Bromelior rot ruttnar

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
stamel
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 aug 2013, 13:44
Började med grodor år: 2013
Ort: Täby
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Bromelior rot ruttnar

Inlägg av stamel » 18 feb 2019, 21:25

För 2 månader sen beställde jag tre Aechemea chantinii från Tyskland.
2 av 3 har nu roten ruttnat på och ramlat av.

Det verkar som de har "drunknat". Den överlevande har stått torrare och inte blivit duschad lika mycket. Den ser dock likadan ut som när jag köpte den. Ingen tillväxt alltså.

Det är konstigt då jag har flera terrarier med många bromelier som funkar bra.
Säljaren förklarade för mig att jag måste använda sphagnum kring roten för att stimulera rottillväxt men det verkar konstigt om de redan är ruttna.

När jag fick bromelierna tyckte jag de såg väldigt torra ut med invikta blad som tyder på torka. Det har inte blivit bättre sen jag satte in dem utan de gick från väldigt torra direkt till ruttna rötter.

Är det någon som har en förklaring?

För mig tyder det på att det är för mycket regnande och stillastående luft i terrariumen. Men andra bromelier funkar ju.

Jag lurar dock på att de var mer eller mindre döda när jag fick dem. Det var ett heatpack i förpackningen men det var kallt de dagarna jag fick dem och vet ej hur lång tid leveransen tog.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bromelior rot ruttnar

Inlägg av FrankD » 18 feb 2019, 21:51

Svårt att säga men i terrariet där det är ganska fuktigt brukar bromelior må bäst av att inte stå i bottenmaterialet och de flesta klarar sig bra eller t.o.m. bättre utan något som helst material runt rötterna. Sphagnum brukar dock vara relativt okritiskt eftersom det är antiseptiskt. Men det kan ju vara som du skriver och de har fått frost under transporten.

stamel
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 aug 2013, 13:44
Började med grodor år: 2013
Ort: Täby
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Bromelior rot ruttnar

Inlägg av stamel » 18 feb 2019, 21:56

FrankD skrev:
18 feb 2019, 21:51
Svårt att säga men i terrariet där det är ganska fuktigt brukar bromelior må bäst av att inte stå i bottenmaterialet och de flesta klarar sig bra eller t.o.m. bättre utan något som helst material runt rötterna. Sphagnum brukar dock vara relativt okritiskt eftersom det är antiseptiskt. Men det kan ju vara som du skriver och de har fått frost under transporten.
De har monterats på korkbark utan nåt runt rötterna. Så det har varit relativt torrt.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bromelior rot ruttnar

Inlägg av FrankD » 18 feb 2019, 22:01

stamel skrev:
18 feb 2019, 21:56
De har monterats på korkbark utan nåt runt rötterna. Så det har varit relativt torrt.
Då kan det knappast ha varit för mycket fukt som ställde till det.

Skriv svar

Återgå till "Växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster