Dräneringslager och växter

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Dräneringslager och växter

Inlägg av tony » 23 okt 2009, 10:31

Under en längre tid tycker jag mig ha märkt att växterna i terrariet i många fall kan dra rejält med näring ur vattnet i dräneringslagret (jag har lecakulor i botten). Flera av mina växter har fört en tynande tillvaro under några veckor eller månader bara för att sedan plötsligt ta helt ny fart. Det senaste exemplet är en växt jag nästan glömt att jag planterade, jag tror det var en fuchsia. Den var liten och billig så mest för att experimentera satte jag den i en lite undanskymd plats i terrariet. Under flera månader verkade den visserligen inte må dåligt men den växte inte mer än någon enstaka centimeter i månaden. Häromdagen kollade jag till den och nu är den helt plötsligt tre-fyra gånger större än den var under sommaren.

Detta följer exemplet från mina Fittonior, som är placerade så att jag delvis kan se deras rötter växa ner längs glaset. Först hände nästan ingenting, men så fort rötterna kommit ner till dräneringsvattnet tog de fart rejält och är nu säkert 10 ggr större än när de sattes in.

Vilka erfarenheter har ni andra av detta?
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:09
Började med grodor år: 2008
Ort: Hörby
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Dräneringslager och växter

Inlägg av Filip jakobsson » 23 okt 2009, 12:19

Handlar om att växten först etablerar grunden, dvs rotsystemet. När detta har blivit tillräckligt stort för att förse planatan med näring och vatten så kan växten "dra" iväg. Detta syns bäst då dem går igenom markduken, där finns det mycket mer utrymme för rötterna och en del fukt mm.
Därför kan man ofta uppleva att plantan "står still" (då växer rötterna) en längre tid för att plötsligt växa kraftigt.
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet

Har inga grodor just nu!

tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Dräneringslager och växter

Inlägg av tony » 23 okt 2009, 12:30

Jo, det vet jag. Det jag frågar mig är om det är kontakten med dräneringsvattnet som har en avgörande inverkan. Tilläggas kan att kvävenivåerna (NO2 och NO3) i vattnet är nära noll så jag tror att växterna absorberar kväve från vattnet.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst