dubbelbotten ?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
ernst the frog
Inlägg: 113
Blev medlem: 12 feb 2008, 20:10
Började med grodor år: 2008
Ort: Göteborg / Mölndal
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

dubbelbotten ?

Inlägg av ernst the frog » 12 feb 2008, 21:37

Hej ! Håller på att bygga ett nytt hem åt grodorna (Dendrobates azureus & regina) Blev klart inspirerad av Pny´s terrariebyggarguide, Var helt inne på att köra med dubbelbotten i form av uppocknervända mjölktråg, såna där blåa.... ock i princip ingen vattendel utan bara ha vattnet under & cirkulerande med hjälp av ett vattenfall. Verkade bli kalas ! köpte markduk som jag "klädde in" trågen i + en vattenpump underalltihopa.Sen lecakulor upp strax över trågen ! Tänkte täcka med bark ock mossa. hej & hå liksom
Men sen var jag hos en "grodolog" som hade ju det fräckaste terrarie/snyggaste jag sett irl, han hade pilgiftsgrodor däri bl.a azureus, Blev lite fundersam eftersom jag minsann hade hört att dessa grodor inte simmar ock man ska inte ha för mycket vatten. ska kanske tillägga att detta med grodor är ganska nytt för mig ;) Men han intygade att det inte är några problem alls så länge dom har nånstans att ta sig upp.(som för övrigt också står nån annanstan här i forumet) Så nu nu ska det bli vattendel ! "problemet" är att min fina kontruktion med blåa arla plasttråg inte får plats längre :(
Så nu lutar det åt att bara avgränsa vattendelen med rötter, kanske silicona fast dom i botten ? fylla upp bakom med lecakulor,Tänkte isåfall ha en syresten under lecakulorna för lite cirkulation, vattnet kommer ju att vara på hela ytan liksom,Pumpen kommer då att sitta i vattendelen precis som i ett akvarie. Detta blir mycket lättare att få snyggt men är det dumt kanske ? blir det massa slam & tråkigheter bland lecakulorna ? (ska inte ha jord eller annat finkornigt i terrariet) Vad tror ni ? kan ju kanske lägga lite markduk över lecakulorna ?

skulle kunna posta bilder ? Risken är att det blir en hel drös, har tagit en bild för varje grej jag ändrat eller gjort nästan :D

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 962
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:32
Började med grodor år: 2006
Ort: Linköping
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: dubbelbotten ?

Inlägg av Pny » 13 feb 2008, 13:40

ernst the frog skrev:Så nu lutar det åt att bara avgränsa vattendelen med rötter, kanske silicona fast dom i botten ? fylla upp bakom med lecakulor,Tänkte isåfall ha en syresten under lecakulorna för lite cirkulation, vattnet kommer ju att vara på hela ytan liksom,Pumpen kommer då att sitta i vattendelen precis som i ett akvarie. Detta blir mycket lättare att få snyggt men är det dumt kanske ? blir det massa slam & tråkigheter bland lecakulorna ? (ska inte ha jord eller annat finkornigt i terrariet) Vad tror ni ? kan ju kanske lägga lite markduk över lecakulorna ?
Det kan vara lite pyssligt att silikona rötter. Det kan vara en idé att skaffa rötter som är större än du behöver och såga (jobbigt) till bitarna så att du får en jämn yta där de skall silikonas mot glaset... Grodor är både små och nyfikna så du vill inte ha en massa bottenlösa krypin där grodorna kan krypa in och bli fast.

Hur djupt vatten hade du tänkt dig?
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri

Har inga grodor just nu!

ernst the frog
Inlägg: 113
Blev medlem: 12 feb 2008, 20:10
Började med grodor år: 2008
Ort: Göteborg / Mölndal
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: dubbelbotten ?

Inlägg av ernst the frog » 13 feb 2008, 16:48

Hej & tack för svaret.
Har en del rötter som är "plansågade" på en sida som nog kan pusslas ihop på nåt sätt, fick trimma till en bit med sticksågen och det var tungt för den ja...
Det blir ju en del skrymslem och hålor men kan nog fylla upp dom med lecakulor tror jag, bara det är OK att silicona fast rötterna i botten ?

Är det någon risk att grodorna dyker ner och simmar in i nåt skrymsle under vattenytan ? Skrymslen är ju svårt att undvika helt med rötter.

Vattendjupet blir ca 10 cm till max 15 cm. den "öppna" vattendelen kommer att vara ca 40 x 50 cm terrariet är 100brett x 50djupt och 80 högt,men det kommer att finnas gott om uppklättringsmöjligheter.
Skulle vara trevligt att ha några(snälla)småfiskar där i.

Kanske rent av skulle köra med fogskum + silicon mellan de fastlimmade rötterna på botten precis som på bakgrunden, då blir det ju ganska grodsäkert i allafall, funkar det i konstant vatten ?

Nu blev det mer frågor igen :shock:

Har inga grodor just nu!

ernst the frog
Inlägg: 113
Blev medlem: 12 feb 2008, 20:10
Började med grodor år: 2008
Ort: Göteborg / Mölndal
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: dubbelbotten ?

Inlägg av ernst the frog » 14 feb 2008, 20:19

Nu har jag siliconat fast rötterna i botten & täppt igen bakom med fogskum + silicon&cocos , blev bra. Men att lecakulor flyter borde jag kanske tänkt på innan :lol:

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster