Tips på gren/grenverk

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Tips på gren/grenverk

Inlägg av Azul Oso » 02 okt 2023, 10:07

Jag är sugen på att bygga en våning av nån gren/grenverk… för att utnyttja rymden i burken till lite klätteryta. Mina Azureus klättrar extremt mycket.

En idé jag har är att hitta någon bra grej och bygga från ett hörn ut mot mitten. Med ett fäste i bakgrund och sedan binda upp den i taket med typ fiskelina som någon växt får klättra upp på.

En annan att med en gren bygga ut som en list i bakkant mot bakgrunden. Har läst att folk gjort så mer delade korkrör. Men korkrör en ju så jäkla dyrt…

Tänker att det skulle vara fint med lite fler Neoreglia på dessa nya grenar.

Vad har ni för tippa på lätta grenar/grenverk? Var finns dessa? Såg att folk använd vinrankor och grape vine.

Har ni, eller har ni tips på Neoreglior som inte kostar skjortan?

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 260 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Tips på gren/grenverk

Inlägg av Jolo » 02 okt 2023, 11:52

Gammla torra grånade tallgrenar, fungerar bra och kan ha fin form.
/ Johan

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Tips på gren/grenverk

Inlägg av emanuelkarl » 02 okt 2023, 14:31

Azul Oso skrev:
02 okt 2023, 10:07
Jag är sugen på att bygga en våning av nån gren/grenverk… för att utnyttja rymden i burken till lite klätteryta. Mina Azureus klättrar extremt mycket.

En idé jag har är att hitta någon bra grej och bygga från ett hörn ut mot mitten. Med ett fäste i bakgrund och sedan binda upp den i taket med typ fiskelina som någon växt får klättra upp på.

En annan att med en gren bygga ut som en list i bakkant mot bakgrunden. Har läst att folk gjort så mer delade korkrör. Men korkrör en ju så jäkla dyrt…

Tänker att det skulle vara fint med lite fler Neoreglia på dessa nya grenar.

Vad har ni för tippa på lätta grenar/grenverk? Var finns dessa? Såg att folk använd vinrankor och grape vine.

Har ni, eller har ni tips på Neoreglior som inte kostar skjortan?

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Med tanke på att du redan har djur på plats hade jag satsat på en relativt lätt gren (tall, korkbark, korkalm, någon smal drivvedsbit, trollhassel) som ställs in mot bakgrunden istället för att fästa grenar i terrariet på något vis. Du har ju dock en och annan storbladig aroid i terrariet; det skulle absolut vara snyggt att lämna lite plats för dem att växa sig fina så deras blad kan sprida ut sig ordentligt istället för att trycka in grenar på varenda kvadratcentimeter.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Tips på gren/grenverk

Inlägg av Azul Oso » 02 okt 2023, 14:54

Absolut vill inte trycka in något i deras väg. Men finns gott om plats att växa på änsålänge så de ska få växa ordentligt.

Det är nog höjd i bakkant jag skulle vilja typ stifta fast något lätt. Med lite mossa så växer det nog samman rätt ok successivt. Grodorna klättrar ju iofs upp rakt på väggen och käkar flugor i taket. Men någon liten avsatts de kunde hänga ut lite på där hade varit kul.

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster