RO-bekymmer

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

RO-bekymmer

Inlägg av Cloud » 05 jan 2016, 11:48

Jag har ett RO-system som jag köpte billigt för ett tag sedan via Ebay, hittade någon gammal länk här på SDS (tror det var RicardH som tipsade?) till ett tyskt företag som säljer på ebay. Ett sånt här är det: http://www.ebay.co.uk/itm/AQUASAFE-Umke ... xyx0JTjweu

Har använt det ett tag och trott att det fungerade som det skulle. Men! Får fortfarande kalkfläckar på glasrutor, även när jag enbart använt detta vatten i ett terrarium. Så skall det väl inte vara?

Nu är jag ju inte så jäkla teknisk så jag vete sjutton hur man kan kontrollera att allt funkar som det ska. Är rätt säker på att jag kopplat allt enligt bruksanvisning. Vad kan man testa?
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: RO-bekymmer

Inlägg av FrankD » 05 jan 2016, 12:07

Nej, så ska det inte vara. Visst har du kollat om det kommer även spillvatten ur andra utloppet? Annars är ju något fel (t.ex. trasig membran).

Filterpatronerna måste bytas lite då och då beroende på vattenkvaliteten. Du borde kunna testa genom att köpa ett testkit för vattenkvalitet (främst GH-värdet) och jämföra kranvattnets värden med det som kommer ut ur filtret.

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: RO-bekymmer

Inlägg av PatrikNo » 05 jan 2016, 12:43

Det man kan göra för att veta om vattnet är bättre är att mäta det med en TDS-mätare.

Här finns en tex: http://www.drakfisken.se/tillbehor-dela ... atare.html
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: RO-bekymmer

Inlägg av Cloud » 05 jan 2016, 14:09

Åh, men urk att behöva köpa en teknisk mojäng bara för att få veta om en annan teknisk mojäng inte fungerar.

Inte möjligt att jag redan kan behöva byta några patroner, då jag bara använt systemet några få gånger. Visserligen bor jag i Uppsala som har Sveriges hårdaste vatten (aka "kalk-dricka"). Men ändå! Äsch vad jobbigt, jag som var så nöjd med att ha fyndat RO-system för så bra pris.
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: RO-bekymmer

Inlägg av FrankD » 05 jan 2016, 14:43

Duger inte ett test som http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/ ... ntest.html också, Patrik?

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: RO-bekymmer

Inlägg av PatrikNo » 05 jan 2016, 15:03

Vet inte. Jörgen kanske vet.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

zippjo
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 okt 2015, 15:14
Började med grodor år: 2009
Ort: Oslo
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: RO-bekymmer

Inlägg av zippjo » 05 jan 2016, 20:32

Cloud skrev:Åh, men urk att behöva köpa en teknisk mojäng bara för att få veta om en annan teknisk mojäng inte fungerar.

Inte möjligt att jag redan kan behöva byta några patroner, då jag bara använt systemet några få gånger. Visserligen bor jag i Uppsala som har Sveriges hårdaste vatten (aka "kalk-dricka"). Men ändå! Äsch vad jobbigt, jag som var så nöjd med att ha fyndat RO-system för så bra pris.
Hvis du er interessert i å vite om ditt RO anlegg fungerer så må du nok investere i en TDS måler, enkelt og greit, ellers vil du aldri finne ut av det ;)
...............og de varer i mange år :)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: RO-bekymmer

Inlägg av Cloud » 05 jan 2016, 20:55

Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: RO-bekymmer

Inlägg av HåkanP » 05 jan 2016, 21:09

Cloud skrev:Åh, men urk att behöva köpa en teknisk mojäng bara för att få veta om en annan teknisk mojäng inte fungerar.

Inte möjligt att jag redan kan behöva byta några patroner, då jag bara använt systemet några få gånger. Visserligen bor jag i Uppsala som har Sveriges hårdaste vatten (aka "kalk-dricka"). Men ändå! Äsch vad jobbigt, jag som var så nöjd med att ha fyndat RO-system för så bra pris.
Oftast hittar du vattenmätningar på kommunens hemsida eller vattenverket i trakten. Så köpa fler mätprylar på en gång kan du nog glömma.
Viktigt är också att du följer instruktionerna för just det filter du köpt, koppla in det är inte svårt men beroende på vad för sediment det sitter i avhärdningspatronen kan det vara olika rekommendationer om vatten temperatur och tryck för att RO-anläggningen ska fungera optimalt.

Du skriver att ni har kalk-dricka i U-sala, kalk är ju RO-systemet värsta fiende. Som sommar-gotlänning har man fått erfara vad riktigt kalkrikt vatten gör med t.ex. en ny kaffebryggare på några månader.
Har man kalkrikt vatten kan man komplettera med fler patroner som förfiltrerar i olika steg, d.v.s. fler avhärdningsfilter med jonbytare. Finns olika tekniker, allt från passiva jätte sediment till aktiva maskiner.
Enkelt alternativt är att införskaffa fler av den avhärdningspatron med sediment man redan har sittandes i RO anläggningen och gör en seriekoppling och efter hand tillföra nytt utbyt filter(sediment) och flytta den/de andra ett steg närmare det kalkrika kranvattnet som förfilter.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: RO-bekymmer

Inlägg av Cloud » 08 jan 2016, 00:59

Men mätverktyget ifråga är ju för att kolla det vatten som osmos-anläggningen producerar, inte vad som rinner i rören i kommunen. Jag vet redan att min kommun har det hårdaste, mest kalkrika vattnet i Sverige, det är just därför behovet av osmos är så stort om man vill kunna se in i sitt terrarium. ;)

Jag köper en sån billig mackapär som jag länkade till, så kan jag se vad det är för vattenkvalitet som mitt system producerar i nuläget och så får man väl fråga företaget jag köpte av vad felet kan vara. Det är ju en hel del slangar hit och dit men jag var ändå rätt säker på att jag gjort enligt bruksanvisningen.
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster