Mitt projekt

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 35 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av emanuelkarl » 28 jun 2020, 10:13

Angående växttips: Här har du min byggtråd, däri har jag skrivit varje gång jag lagt till en växt och oftast om jag tagit bort någon. Mitt terrarium är dock 90*45*90 så jag har en del växter du inte skulle få plats med. Har byggtråden på terrariedjur.se istället för jag lyckas aldrig ladda upp bilder på denna sidan. https://www.terrariedjur.se/forum/thread/9865/1/
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
pelleg
Inlägg: 294
Blev medlem: 04 apr 2017, 19:31
Började med grodor år: 2017
Ort: Skillinge
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 85 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av pelleg » 28 jun 2020, 10:51

Jag har handlat rätt mycket växter på tradera. Sök på *tropiska växter* så får du upp en hel del.

Användarvisningsbild
Parabola
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 jun 2020, 12:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Ängelholm
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av Parabola » 28 jun 2020, 16:51

emanuelkarl skrev:
28 jun 2020, 10:13
Angående växttips:
Tackar :) Handlade tre tillandsior idag. Häftiga växter. Ska beställa ett par bromelior från luftplantor också.
Du har fått det skitfint!
pelleg skrev:
28 jun 2020, 10:51
Jag har handlat rätt mycket växter på tradera. Sök på *tropiska växter* så får du upp en hel del.
Okay. Ska hålla ett öga där!

En fråga. Kan man ha mangrove rötterna ståendes på botten eller är det bättre om de får ligga på bottensubstratet?
20200628_165021.jpg

Användarvisningsbild
pelleg
Inlägg: 294
Blev medlem: 04 apr 2017, 19:31
Började med grodor år: 2017
Ort: Skillinge
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 85 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av pelleg » 28 jun 2020, 18:49

Det kan du göra som du vill. Men jag har mina rötter stående på bottensubstratet.

Miia
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 23 mar 2019, 20:20
Började med grodor år: 2019
Ort: swe
Har gillat: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av Miia » 29 jun 2020, 11:42

jag hade personligen valt bort ampelliljan då jag haft en del problem med de kraftiga rötterna som den skapar och som växer igenom det mesta...

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Parabola
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 jun 2020, 12:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Ängelholm
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av Parabola » 29 jun 2020, 12:12

Miia skrev:
29 jun 2020, 11:42
jag hade personligen valt bort ampelliljan då jag haft en del problem med de kraftiga rötterna som den skapar och som växer igenom det mesta...
Då får den stanna utanför. Tack!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av tropfrog » 29 jun 2020, 14:54

Jag vet inget om ampellilja i terrarium. Men däremot brukar jag rekommendera nybörjare att plantera något med starkt och stort rotsystem i botten. Det hjälper att syresätta botten, fördröja jordkomaktion och därmed förlänger intervallerna mellan vilka man tvingas att byta botten. Teoretiskt då, jag har aldrig behövt byta själv.

Men det ser ut att vara tillräckligt med växter med starka rotsystem i listan så ampelliljan är absolut inte nödvändig.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Parabola
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 jun 2020, 12:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Ängelholm
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av Parabola » 30 jun 2020, 11:51

tropfrog skrev:
29 jun 2020, 14:54
Men det ser ut att vara tillräckligt med växter med starka rotsystem i listan så ampelliljan är absolut inte nödvändig.
Låter bra det. Har köpt lite tillandsior också.
20200630_121533.jpg

Tror att jag gjort mitt första misstag.
Alla växter jag köpt har spolats av och planterats om i sina små krukor som det är tänkt att de ska stå kvar i när jag väl sätter in de i terrariet. De kommer att stå på markväven som ligger på lecakulorna och sen ska allt täckas med repti bark blandat med exo terras plantation soil.

Jorden jag använde är "grundgödslad med multimix".
Är det till att plantera om alla krukor? Är inte särksilt mycket jord som användes vid omplantering.
Bilagor
20200630_114527.jpg
20200630_114615.jpg

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av tropfrog » 30 jun 2020, 13:41

Jag tänker att växterna ändå skall etablera sig ordentligt innan grodor skall in. Då bör gödningen vara slut. Sen rör sig vattnet uppifrån och ner. Överskottsgödning försvinner ut med drämeringsvattnet.

Jag använder rutinmässigt npk gödning av svag dos i mitt terrarium med leucomelas. Har inte sett någon negativ effekt.

Däremot så är jag fundersam över jord med så mycket torv i. Det blir lätt soggigt och syrefattigt. Det beror förstås på art om de gillar det eller inte. Vet att många kallor gillar att stå så.

Jag planterar mina växter i em mix som består av ca 10% torv. Resten är spagnum, grov kokosfiber och bark. Funkar bra för de flesta tropiska markväxande arter.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Parabola
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 jun 2020, 12:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Ängelholm
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av Parabola » 30 jun 2020, 13:53

tropfrog skrev:
30 jun 2020, 13:41
Jag tänker att växterna ändå skall etablera sig ordentligt innan grodor skall in. Då bör gödningen vara slut. Sen rör sig vattnet uppifrån och ner. Överskottsgödning försvinner ut med drämeringsvattnet.

Jag använder rutinmässigt npk gödning av svag dos i mitt terrarium med leucomelas. Har inte sett någon negativ effekt.

Däremot så är jag fundersam över jord med så mycket torv i. Det blir lätt soggigt och syrefattigt. Det beror förstås på art om de gillar det eller inte. Vet att många kallor gillar att stå så.

Jag planterar mina växter i em mix som består av ca 10% torv. Resten är spagnum, grov kokosfiber och bark. Funkar bra för de flesta tropiska markväxande arter.

Mvh
Magnus

Superbt utförligt svar. Tack!!
Har också tänkt den tanken ang gödningen. För dränering kommer där att och bli och det lär dröja minst 3 månader innan grodor kommer på fråga. Kommer nog att bygga upp och plantera lite till helgen sen kommer det att få står och växa til sig samtidigt som jag får chansen att lära mig att ta hand om allt där inne och se till att klimatet håller sig.

Tar mig en funderare ang torven!


Kom i brevlådan idag.
20200630_135223.jpg

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster