UV-ljus?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
leijoninna
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 okt 2010, 15:46
Började med grodor år: 2010
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

UV-ljus?

Inlägg av leijoninna » 28 okt 2010, 15:49

Hej!

Läste någonstans att UV-ljus kan vara bra, särskilt för vitamin D3-produktionen hos grodorna. Vad ska man tänka på om man väljer UV-ljus? Vilken styrka? Hur nära kan de sitta och hur mycket sprider sig ljuset? Det handlar om en väldigt stor levnadsyta och många arter. Jag vill gärna förhindra att grodorna blir "stekta" av för starkt ljus.

Har inga grodor just nu!

tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: UV-ljus?

Inlägg av tony » 28 okt 2010, 16:44

UV-ljus har varit uppe för diskussion ett antal gånger tidigare här och på Dendroboard. Jag har läst ett antal trådar och även några vetenskapliga artiklar, men slutsatsen åtminstone jag kommit fram till är att det är alltför svårt att avväga rätt dosering för att rättfärdiga allt arbete det innebär att ha en fuktsäker armatur monterad inuti ett terrarium med tanke på nackdelarna (lokal och total temperaturhöjning, risk för strålskador, kostnad för regelbundna byten av UV-lampa, etc). Till det tillkommer att det åtminstone enligt en vetenskaplig artikel jag läst, finns starka indikationer på att vissa arter av pilgiftsgrodor aktivt undviker UV-ljus, vilket tyder på att de är känsliga för direkt bestrålning (i deras naturliga miljö räcker sannolikt den indirekta och filtrerade strålningen för att täcka deras behov).

Eftersom kosttillskott (t.ex. Dendrocare) är framtagna bl.a. för att kompensera för avsaknaden av UV-ljus och eftersom (åtminstone såvitt jag sett) inga signifikanta fördelar med UV-ljus har kunnat påvisas, är min rekommendation att helt enkelt inte använda UV-armaturer alls.

Här är en länk till en tidigare diskussion; forum/viewtopic.php?f=3&t=1615&p=15373&hilit=uvb#p15373

REDIGERAT: här är ett citat som kan vara av intresse (min kursiv), källa: Antwis & Browne, 2009, "Ultraviolet radiation and Vitamin D3 in amphibian health, behaviour, diet and conservation", Comparative Biochemistry and Physiology Part A: Molecular & Integrative Physiology, vol. 154, nr 2, s. 184-190;
Dietary supplementation is an appealing method for providing
Vitamin D3 to captive amphibians due to its convenience and low
cost. Dietary supplementation is achieved through the provision of
Vitamin D3 by topical powders or through dietary supplementation of
feeder insects. However, topical powders are rapidly lost after application,
thus reducing the supplementation and rendering the provision
unquantifiable (Li et al., 2009). An additional uncertainty with dietary
supplementation is that species specific Vitamin D3 requirements are
unknown, and supplements typically contain a wide range of vitamins
and minerals that may result in hypo- or hypervitaminosis (Li et al.,
2009). Consequently, the provision of UV-B through lighting is often
considered an attractive alternative to dietary supplementation. However,
the provision of UV-B lighting is costly and space consuming, and
may be ineffective or even harmful without adequate knowledge of
correct levels to fulfil the requirements of a particular species
.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: UV-ljus?

Inlägg av FrankD » 28 okt 2010, 17:17


Användarvisningsbild
Håkan
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 mar 2015, 17:11
Började med grodor år: 2015
Ort: Östersund
Har gillat: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: UV-ljus?

Inlägg av Håkan » 18 mar 2015, 19:49

Ledsen för att jag återuppväcker de döda, men jag var intresserad av frågan och fann denna begravd. Jag är lite intresserad av detta med UV ändå. Min tanke är att göra ett par hoppstjärtsnästen i burken.Träkol lågt med tillgång till vatten i det nedre lagret under en skiffersten eller liknande som blir lite som en grottöppning. Okoktris borde man kunna föda in med ett pvc-rör (elrör).

Då är ju dessa hoppstjärtar ej berikade. Jag har förvisso tänkt dessa mer som en stödutfodring till berikade djur som förs in som normal utfodring, kanske som reserv om man missar en dags utfodring. UV-ljuset skulle ju här fylla en funktion som komplement till denna modell. Kanske onödigt komplicerat, men komplicerat är det ju signum för hobbyn överhuvudtaget och jag har redan papegojor och sköldpadda som behöver UV så varför inte. Sedan har UV-ljuset ha en positiv effekt på växtlighet samt algbegränsning och ger lite värme.

Jag har tänkt att ha lampan utanför själva burken vid två fläktar. Jag får sätta nät där vid hålet i taket (behöver inte vara i taket heller) förstås, men det behövs ju ändå vid ventilation. Fläktarna sitter 45 grader mot taket och bildar då en 90 graders kon där lampan är centrerad riktad nedåt. Nätet stjäl ju en del UV förstås, men å andra sidan är det kanske en lämplig skärm mot för mycket UV i vilket fall.

Någon som har kommentar på detta, eller något nytt om detta med UV överhuvudtaget?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: UV-ljus?

Inlägg av FrankD » 18 mar 2015, 23:20

Vilken art ska du ha i burken? Är det inte Oophaga så är UV onödigt (och även om det är Oophaga är det allt annat än utforskat om det har en effekt).

För intressets skull: Vad är okoktris? (Google insisterar om att det är okokt ris och frågar om jag snarare menar kokt ris.)

Användarvisningsbild
Håkan
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 mar 2015, 17:11
Började med grodor år: 2015
Ort: Östersund
Har gillat: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: UV-ljus?

Inlägg av Håkan » 19 mar 2015, 00:11

Tro inte på google degillarsärskrivningar, gör en foilehatt!

Nä jag har inte hunnit till art ännu så det är mest tentativt det hela.
Men Oophaga är alltså inte intresserade av UV-ljus, tvärtom med andra ord kan jag förstå.
Det är lite tänka fritt fasen, jag har ingen burk ännu. Men jag gillar inte problem så om UV hjälper mot exempelvis alger och kanske ger en del växter en skjuts så är det värt att skippa Oophaga bara för den sakens skull.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: UV-ljus?

Inlägg av PatrikNo » 19 mar 2015, 07:33

Frankd menar att just oophaga kan ha nytta av UV. I oophaga Bibeln nämner författaren att hans oophaga mår bättre av UV.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Håkan
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 mar 2015, 17:11
Började med grodor år: 2015
Ort: Östersund
Har gillat: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: UV-ljus?

Inlägg av Håkan » 19 mar 2015, 08:56

PatrikNo skrev:Frankd menar att just oophaga kan ha nytta av UV. I oophaga Bibeln nämner författaren att hans oophaga mår bättre av UV.
Ahh såg det nu. Ja då vänder jag 180 och säger motsatt det jag sa, hehe!
Intressant detta. Finns det någon sort som verkligen inte bör ha UV, eller är det obelagt som verkar vara normalfallet.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: UV-ljus?

Inlägg av mats_wikstrom » 19 mar 2015, 20:03

mina azureusar blev mycket mer aktiva på höjden när lygona flyttade in med uvb. men det är ju inget vetenskapligt utan bara observation av beteende.

Användarvisningsbild
Håkan
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 mar 2015, 17:11
Började med grodor år: 2015
Ort: Östersund
Har gillat: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: UV-ljus?

Inlägg av Håkan » 19 mar 2015, 20:31

Ja, jag har liksom en tro (mer är det inte) att det borde vara nyttigt med en liten mängd UV-ljus. I vilket fall har det ju en del andra effekter som är bra, direkt effekt på grodorna oräknade.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster