Värme under grodtransport

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Värme under grodtransport

Inlägg av FrankD » 08 jan 2016, 19:39

Intressant. Då borde man alltså efter Jörgens tester inte använda sig av vanliga frigolitlådor för akvariefiskar utan sådana där kryolådor. Om de är bra får de för min del gärna också kosta lite mer. De kan ju användas under många år. Vet du hur/var man får tag i bra sådana?

newinthegame
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 nov 2015, 11:41
Började med grodor år: 2015
Ort: stockholm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Värme under grodtransport

Inlägg av newinthegame » 14 mar 2016, 12:19

Blev väldigt inspirerad av denna tråd. Jag sysslar en del med elektronik på fritiden. Det vore ett väldigt kul projekt att bygga ihop en bra låda för transport.

Min plan är att använda en kylbox. Som värmekälla kommer jag att använda en effektresistor som ger ca 40W värme. Bygger en egen tempreglering mha av PIC microcontroller. Tempsensorn som jag tänkt använda har en noggrannhet på 0.2 C men man får nog räkna med 0.5 C. För att visa tempen tänkte jag använda mig av en liten LCD display. Ska vara möjligt att ställa in önskad temp. Systemet kommer drivas med 12 V ca 3 A.

Vad tror ni är det något som skulle vara till nytta för några? Vilka mer funktioner skulle ni vilja ha? Ska försöka leta komponenter så att priset kan hållas så lågt som möjligt. Men skulle tro att byggkostnaden skulle gå på ca 300 Kr.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Värme under grodtransport

Inlägg av FrankD » 14 mar 2016, 13:51

Nej, det skulle inte vara till nytta för några utan rentav för alla, skulle jag tro. Mycket bra idé!

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1613
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Värme under grodtransport

Inlägg av jsl » 14 mar 2016, 14:08

FrankD skrev:Intressant. Då borde man alltså efter Jörgens tester inte använda sig av vanliga frigolitlådor för akvariefiskar utan sådana där kryolådor. Om de är bra får de för min del gärna också kosta lite mer. De kan ju användas under många år. Vet du hur/var man får tag i bra sådana?
Jag får ibland tag på de svarta lådorna, vill du ha en Frank så hojta till så fixar jag en åt dig. Dessa har dubbelt så tjocka väggar som vanliga lådor så lite bättre borde isoleringen vara. Får vid tillfälle testa även en sån lådas isoleringsegenskaper.

newinthegame
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 nov 2015, 11:41
Började med grodor år: 2015
Ort: stockholm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Värme under grodtransport

Inlägg av newinthegame » 14 mar 2016, 15:32

Okej, då ska jag börja kolla på det. Vet att principen fungerar. Har använt i princip samma när jag byggt äggkläckare för hönsgg. Är det någon temperatur som fungerar för alla? Eller behöver man kunna välja temperatur?

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster