Skyhögt IKEA-paludarium

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
OliverrevilO
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 okt 2013, 21:40
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Skyhögt IKEA-paludarium

Inlägg av OliverrevilO » 11 jul 2016, 20:06

Hej.

Nu tycker jag det är dags att presentera mitt första terrarieprojekt som jag började med för 2,5 år sedan. Projektet saknade länge slutdatum och var tänkt som ett avstressande tidsfördriv!

Oliver heter jag och har som många andra tagit steget från akvariehobbyn vidare till grodorna. Än har jag aldrig haft några grodor men snart känner jag mig redo för de första små rackarna.

Jag älskar projekt och för mig har det varit en fröjd att fundera ut detta projekt och sedan genomföra det.

Eftersom jag är både student och anställd på IKEA så tyckte jag att ett lågbudgetsprojekt med så mycket material från IKEA som möjligt vore en perfekt kombo.

Jag utgick från vitrinskåpet DETOLF som jag köpte begagnat.
detolf.JPG
Idag ser det före detta vitrinskåpet ut så här:
IMG_0781.JPG

Totalhöjden är 197 cm men glaspartiet håller måtten 165x39x35 cm (LxBxH).
Nedersta delen är ett litet akvarium som rymmer ca 38 liter och som inrymmer Rödmunstetror, Kolglödstetror, Röd piskstjärtsmal samt en Dvärgpansarmal.
IMG_0784.JPG
IMG_0785.JPG
IMG_0491.JPG
I akvariedelen finns ett hemmabyggt innerfilter av en petflaska, pump och filtermaterial och även en pump som driver en bäck från toppen och ner igen till vattnet.

Terrariedelen har en bakgrund som till viss del består av en bergsbakgrund byggd av frigolit, cementmix, vattenfärger och tvåkomponentslack. Resterande yta består av svart grovkornig filtermatta limmad mot glaset som sedan är täckt med orkidéjord och mossmix.