En galen idé...eller inte?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Fredrik Löf
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 29 dec 2013, 20:03
Började med grodor år: 1996
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

En galen idé...eller inte?

Inlägg av Fredrik Löf » 28 okt 2014, 11:53

Jag var på botaniska trädgården i uppsala med ungarna.
Länge sen jag var där.
Och det började växa en galen idé medans vi gick runt där.

Jag har ett garage och noll intresse för motorer och dyl.
Så jag började fundera på att göra om det till ett tropiskt växthus.
Jag är snickare så jag vet hur jag ska attackera bygget i grunden.
Men skulle behöva lite guidning i ventilation och fukt och allt runt ett fuktigt klimat.
Vill ju slippa fuktskador och dyl, även undvika kallras från ventilation.

Så om du känner att du har kunskaper eller idéer på hur man kan utföra ett sådant projekt på ett bra sätt, så kom gärna med synpunkter.

Hälsningar Fredrik

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: En galen idé...eller inte?

Inlägg av HåkanP » 28 okt 2014, 13:12

Har inte hemsidorna eller forumen i huvudet men det finns en del tyskar, holländare och fransmän som byggt enorma terrarium. Eller snarare atrium gårdar i några fall. Lite google och du kommer finna massor med idéer men tänk på att deras klimat är inte som vårt.

Du får nog tänka dig ett väldigt välisolerat rum som grund, speciellt om du har betongplatta som golv i garaget. God isolering hjälper dig att kontrollera temperaturen både på sommar och vinter som du vill, inta vad vädret ute tycker. På det ska du våtrums täta och ev. till med värmeslinga i golvet om du har kallt betonggolv.