En galen idé...eller inte?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Fredrik Löf
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 29 dec 2013, 20:03
Började med grodor år: 1996
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

En galen idé...eller inte?

Inlägg av Fredrik Löf » 28 okt 2014, 11:53

Jag var på botaniska trädgården i uppsala med ungarna.
Länge sen jag var där.
Och det började växa en galen idé medans vi gick runt där.

Jag har ett garage och noll intresse för motorer och dyl.
Så jag började fundera på att göra om det till ett tropiskt växthus.
Jag är snickare så jag vet hur jag ska attackera bygget i grunden.
Men skulle behöva lite guidning i ventilation och fukt och allt runt ett fuktigt klimat.
Vill ju slippa fuktskador och dyl, även undvika kallras från ventilation.

Så om du känner att du har kunskaper eller idéer på hur man kan utföra ett sådant projekt på ett bra sätt, så kom gärna med synpunkter.

Hälsningar Fredrik

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: En galen idé...eller inte?

Inlägg av HåkanP » 28 okt 2014, 13:12

Har inte hemsidorna eller forumen i huvudet men det finns en del tyskar, holländare och fransmän som byggt enorma terrarium. Eller snarare atrium gårdar i några fall. Lite google och du kommer finna massor med idéer men tänk på att deras klimat är inte som vårt.

Du får nog tänka dig ett väldigt välisolerat rum som grund, speciellt om du har betongplatta som golv i garaget. God isolering hjälper dig att kontrollera temperaturen både på sommar och vinter som du vill, inta vad vädret ute tycker. På det ska du våtrums täta och ev. till med värmeslinga i golvet om du har kallt betonggolv.

Avlopp eller avrinning i garaget? Vill man bara hålla lämplig fuktighet är det inget större problem men vill du ösa på med riktiga tropiska skyfall skulle jag bygga minst dubbel avrinning bara ifall att.
Vatten för dysor och ev. fogger anser jag inte ska byggas in i väggar eller tak utan sättas i jätte terrariumet ifall olyckan är där eller något måste bytas.

Stort terrarium, stor belysning. Kan vara värt att gräva ned dig i belysnings träsket ordentligt men jag tror holländarna och de andra som byggt ger dig idéer där men eldragning i väggar och tak är nog att räkna med. 230V och IP-klassade lysrörs armaturer eller lågvolt/LED ? Viktiga är att de går att byta lampa/rör.
Även en egen eller en under elcentral där du kan montera och med utrymme för kopplingsdosor om du inte väljer tidsur och annat för DIN-skena. Finns otroliga kopplings ur för DIN-skena (de första riktiga jag började med sekundtillslag på), temperatur givare (för fläkt t.ex.), grenuttag och även olika enkortsdatorer, mini-pc om du använda Telldus eller annan automatiserings teknik.

Det är vad jag kom och tänka på för "grunden". Ska se om jag hittar länkarna hemma sedan.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: En galen idé...eller inte?

Inlägg av JMild » 28 okt 2014, 13:33

Har inte mkt att bidra med men kommer följa projektet (om det blir av) men spänning och börja drömma om att någon gång själv ha en alldeles egen djungel. Kör hårt!

Fredrik Löf
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 29 dec 2013, 20:03
Började med grodor år: 1996
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: En galen idé...eller inte?

Inlägg av Fredrik Löf » 28 okt 2014, 14:17

Tack så mycket för ditt svar Håkan.
Nej, några skyfall är inte aktuellt.
Jag kommer hålla det så basic som möjligt när det kommer till teknik.

"Om det blir av" fattar vinken:))
Nu förtiden är jag särbo, det har sina fördelar:)
Och tre barn som jag vet, skulle bli lyriska.

Någon som vet hur aggressiva rötter är skenerellt, om man tänker sig rot vs våtrumsmatta under 5:års period ca?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: En galen idé...eller inte?

Inlägg av JMild » 28 okt 2014, 14:54

Kan jämföra med den rotsäkra takpappen som jag lade under vårt Sedum-tak så borde våtrumsmattan i sig klara jobbet utmärkt men det är eventuella skarvar som måste säkras. Vi hade ca 10 cm breda limsträngar som rekommendation mot rötter vid skarvarna.

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: En galen idé...eller inte?

Inlägg av HåkanP » 28 okt 2014, 15:22

Sedum plantorna har mindre rötter än små bromelior. Det är när ett träd frösår sig det blir intressant.Inte för intet man instrueras till att ta bort frösåda trädskott från sedum/grästak.
Vill påstå att det inte är växtens storlek utan snarare desto "träigare" typ av planta desto starkare rötter och större risk.
Har gjort en del konstiga upptäckter i gamla terrarium på t.ex. klängväxter som i terrarium ansas och sällan blir de proportioner och börjar stamma sig som i naturen men rötterna sliter lös vad som helst. Funnit stora (inrednings)rötter som var ordentligt silikonade mot glas helt lösa och helt hängandes uppe av klängväxten. Annars är fönsterfikusen ö-känd för sina rötter också vilket även jag kan intyga.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Sv: En galen idé...eller inte?

Inlägg av JMild » 28 okt 2014, 19:39

Du har helt rätt Håkan. Det är inte mot Sedum-rötterna som tätskiktet behövs, då hade det räckt med vanlig takpapp, utan det är gräs, buskar och annat som kommer med vind och djur på taket.

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Sv: En galen idé...eller inte?

Inlägg av JMild » 28 okt 2014, 19:41

Du har helt rätt Håkan. Det är inte mot Sedum-rötterna som tätskiktet behövs, då hade det räckt med vanlig takpapp, utan det är gräs, buskar och annat som kommer med vind och djur på taket.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: En galen idé...eller inte?

Inlägg av RicardH » 30 okt 2014, 00:36

Hej Fredrik!

Du är inte först ut. Har varit i ett sådant här garage och där fanns allt möjligt. Det coola med det hela var, att när man stängde till dörren, såg man inte att man var i ett rum. Väggar var täckta med en bergsbakgrund av den typ du ser på Kolmården/Skansen/Universeum. Inte så konstigt eftersom detta är hemma hos en av dem som bygger sådant. Han hade helt sonika monterat en megamodul av berg på en skjutdörr som sköts på plats och då syntes inte dörren. Med dagens teknik med regnsystem och kanalplast med enormt bra u-värde, är detta inte omöjligt alls. Lycka till och posta gärna planer, skisser och bilder under resans gång! Tycker inte det är en galen ide utan en UTMÄRKT ide! :D

Lycka till!
Ricard
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: En galen idé...eller inte?

Inlägg av AndreasI » 31 okt 2014, 11:47

Jag tror att du är på helt fel forum om du vill ha en bedömning på om det är "En galen idé...eller inte" :D
Alla här vet ju att en sådan ide´inte är galen. Har man uttrymme så är det en "helt normal" utveckling att det förr eller senare är fråga om att fylla det med terrariehyllor eller bygga sig ett jätte-terrarium :lol:
Jag drömmer alltid om ett eget jätte-terrarium då jag besöker botaniska trädgården här. Varje gång jag ser växthus i byggvaruhus så önskar jag att jag hade ett tomt stort rum där jag kunde ställa in det...men jag bor i lägenhet i stan så tyvärr tyvärr...

Hoppas dit projekt blir av...det i alla fall roligt att planera och drömma :)

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster