Skyhögt IKEA-paludarium

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
OliverrevilO
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 okt 2013, 21:40
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Skyhögt IKEA-paludarium

Inlägg av OliverrevilO » 11 jul 2016, 20:06

Hej.

Nu tycker jag det är dags att presentera mitt första terrarieprojekt som jag började med för 2,5 år sedan. Projektet saknade länge slutdatum och var tänkt som ett avstressande tidsfördriv!

Oliver heter jag och har som många andra tagit steget från akvariehobbyn vidare till grodorna. Än har jag aldrig haft några grodor men snart känner jag mig redo för de första små rackarna.

Jag älskar projekt och för mig har det varit en fröjd att fundera ut detta projekt och sedan genomföra det.

Eftersom jag är både student och anställd på IKEA så tyckte jag att ett lågbudgetsprojekt med så mycket material från IKEA som möjligt vore en perfekt kombo.

Jag utgick från vitrinskåpet DETOLF som jag köpte begagnat.
detolf.JPG
Idag ser det före detta vitrinskåpet ut så här:
IMG_0781.JPG

Totalhöjden är 197 cm men glaspartiet håller måtten 165x39x35 cm (LxBxH).
Nedersta delen är ett litet akvarium som rymmer ca 38 liter och som inrymmer Rödmunstetror, Kolglödstetror, Röd piskstjärtsmal samt en Dvärgpansarmal.
IMG_0784.JPG
IMG_0785.JPG
IMG_0491.JPG
I akvariedelen finns ett hemmabyggt innerfilter av en petflaska, pump och filtermaterial och även en pump som driver en bäck från toppen och ner igen till vattnet.

Terrariedelen har en bakgrund som till viss del består av en bergsbakgrund byggd av frigolit, cementmix, vattenfärger och tvåkomponentslack. Resterande yta består av svart grovkornig filtermatta limmad mot glaset som sedan är täckt med orkidéjord och mossmix.

Det vatten som pumpas upp till toppen av den ena pumpen samlas i en liten inbyggd reservoar som sedan låter endel av vattnet rinna längs med en urkarvad bäck i bergsbakgrunden hela vägen ner. Denna bäck gjordes genom att droppa aceton på frigoliten vilket gör att det smälter. Grundidén var att efterlikna en sedimentbergart där en bäck eroderat fram med åren.

Resterande vatten går bakvägen och droppar sig ner genom filtermattan där mycket skit från akvarievattnet fastnar och ger näring till mossa och växter (förhoppningsvis). Bäcken går på 6 gånger per dygn, en kvart varje gång vilket ger en ganska lagom fuktighet i terrariet. ca 80 %. Från början hade jag en liten fogger som låg i reservoaren men som tyvärr gick sönder. I dagsläget handsprayar jag lite vid behov och funderar på att bygga något mer automatiskt

Belysningen är även den från IKEA, allt är LED. I toppen sitter 3 inbyggnadsspotlights med 1000 lumen st samt 3 LED-lampor med vanlig E27-sockel på 600 lumen st. Som ett komplement eftersom terraridelen är så hög så monterade jag två JANSJÖ ledade LED-lampor som sträcker sig en bit ner i terrariet.
Belysningen är monterad på en platta av plast som är tagen från en slaktad induktionshäll och som har en mycket tyst fläkt monterad på sig. En till likadan fläkt har jag monterat i motstående hörn. Den ena blåser inåt och den andra utåt. Båda går på timer.
Vattendelen har en liten extra ljuspuck med LED som ger akvariet fint ljus.

För att komma in i terrariet finns två skjutdörrar där glaset kommer från två gamla vintrinköksdörrar, även dom från IKEA! Ovanför och under sitter en bit plexiglas med borrade hål för ventilation.

När det gäller inredningen så är grenar och stenar plockade i naturen. Jättekul med grenarna var att jag fått två sorters svampar att växa under några få dagar! Den ena tror jag är någon form av vit ticka. En mycket flitig spindel levde länge i terrariet och spann fina nät där den lyckades fånga några blomflugor som invandrat av sig själva.
Sanden är blästersand.

Växterna består av orkidéer från IKEA, fredskalla, Hemtrevnad, tre sorters fittonia där den röda trivs superbra! Försöker med lite murgröna och en annan okänd växt. Mossmix från Dusk som växer fint på flera ställen.
Längst upp i toppen har jag för tillfället en plastväxt från Exoterra eftersom det blir lite för varmt där.

Terrariet har varit igång sedan januari och börjar bli stabilt i skötseln och med växtligheten. Jag planerar att skaffa mig en grupp Ranitomeyor som ska få flytta in framåt hösten. Har någon förslag på vilka som kan tänkas passa bäst?

Flera bilder kommer!

Hope you enjoy!

// Oliver

Har inga grodor just nu!

OliverrevilO
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 okt 2013, 21:40
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Skyhögt IKEA-paludarium

Inlägg av OliverrevilO » 11 jul 2016, 20:08

IMG_0138.JPG
IMG_0482.JPG
IMG_0782.JPG
IMG_0783.JPG
IMG_0637.JPG

Har inga grodor just nu!

OliverrevilO
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 okt 2013, 21:40
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Skyhögt IKEA-paludarium

Inlägg av OliverrevilO » 11 jul 2016, 20:09

IMG_0787.JPG
IMG_0789.JPG
IMG_0791.JPG
IMG_0941.JPG

Har inga grodor just nu!

OliverrevilO
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 okt 2013, 21:40
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Skyhögt IKEA-paludarium

Inlägg av OliverrevilO » 11 jul 2016, 20:13

IMG_0790.JPG
IMG_0792.JPG
IMG_0793.JPG
IMG_0794.JPG
IMG_0795.JPG

Har inga grodor just nu!

OliverrevilO
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 okt 2013, 21:40
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Skyhögt IKEA-paludarium

Inlägg av OliverrevilO » 11 jul 2016, 20:14

IMG_0761.JPG
IMG_0764.JPG
IMG_0766.JPG
IMG_0773.JPG

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Skyhögt IKEA-paludarium

Inlägg av BengtO » 12 jul 2016, 11:23

Annorlunda bygge. Skulle dock inte rekommendera någon Ranitomeya till en burk utan botten med landdel. Kanske någon trädlevande lövgroda eller glasgrodor

OliverrevilO
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 okt 2013, 21:40
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Skyhögt IKEA-paludarium

Inlägg av OliverrevilO » 14 jul 2016, 13:02

Hur mycket botten behöver ranitomeya-arter? Har de lätt för att trilla ner eller vad är huvudargumenten?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Skyhögt IKEA-paludarium

Inlägg av FrankD » 14 jul 2016, 13:12

Nej, de brukar inte trilla ner men jag har inte sett någon Ranitomeya som inte använder marken en hel del. Att de gillar att klättra betyder inte att de inte behöver någon botten. Ungefär som en schimpans, som inte heller skulle överleva särskilt länge i ett mangrovskog.

OliverrevilO
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 okt 2013, 21:40
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Skyhögt IKEA-paludarium

Inlägg av OliverrevilO » 14 jul 2016, 21:58

Okej jag förstår. Får fundera ut någon lösning där jag kan förstora bottenarean. Måste kunna komma åt akvariedelen också så får kanske bli en flyttbar lösning. :)

Har inga grodor just nu!

Svedjemo
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 maj 2015, 20:53
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Skyhögt IKEA-paludarium

Inlägg av Svedjemo » 18 sep 2016, 11:25

Jag har precis börjat på ett projekt med exakt samma vitrinskåp som grund :) Kul att se hur du har byggt upp det.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster