
Min första reaktion var att lämna forumet i tystnad, men jag tänker vädra min åsikt och vara obekväm istället.
Folk får göra som dom vill såklart, man att gå ut med en uppmaning tycker jag är oövertänkt.
Det blir lättare med ett namn.
Så det får bli Skrot-Nisse istället.
Vadå hamster?
Med den kan man ju bygga en ......

Användarvisningsbild
TommyÖ
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 05 nov 2010, 09:53
Började med grodor år: 2003
Ort: Nynäshamn
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Namnbyten

Inlägg av TommyÖ » 23 mar 2013, 18:24

Tommy heter numera TommyÖ

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Namnbyten

Inlägg av JMild » 23 mar 2013, 18:54

Skrot-Nisse skrev:"få sura mothugg" "skoluniversums" "snobberi"
Eftersom vi egentligen bara är ett gäng glada grodintressenter som genom denna extrema form av husdjurshållning har en gemensamhet tror jag inte det var någons intention att kränka någon endaste medlem. Olyckligt om du känner dej så Skrot-Nisse, jag tror ingen i styrelsen hade den avsikten. Min avatarbild till trots samt faktumet att jag både ändrat mitt namn (förvisso bara med en bokstav men ändå), har gått i skolan och dessutom svarat på detta inlägg känner jag mig varken kränkt eller ser mig som sur, snobbig eller del av någon form av likriktat skoluniversum (vad nu det är) ;) :D
Jag uppskattar det du delar med dig på detta forum när det gäller våra terrarium och grodor för det har hjälpt mej enormt som nybörjare (fyller snart 1 år i hobbyn) och utan detta forum där du är en stor bidragare hade jag troligen inte fastnat i denna faschinerande värld av dysor, hoppstjärtar, Ranitomeyor och dubbelbottnar :)

Skrot-Nisse
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 mar 2012, 09:50
Började med grodor år: 1981
Ort: Kinna
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Namnbyten

Inlägg av Skrot-Nisse » 23 mar 2013, 19:30

Ett gäng glada grodintresserade är väl ledorden.
Men då forummedlemmar ska formstöpas så tycker jag att det är galet.
Dom som är medlemmar här är ju nödvändigtvis inte med i föreningen av olika skäl (även om så många som möjligt borde gå med).
Det finns ju forum som förbjuder alias av olika anledningar, men då vet man det redan då man väljer att registrera sig.
Det jag menar är att jag tycker det är fel att gå in med den här sortens "pekpinnar" i ett öppet forum, även om det inte var menat på det viset.
Att folk väljer att vara anonyma måste vara ok, annars stöter vi kanske bort dom som inte klarar av offentligheten så bra (Dom som får ligga på "psykologsoffan" efter grundskolans "kamratlighet").
Anledningen att jag reagerar är, att efter över trettio år i "terrariesvängen" så vet jag att hobbyn är full av folk som hellre umgås med sina husdjur än andra människor, men som älskar informationsflödet i ett sådant här forum.
Ni kan tycka att jag överreagerar, det är helt ok, vi måste inte tycka lika.
Det blir lättare med ett namn.
Så det får bli Skrot-Nisse istället.
Vadå hamster?
Med den kan man ju bygga en ......

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Namnbyten

Inlägg av LarsÖ » 23 mar 2013, 19:55

Skrot-Nisse skrev:Ni kan tycka att jag överreagerar, det är helt ok, vi måste inte tycka lika.
Bra att du tog upp saken, så att den kan bli klarlagd.
Folk som man aldrig kommer att träffa spelar det ju ingen roll om man har ett alias på, och en avatar i stället för ett konfirmationsfoto.
Men den del av föreningen som träffas på mötena lider av att man inte vet vem som är vem.
Avatarer och alias kommer ju från spel-världen, och där är det ju en poäng med att ha det så.
Den här föreningen är till för att hjälpa varandra. Det är lättare om man vet något om varandra, t ex var i landet den bor som postar ett nödrop om flugor osv. Någon "kontrollfunktion" är det ju inte fråga om. OCH det är frivilligt.
/LarsÖ

Skrot-Nisse
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 mar 2012, 09:50
Började med grodor år: 1981
Ort: Kinna
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Namnbyten

Inlägg av Skrot-Nisse » 23 mar 2013, 20:41

LarsÖ skrev:Bra att du tog upp saken, så att den kan bli klarlagd.
Folk som man aldrig kommer att träffa spelar det ju ingen roll om man har ett alias på, och en avatar i stället för ett konfirmationsfoto.
Men den del av föreningen som träffas på mötena lider av att man inte vet vem som är vem.
Avatarer och alias kommer ju från spel-världen, och där är det ju en poäng med att ha det så.
Den här föreningen är till för att hjälpa varandra. Det är lättare om man vet något om varandra, t ex var i landet den bor som postar ett nödrop om flugor osv. Någon "kontrollfunktion" är det ju inte fråga om. OCH det är frivilligt.
/LarsÖ
Instämmer delvis :)
Föreningen och forumet är inte samma sak, även om målet är att det ska vara så.
Och nej, det är ingen kontrollfunktion eller ett tvång för att vara medlem på forumet.
Men jag tror att man pressar folk in i ett hörn genom att göra på detta viset.
Om detta hade varit ett slutet föreningsforum så hade det varit en helt annan sak att ha ett öppet medlemsregister.
Det blir lättare med ett namn.
Så det får bli Skrot-Nisse istället.
Vadå hamster?
Med den kan man ju bygga en ......

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Namnbyten

Inlägg av BengtO » 23 mar 2013, 21:52

Detta är absolut inte menat som nåt tvång utan en möjlighet. Det utnyttjas av en del, en del inte. Observera att inte alla i styrelsen bytt namn. För mig får man självfallet kalla sig vad man vill.

Adamanteus
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 205
Blev medlem: 20 jan 2009, 19:34
Började med grodor år: 2008
Ort: Jönköping
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Namnbyten

Inlägg av Adamanteus » 23 mar 2013, 22:56

Vi är i alla fall två i styrelsen som inte har ändrat från våra alias, och jag kommer att behålla mitt. Min åsikt både inom styrelsen och i övrigt är att låt dem som vill byta göra det och låt oss som vill ha våra alias ha det. Jag kan dock se en viss föreningsnytta med riktiga namn och bild, men så länge vårt forum är öppet för alla så ska man få vara anonym och använda alias.

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Namnbyten

Inlägg av RicardH » 25 mar 2013, 17:10

Men vad i ...

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Namnbyten

Inlägg av RicardH » 25 mar 2013, 22:57

... så här 5-6 timmar efter att ha läst i denna tråds senare del, har jag fortfarande ingen aning om var jag skall börja så jag avstår.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster