Idé till kommande pilgiftsburk?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
LobsterPie
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 okt 2016, 10:54
Började med grodor år: 2017
Ort: Nyköping
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Idé till kommande pilgiftsburk?

Inlägg av LobsterPie » 10 okt 2016, 11:01

Hej på er allihopa! Jag har hållit på en del med reptiler och några grodor men det här är mitt första inlägg här på Pilgift :)

Jag har ett exoterra med måtten 60x45x60 som jag är sugen på att göra ett paludarium av och ha någon liten färgglad groda i.

Min grundidé var att bygga en bakgrund av frigolit och fogskum på 3 sidor och sen ha vatten i hela botten med en massa rötter och växter. Efter lite pratande med andra angående hur det borde gå och hur L80 fungerar så insåg jag att man kanske borde göra en "botten" av en frigolitskiva precis över vattenytan och sen ha öppet antingen vid en liten del och i framkant eller på något annat sätt beroende på vad som behövs.

Tanken är att jag ska få till ett litet vattenfall som ser till att vattnet kommer hållas relativt syresatt till fiskarna som kommer bo där.

Nu till min fråga, är det en hållbar idé som jag kan spåna vidare på eller är det en dum idé att ha pilgift över öppet vatten? Jag har läst att de kan simma litegrann så jag känner att de borde ju inte drunka eftersom jag har tänkt att ha mycket rötter som går ner i vattnet.

EDIT: Har ni några tips på några lite större pilgiftsgrodor som man kanske kan mata med annat än bananflugor?

MVH
Oskar Eklund, Nyköping

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1612
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Idé till kommande pilgiftsburk?

Inlägg av jsl » 10 okt 2016, 14:00

Hur många liter får du in i botten på ett sådant exoterra? Om vi pratar L80 för fiskar så är minsta tillåtna volym 40 liter och jag tror tyvärr du går bet där. Jag skulle välja nåt annat material än frigolit i botten, har inget förslag nu men nåt naturmaterial är nog bättre och ser snyggar ut på botten. Det är lite svårt att helt förstå hur du tänkt. Gör gärna en skiss eller nån bild på hur du tänkt.

LobsterPie
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 okt 2016, 10:54
Började med grodor år: 2017
Ort: Nyköping
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Idé till kommande pilgiftsburk?

Inlägg av LobsterPie » 10 okt 2016, 14:15

Jag har för mig att det är 35 liter jag får in beroende på hur pass högt jag fyller upp med vatten. Fick tips av akvarister att några rasboras eller killis kan funka utan problem i den vattenmängden.

Det är lite svårt att förklara så jag kan försöka göra en skiss. Men det jag menar är att jag silikonar fast en frigolitskiva horisontellt en bit över vattenytan som jag silikona fast lite torv på för att få den snyggare. Eventuellt så bygger jag någon typ av kant på den så att jag kan ha substrat ligga där på också för att kunna plantera något.

Men jag ska försöka fixa en skiss eller exempelbild på hur jag menar :)

LobsterPie
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 okt 2016, 10:54
Började med grodor år: 2017
Ort: Nyköping
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Idé till kommande pilgiftsburk?

Inlägg av LobsterPie » 10 okt 2016, 14:17

Det är liksom inte botten-botten på burken som jag tänkte ha frigoliten på, utan "upphängt" en bit över vattenytan. Typ i höjd med ventilationen.

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Idé till kommande pilgiftsburk?

Inlägg av JMild » 10 okt 2016, 17:28

Läs gärna Skyhögt IKEA...- tråden bara ca 10 trådar längre ner så får du vissa tips.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

LobsterPie
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 okt 2016, 10:54
Började med grodor år: 2017
Ort: Nyköping
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Idé till kommande pilgiftsburk?

Inlägg av LobsterPie » 10 okt 2016, 18:38

JMild skrev:Läs gärna Skyhögt IKEA...- tråden bara ca 10 trådar längre ner så får du vissa tips.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Okej drt ska jag göra, tack för tipset :)

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4766
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Idé till kommande pilgiftsburk?

Inlägg av FrankD » 16 okt 2016, 21:49

LobsterPie skrev:Det är liksom inte botten-botten på burken som jag tänkte ha frigoliten på, utan "upphängt" en bit över vattenytan. Typ i höjd med ventilationen.
Vet inte om jag har missförstått dig nu men om grodorna kan simma under frigoliten när de råkar hamna i vattnet kommer de inte att leva allt för länge. :(

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster