Val av terrarium?

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Tellsak
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 sep 2023, 11:50
Började med grodor år: 2024
Ort: Stockholm
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Val av terrarium?

Inlägg av Tellsak » 05 jan 2024, 01:51

Hej!
Första inlägget men har läst en hel del.
Kommer från en livstid i akvarievärlden med både salt och sött i bagaget, men är helt grön när det kommer till grodor. Men känner att intresset för pilgift börjar vakna för mig och grabben till fruns stora förtret. Håller för närvarande på att plugga in allmän info och plöja igenom grodbibeln. Lär nog vara bådd närsynt och rynkig innan den är klar.
Men problemet är att man har styrt alla akvarieburkar med konceptet: snyggt, tyst, lättskött!

Detta borde väl kunna att få till i grodhobbyn också?

Nu till själva frågan: Terrariet!
Finns det redan någon tillverkare som har:

-Dubbel lutande botten
-Ventilation under frontglaset
-1 dörr/giljotin dörr
-Flugsäkert
-Avrinning (kan i värsta fall borra själv)

Finns detta eller måste man bygga själv?
Brukar det finns några nya eller begagnade till salu på groddagen /mässor/ butiker, som uppfyller dessa kriterier, eller hur nära kan man komma.

Ni andra som har på tok för många grodburkar hemma, (misstänker att jag just träffade 90% av medlemmarna här på forumet :D ) vad har ni för att det ska vara lättskött och snyggt.

Stort tack på förhand och förståelse medan man tar sina första stapplande (eller snarare hoppande ;) ) steg, på den berömda nybörjarstigen

Mvh
Göran

CalleE
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 jul 2021, 22:51
Började med grodor år: 1985
Ort: Lund
Har gillat: 38 gånger
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Val av terrarium?

Inlägg av CalleE » 05 jan 2024, 08:57

Hej och välkommen till en mycket trevlig och spännande hobby!

Har du kollat på Exoterras frogs and co burkar? https://frogsandco.com/products/ Finns i två varianter med samma design.

Underhåll skulle jag nog överlag säga är minimalt förutom ev ansa det som växer för mycket samt kasta in flugor som mat.
Jobbet är väl att underhålla flugorna så det finns mat åt grodorna. Och helt flugfritt blir det nog aldrig tyvärr men det går ju att stoppa in en gurkskiva eller nåt på ett litet fat så blir flugorna lite mer stationära.

Om du inte redan sett det så kolla här i forumet för det är fler som kört igång på ovan nämnda terrarie. Och förstås Emanuels youtube (tropical tutorials).

Tellsak
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 sep 2023, 11:50
Började med grodor år: 2024
Ort: Stockholm
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Val av terrarium?

Inlägg av Tellsak » 05 jan 2024, 09:34

Tack för info.
Exoterras frogburkar stod jag och klämde på och det var nära att en åkte in i bussen från hamm-mässan. De uppfyller rätt många av mina önskemål, men saknar lutande botten och de var rätt små.
Har surfat runt och kollat lite, och det var där jag gillade konceptet med dubbel lutande botten.
Har förstått att pilgift och bananflugor hör ihop, men med tanke att man har 2 barn och en fru så är det nog alltid bananflugor hos oss på sommaren :)

Någon annan som har förslag på burkar. Önskvärda mått är någonstans mellan 30-60cm. Behöver ej vara kubformade.

CalleE
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 jul 2021, 22:51
Började med grodor år: 1985
Ort: Lund
Har gillat: 38 gånger
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Val av terrarium?

Inlägg av CalleE » 05 jan 2024, 12:40

Det är DIY eller om någon lokal butik bygger på beställning skulle jag säg. Annars är 45x45x60 rätt bra storlek för många arter.

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster