värt att testa dessa

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 08 jan 2012, 20:12
Började med grodor år: 2012
Ort: Markaryd
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

värt att testa dessa

Inlägg av binsweden » 02 apr 2019, 11:14

beställde dessa,lång leverans men funkar dom så är det ju ett bra pris ca 400 kr för 100st dysor :D
https://www.aliexpress.com/item/Stainle ... 4c4dFuYoxu
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: värt att testa dessa

Inlägg av tropfrog » 02 apr 2019, 12:46

binsweden skrev:
02 apr 2019, 11:14
beställde dessa,lång leverans men funkar dom så är det ju ett bra pris ca 400 kr för 100st dysor :D
https://www.aliexpress.com/item/Stainle ... 4c4dFuYoxu
Det där är bara dyshuvuden. De kostar 60 kr per st på dusk.se och 55 hos Lars. Om du behöver mer än 10 dysor så kan det vara värt det. Men jag hittar inga snygga lösningar för att montera den i terrariet hos säljaren. Det är väl helt enkelt så att de inte är gjorda för ändamålet? Om du behöver köpa alla kopplingarna i Sverige så hade det varit lika bra att köpa allt i Sverige. Det går nämligen inte att köpa kompletta dysor utan själva huvudet i Sverige, de är alltid inkluderade.

Mvh
Magnus

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: värt att testa dessa

Inlägg av HåkanP » 03 apr 2019, 00:23

Att sätta dysor riktbara i 17-dimensioner är något vi som bygger små terrarium gör för att vi är rädda för kalk på glaset och får för oss att vissa växter ska inte få för mycket vatten. Sen ser det oftast ut som en turkisk ångbastu eller dito när timern slår till, fukt överallt! Undrat länge om inte bättre ventilation och bra avrinning vore klokare?
Alla större anläggningar och även växthus kör med serier av T-kopplingar och jag börjar fundera på det men tills nu har jag bara sett "klumpar" som är för iögonfallande..
tack binsweden, tror jag närmar mig vad jag sökt, munstycket är identiskt med vad som säljs av visa tyska terrarium & tillbehörs langare. Nu ska jag bara hitta produkterna med "mm" i.s.f. "inch". Eller så får det bli den dusk liknande, har redan ett antal sådan, i 2 olika varianter...
https://www.aliexpress.com/item/10-Sets ... st=ae803_4
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 08 jan 2012, 20:12
Började med grodor år: 2012
Ort: Markaryd
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: värt att testa dessa

Inlägg av binsweden » 03 apr 2019, 00:44

HåkanP skrev:
03 apr 2019, 00:23

tack binsweden, tror jag närmar mig vad jag sökt, munstycket är identiskt med vad som säljs av visa tyska terrarium & tillbehörs langare. Nu ska jag bara hitta produkterna med "mm" i.s.f. "inch". Eller så får det bli den dusk liknande, har redan ett antal sådan, i 2 olika varianter...
varsågod :D
dessa är ju i mm inte inch

[/quote]

Det där är bara dyshuvuden. De kostar 60 kr per st på dusk.se och 55 hos Lars. Om du behöver mer än 10 dysor så kan det vara värt det. Men jag hittar inga snygga lösningar för att montera den i terrariet hos säljaren. Det är väl helt enkelt så att de inte är gjorda för ändamålet? Om du behöver köpa alla kopplingarna i Sverige så hade det varit lika bra att köpa allt i Sverige. Det går nämligen inte att köpa kompletta dysor utan själva huvudet i Sverige, de är alltid inkluderade.

Mvh
Magnus
[/quote]

personligen tycker jag att 4kr/styck låter trevligare än 55kr eller 60 kr /styck och angående kopplingarna så tänkte jag använda vanliga luftkopplingar som dom på bilden i länken till dysorna och dessa är beställda ifrån amazon.de till bråkdelen av priset mot vad de kostar i Sverige :D
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: värt att testa dessa

Inlägg av tropfrog » 03 apr 2019, 09:16

Jo, om man är nöjd med dysor som inte är riktbara så är det onekligen ett alternativ. För mig är det inte det. Jag tycker att det är mycket smidigare att rikta om munstycket än att flytta på orkidéer som får för mycket eller för lite vatten. För grodorna och enklare växters skull kan jag se vitsen med dem.

Sen går det säkert att få riktbara också från säljaren om man bara beställer tillräckliga mängder. Men då handlar det om att skapa en business i Sverige och inte tillfredsställan sin egen hobby. Få har ju så många burkar.

De kommer inte att landa på 4 kr st när det landat i Sverige. Importavgifter och moms tillkommer. Det borde landa i storleksordningen 6-8 kr st. Behöver man mindre än 15 st är det ändå bättre att stötta våra svenska återförsäljare.

Jag hittade dock en massa andra intressanta grejor till mina hobbies hos den säljaren, så det kan hända att jag gör en beställning från dem ändå. Tack för tipset.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 08 jan 2012, 20:12
Började med grodor år: 2012
Ort: Markaryd
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: värt att testa dessa

Inlägg av binsweden » 03 apr 2019, 10:18

sätt dit ett eller två vinkelkopplingar så har du riktbara munstycken på samma sätt som de flesta andra är munstycken är uppbyggda och problemet är löst.
mvh Crille
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: värt att testa dessa

Inlägg av tropfrog » 03 apr 2019, 11:04

binsweden skrev:
03 apr 2019, 10:18
sätt dit ett eller två vinkelkopplingar så har du riktbara munstycken på samma sätt som de flesta andra är munstycken är uppbyggda och problemet är löst.
mvh Crille
För att montera vinkelkopplingar mot varandra så krävs det antingen slang emellan (fler felkällor) eller en annan typ av vinkel med hane på. Men det är förstås en möjlighet om man hittar rätt kopplingar.

Jag tycker nog att den typen av Hannar som sitter på de flesta kompletta dysor på marknaden är för mjuk plast. Jag antar att det är därför de säljs som kompletta lösningar istället för modulära system. Hamnarna tål inte många demonteringar/monteringar innan de läcker.

Sen såg jag nu att den säljaren har både 5 och 10 pack av dyshuvudena. Visserligen lite dyrare styckpris men klart värt det om man inte behöver 100st.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 08 jan 2012, 20:12
Började med grodor år: 2012
Ort: Markaryd
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: värt att testa dessa

Inlägg av binsweden » 03 apr 2019, 20:43

Nä det brukar inte vara någon high quality på de kopplingarna inte.
Jag behöver inte 100 heller men för det priset så kan man slänga dom o ersätta med nya om dom dummar sig😁
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: värt att testa dessa

Inlägg av tropfrog » 03 apr 2019, 22:21

Som sagt. De finns i 5 pack och 10 pack också. Bra dysor skall man rengöra när de strular, inte slänga. Det är bättre för miljön också.

Mvh
Magnus

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster