Då är man flugodlare!!

Presentera ditt terrarium här!
Tellsak
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 sep 2023, 11:50
Började med grodor år: 2024
Ort: Stockholm
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Då är man flugodlare!!

Inlägg av Tellsak » 18 apr 2024, 23:51

Då har man tagit klivet in i grodvärlden genom ett Fog & co. Då jag inte har så jättemycket erfarenhet av pilgift att imponera på er med, kan jag i alla fall dela med mig av min resa hit! (Kom ihåg att: Proffs!, det är en nybörjare som har fortsatt) ;)

Haft akvarium hela mitt liv och vet precis hur lätt det hela har en tendens att eskalera. 1 burk blir till 4 osv. Så ser fram emot detta,

Aldrig ägt ett terrarium tidigare men alltid gillat att skapa och bygga saker. Så jag tänkte jag prövar, litet terrarium, färgglad groda, kan väl inte gå fel när man lägger fram idén för frun.

Frun drog direkt efter andan och jag var redan påväg att ducka för eldsflammorna, men vart räddad av grabbens glädjetjut i sista stund.
Grejer inhandlades under en 4 månadersperiod dvs. Livet kom i mellan och installationen växte sakta fram.

Så åkte jag och grabben till albamässan i norrköping för att se utbudet på grodor. Väl där så pröjsade vi vipbiljetter för att vi skulle komma in tidigare då vi bara kunde vara på mässan
ett kort tag. (Alla som har barn vet exakt hur mycket aktiviteter som ska tyckas in under helgerna)

Väl inne på mässan så bestämde vi först att vi snabbt skulle skanna av läget efter pilgift och började vid bordet ”ormar och sånt”. Där såg vi några leucemelas, som länge legat högt på vår debutlista. Speciellt 2-3st var riktigt snygga. Jag sa till grabben att det kan ju finnas några som är ännu finare. Motvilligt gick grabben med på min girighets rundvandring. Vi hittade självklart inte några mer pilgift och när vi kom tillbaka så upptäckte vi en snubbe som just hade plockat ut de grodorna som jag tycke var supersnygga. (Du lär ju finnas på detta forum, så nu fick jag in det sticket i sidan ;) ) Nejdå, skämt och sido. Grattis de var skitsnygga! Jag vart mest imponerad av mig själv att jag hade en förmåga att välja ut som även ett proffs skulle ta.

Men man såg på grabben att besvikelsen var stor och bilresan hem fick kompenseras med glass och tilltug längst vägen. Visste inte att det kunde bli så dyrt att åka på mässa.

Så jag föreslog att vi skulle åka till Magnus Herpets choice i uppsala nästa dag för att se om de har några leucemelas där.
Väl där så slutade det med att vi köpte 3 st leucemelas eller egentligen 2st men i slutsekunderna så slängde grabben i en med clowteckning. ”Han” döptes senare till skriket!! Ni kommer förstå varför….
IMG_3624.jpeg
IMG_3614.jpeg
Dessa små grodor vart en succe för hela familjen och drakens eld har nu slocknat, men den tändes rätt fort när jag sa att det var 2 arter till som man ville ha men de måste ju självklart gå i egna terrarium. :D :D

Tack!
Mvh Göran
Bilagor
IMG_3625.jpeg

AdamEGL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 328
Blev medlem: 19 feb 2017, 22:11
Ort: Nyköping
Har gillat: 212 gånger
Blivit gillad: 179 gånger
Grodor Arter/varianter: 11
Växter till salu: 0

Re: Då är man flugodlare!!

Inlägg av AdamEGL » 19 apr 2024, 10:35

Kul läsning :)

Tellsak
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 sep 2023, 11:50
Började med grodor år: 2024
Ort: Stockholm
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Då är man flugodlare!!

Inlägg av Tellsak » 19 apr 2024, 23:23

Tack!
Jag hade ställt in mig på att bli doppad i fjäder och tjära pga att man ställt in en stay i grodlbiotopen. :D ( misstänker att det är lika förbjudet här som ibland hardcore akvarister.)
Så jag hade laddat med motargument som att det är barnen som villa ha den. Och jag vill ju självklart att barnen ska intressera sig och fylla på hobbyn i framtiden.

Men jag har en fråga om Leucomelasen med clownteckningen. Jag har sett ibland att den sitter darrar halsen precis som om den sitter och ropar, men luftsäcken utvidgas inte och det kommer inget ljud, någon som vet var för den gör så? Är det en kille som sitter och övar upp sig för kommande pubertet?

Ber om ursäkt för om jag inte har lärt mig alla rätta termer än, men det kommer!

/Göran

AdamEGL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 328
Blev medlem: 19 feb 2017, 22:11
Ort: Nyköping
Har gillat: 212 gånger
Blivit gillad: 179 gånger
Grodor Arter/varianter: 11
Växter till salu: 0

Re: Då är man flugodlare!!

Inlägg av AdamEGL » 20 apr 2024, 09:06

Tellsak skrev:
19 apr 2024, 23:23
Tack!
Jag hade ställt in mig på att bli doppad i fjäder och tjära pga att man ställt in en stay i grodlbiotopen. :D ( misstänker att det är lika förbjudet här som ibland hardcore akvarister.)
Så jag hade laddat med motargument som att det är barnen som villa ha den. Och jag vill ju självklart att barnen ska intressera sig och fylla på hobbyn i framtiden.
Köper det argumentet, det enda åsikt jag har, är att kanske ta bort mossan på marken, och ersätta med boklöv, på så sett får du många gömställen, trygga grodor, en torr yta vilket är viktigt för pilgiftsgrodor.
Men jag har en fråga om Leucomelasen med clownteckningen. Jag har sett ibland att den sitter darrar halsen precis som om den sitter och ropar, men luftsäcken utvidgas inte och det kommer inget ljud, någon som vet var för den gör så? Är det en kille som sitter och övar upp sig för kommande pubertet?
Skulle kanske kunna vara det, svårt att avgöra. Hur gamla är grodorna ?

Tellsak
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 sep 2023, 11:50
Började med grodor år: 2024
Ort: Stockholm
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Då är man flugodlare!!

Inlägg av Tellsak » 20 apr 2024, 19:20

Ok! Mossa ut, boklöv in. Det fixar vi!
Lite grenar är på väg in också tids nog.

Grodorna är ca 7 månader gamla

AdamEGL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 328
Blev medlem: 19 feb 2017, 22:11
Ort: Nyköping
Har gillat: 212 gånger
Blivit gillad: 179 gånger
Grodor Arter/varianter: 11
Växter till salu: 0

Re: Då är man flugodlare!!

Inlägg av AdamEGL » 21 apr 2024, 10:22

Toppen !
Jag brukar köra mina boklöv i ugnen i 150grader i 10min lr så, vill inte ha in sniglar lr andra saker.

Jag har dålig koll på när leucomelas börjar spela, men är dom 7månader så är det iaf inte jätte långt bort tills dom börjar.

Tellsak
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 sep 2023, 11:50
Började med grodor år: 2024
Ort: Stockholm
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Då är man flugodlare!!

Inlägg av Tellsak » 21 apr 2024, 22:30

Smart med ugnen!
Boklöven är plockade i höstas och är uppkokade, jag använder de till akvariet. Men då grodorna klivit upp i toppen på ”husdjurslistan” är det givet att de går till grodorna i stället.

Ska dock komma ihåg ugnen nästa gång för så slipper man ett moment med att torka löven.

Tellsak
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 sep 2023, 11:50
Började med grodor år: 2024
Ort: Stockholm
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Då är man flugodlare!!

Inlägg av Tellsak » 24 apr 2024, 22:45

Det är kul att familjen också uppskattar grodorna. Framför allt minstingen, hon springer och tittar på dem hela tiden när hon kommer ihåg dem. Det verkar som om planen med att få barnen intresserad av hobbyn fungerar lite för bra. Så jag tänkte det var dags för lilltjejen att få sin alldeles egna lilla groda som hon kan leka med…… i leklera
IMG_3657.jpeg
Nu ska man ge sig på att sätta egna flugkulturer. Måste bara hitta den ultimata stinkfria grötmixen. :D

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster