Värme under grodtransport

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Värme under grodtransport

Inlägg av FrankD » 03 nov 2015, 21:07

Jag tänkte bara dela med mig av något som överraskade mig. För många år sedan läste jag att någon hade gjort ett test för att se hur bra frigolitlådor skulle hålla värmen vid grodtransport. Resultatet var: Inte bra alls, för att inte säga inte alls. I samband med groddagen bestämde jag mig för att göra ett likadant försök.

Jag transporterar alltid mina grodor i en frysbox. För att temperaturen ska hålla bättre brukar jag ha en godislåda med varmt vatten i den. Den här gången hade jag dessutom en värmekudde med mig, en sådan där som har en metallplätt i sig som man måste vika ihop för att kudden ska bli varm, och dess vidare en termometer.

Under kvällen och natten såg jag till att rumstemperaturen var hög. (Jag råkade ha ett eget rum på stugan, så det var bara jag som fick stå ut med att svettas.) På morgonen var temperaturen i lådan 25 grader, samma temperatur som jag hade haft i rummet under natten. Jag kunde alltså anta att även vattnet i godislådan var lika eller nästan lika varmt och skulle hjälpa till att hålla temperaturen. Innan vi åkte iväg satte jag dessutom värmekudden i gång och klämde in den mellan godislådan och transportlådans vägg för att den inte skulle koka någon groda. Jag kände ändå lite oro över att det kanske skulle kunna bli för varmt, men de där kuddarna är inte så fruktansvärt effektiva, så jag vågade det. I bilen var det relativt varmt under hela färden hem, tyckte åtminstone jag. När jag kom hem öppnade jag lådan och tittade på termometern som jag hade lagt i den. 17 grader!!!

Lyckligtvis tog mina grodor inte illa upp men det där skulle jag aldrig ha förväntat mig. Åker man till Hamm e.dyl. är det nog en bra idé att ha med sig ett gäng värmekuddar och byta ut dem lite då och då, framför allt om man köper grodor som är kända för att vara känsliga mot kyla.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Värme under grodtransport

Inlägg av RicardH » 04 nov 2015, 15:54

En termostatstyra värmematta kan också vara en lösning. 12-110V-omvandlare kostar inte många kronor.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Värme under grodtransport

Inlägg av FrankD » 04 nov 2015, 16:36

RicardH skrev:En termostatstyra värmematta kan också vara en lösning. 12-110V-omvandlare kostar inte många kronor.
Bra idé!

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 887
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 29 gånger
Blivit gillad: 75 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Värme under grodtransport

Inlägg av MarcusL » 04 nov 2015, 17:37

Kanske funkar med en sån här om man kan ställa tempen.
http://m.clasohlson.com/se/Kylbox-12-V- ... tt/31-8215

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Värme under grodtransport

Inlägg av mats_wikstrom » 04 nov 2015, 19:15

Men det där beror väl också på frigolitlådan? Andreas kollade ju teperaturen mest hela tiden på väg ner från Hamm, och där hade vi inga problem.

Han har ju hightech låda nu med inbyggd termostat som man kan avläsa på utsidan.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Värme under grodtransport

Inlägg av RicardH » 04 nov 2015, 19:19

Den där lådan du har Mats känns väldigt metal! :)
Kan man köpa sånt? Är den tålig?

Finns den i större storlek men bärbar?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Värme under grodtransport

Inlägg av RicardH » 04 nov 2015, 19:22

FrankD skrev:
RicardH skrev:En termostatstyra värmematta kan också vara en lösning. 12-110V-omvandlare kostar inte många kronor.
Bra idé!
Jag har erfarenhet av att den fungerar dessutom. Man kan använda de minsta mattorna som bara mäter ca 20x15. Det handlar ju om underhållsvärme. Och som sagt, en vettig termostat. Sen får man jobba med borr och silicon men sen har man en säker lösning. Själv har jag 220V (max 110W) i bilen i mittkonsolen och det funkar kanoners ...

Vill dock framhålla trådens relevans. Tror många utgår från att friggolåda=säkert, men så är det inte.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Värme under grodtransport

Inlägg av mats_wikstrom » 04 nov 2015, 20:05

Hehe. tror faktiskt den finns i en variant större. Pilkfiske tror jag den riktar sig till.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Värme under grodtransport

Inlägg av RicardH » 05 nov 2015, 23:40

mats_wikstrom skrev:Hehe. tror faktiskt den finns i en variant större. Pilkfiske tror jag den riktar sig till.
Finns det någon hemsida eller så som man kan titta på? ... och jag kanske skall förklara mig ... Så där mkt grodor köper man aldrig, men ibland köper man växter, foder mm. och det är gött att ha allt på samma ställe. Du känner säkert igen det ... :mrgreen:
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Värme under grodtransport

Inlägg av AndreasI » 06 nov 2015, 21:19

Mats hänvisar till min låda. Ouppnåeligt high-tech är den väl inte men fungerade nog bra på resan hem från Hamm i alla fall. jag hade gjort två olika varianter. En med en liten billig termometer med lcd displayen infälld i locket på lådan och en med en termometer från biltema.
Den första varianten är väldigt "stilren" och praktisk där man bara läser av temperaturen på locket men den hade den nackdelen att jag alltid måste röra lådan då jag skulle kolla temperaturen i den eftersom lådorna var packade på ett sådant sätt att jag inte såg locket tydligt. Det gjorde att det troligen blev lite onödig stress för grodorna under transporen.
Den andra lådan har en klumpigare termometer på utsidan men den har så lång sladd att displayen kan vara någon meter från lådan. Bra om man packar många lådor, bär runt på flera lådor och kassar eller bär den på ryggen och då kan ha displayen i fickan. På resan från Hamm kändes den mer praktisk på lådan var packad bland andra lådor och jag inte behövde röra lådan alls utan bara flytta displayen så jag kunde avläsa temperaturen.
Biltema termometern hade också den fördelen att den sparar högsta och lägsta temperatur vilket gjorde att jag visste vad dessa värden varit på vägen ner och kunde då utgå från att det höll sig ungefär på samma nivå på vägen tillbaka.
Det kan säkert vara bra att veta dessa värden om något gått fel under transporten.

Jag tror att hur bra temperaturen hålls i lådan beror på hur lådan är tillsluten också. Biltema lådan höll nästan temperaturen bättre trots att den nog var lite tunnnare och det tror jag beror på att locket var fastspänt med en rem runt lådan emedan den andra lådan, som jag uppfattade som "bättre kvalitet", höll tempen sämre då locket "passade så bra" att det inte var fastspänt utan bara ditsatt, samt hade någon liten tejpbit för "säkerhets skull".
Jag tror det är värt att spänna ihop lådan med locket. Har man termometern på utsidan så behöver man inte öppna lådan och kolla om det är för varmt eller för kallt. Jag har en benägenhet att öppna och kolla det i alla fall och det gör säkert att temperaturen inte alls hålls konstant.
Sedan skall man kanske inte lita blint på någon billig termometer, med om man gör som man annars skulle göra med tanke på värmen i lådan OCH dessutom har en termometer med avläsningsmöjligheter på utsidan så blir det nog inte sämre i alla fall.
Jag tycker det är skönt med den typen av låda i alla fall och undrar varför jag inte använt mig av motsvarande tillvägagångssätt tidigare.

Biltema termometer lådan:
låda.JPG
Transportlåda
Jag perforerade lådan för givaren och perforedade en extra frigolitbit också så att hålen inte ligger på varandra. Den extra frigolitskivan fäste jag inne i lådan. Detta för att jag inte skulle ha ett hål igenom hela väggen som skulle "läcka" värme/kyla. Man ser att ena väggen är tjockare och att sladden från displayyen inte går in i samma höjd som givarens sladd.



Vad det gäller Mats låda så har jag faktiskt också tittat efter en sådan på nätet men inte hittat någon. Mats låda har ju den stora fördelen att den är svart...och det skulle jag känna mig mera bekväm med. :D

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster