Mitt (Paludarium?!) Projekt.

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
DödaFisken
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 sep 2016, 00:43
Ort: Östersund
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Mitt (Paludarium?!) Projekt.

Inlägg av DödaFisken » 15 sep 2016, 02:12

Hallå gott folk.
Nu har jag nog hittat till rätt forum och förhoppningsvis till rätt ställe att lägga upp en projekt tråd också.

Jag har idag ett tomt möbelakvarium som har måtten B50*D50*H60cm och det håller på att ska byggas om till ett Paludarium men jag är ännu lite osäker på om jag ska ha vatten med fiskar i eller om jag ska satsa på att ha en botten som består av jord och mossa istället.
Men tanken är iaf att det ska bli regnskogsliknande miljö i det.

Jag har blivit allt mer intresserad av att skaffa pilgiftsgrodor men jag vet ju inte om burken är tillräckligt stor?

Om man har vattendel är det då risk att dom trillar i plurret och drunknar och på så vis kanske det är bättre att man har en platta i botten av epiweb med mossa på så finns möjlighet att ha vatten under denna för att kunna ha tillgång till vatten för vattenfallet/bäcken som är tänkt att rinna ner över bakgrunden?

Detta är mitt absolut första bygge, har tidigare bara hållt på med akvarium i xx antal år.
Så det här är ju helt klart lite nytt för mig, eller ja ganska mycket.
Men har iaf lärt mig en del saker tack vare Google och Youtube, men det slår ju samtidigt inte eran hjälp där ni är kunniga på området.


Bakgrunden i burken kommer att täcka sidorna och bakre glaset. Det kommer va gjort så att det finns möjlighet att gömma teknik o h eventuellt filter bakom bakgrunden.
Bakgrund kommer va i mörkare grå med platser lite här och där för växter.
Exakt hur den kommer att se ut får ni se längre fram.

Idag så sitter det 2st lysör i toppen på burken och jag har insett något som jag stör mig väldigt mycket på och det är att när man ej har vatten hela vägen upp så syns dessa lysrör och det stör mig då dom är så ofantligt fula.
Så där funderar jag på om man ska tillverka ett annat lock och ha någon annan form av belysning och samtidigt montera både ställbar ventilation i locket samt att man kan monter någon fläckt i locket som ger lite rörelse i burken så inte luften blir helt stillastående?

Det är många frågor så jag radar upp dom kort här:

1: Fungerar det att ha Pilgiftsgrodor i en burk med måtten B50*D50*H60cm?

2: vattendel eller epiweb med mossa? (I nedre delen)

3: Byta belysning, ventilation, fläkt?

4: Vad för växter kan va aktuellt att införskaffa till en regnskogsliknande miljö?

Mvh
DödaFisken
Bilagor
IMG_20160913_215800143.jpg
Akvarium där dom fula lysrören syns och ett hum om hur mycket vatten det ska va om det blir vattendel

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Mitt (Paludarium?!) Projekt.

Inlägg av JMild » 15 sep 2016, 06:36

Det är aldrig för sent att komma över till den rätta läran (pilgift) :-). Välkommen!

Mina 2 cent:
1. Ja, definitivt. Läs om bra nybörjargrodor i trådar här på forumet. Skulle själv välja ett par av någon Tinc-morph men det är ju jag.
2. Jag skulle välja ingendera. Jag skulle fokusera på stor landdel i en sådan relativt liten burk. Har ex vattendel i 120x50x70 burk. Jag har satsat på lite torrare substrat. Orkideejord mixat med något som kan hålla lite fukt. Devisen blött på ryggen torrt på fötterna. Har haft EpiWeb både väggar och golv tidigt i karriären men för mej funkade det varken estetiskt eller funktionellt så det är allt utkastat till förmån för naturliga substrat och bakgrunder. Smaken är som baken.
Ser ut som lysröret är i burken vilket definitivt kan vara skadligt för klättrande grodor men bilden kanske är missvisande. Att tänka på är värme och estetik. Själv kör jag led från dusk.se som inte alstrar så mycket värme och ger vackert ljus i rätt färgskala. Ventilation har jag i alla burkar (framkant och top) och i de burkar som genererar mycket kondens på rutorna har jag också installerat datorchassi fläktar.
4. Se under växtdelen på forumet för olika typer av växter men personligen har jag alltid kompletterat med bromelior i alla burkar som dessutom för många arter tjänar ett naturligt syfte om du önskar få avkommor.

Observera att jag inte står för något facit utan bara vad som funkat för mej.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster