Habitat terrarium

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 932
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 260 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Jolo » 26 jan 2011, 20:46

Även jag är imponerad av det arbete du har lagt ner på detta bygge. Jag skrattar lite för mig själv och inser hur lite tid jag skulle lägga på arbete den första tiden när grodorna kommer. Med tanke på att terrariet står på ditt arbetsskrivbord. Hoppas du har bra arbetsmoral. ;) Man kan ju alltid lägga lite tid på att se hur fort mossan växer.

/Johan
/ Johan

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 29 jan 2011, 16:23

Även jag är imponerad av det arbete du har lagt ner på detta bygge. Jag skrattar lite för mig själv och inser hur lite tid jag skulle lägga på arbete den första tiden när grodorna kommer. Med tanke på att terrariet står på ditt arbetsskrivbord. Hoppas du har bra arbetsmoral. Man kan ju alltid lägga lite tid på att se hur fort mossan växer.

/Johan
De är skönt att ha burken på skrivbordet, blir automatiskt små avbrott då man annars skulle fortsätta stirra in i datorn och titta på laddningssekvener (när servern går trögt). DÅ är det kanon att röra lite på den stela nacken och får lite minipauser.

Har hämtat och flyttat in grodorna idag. Jäklar va små å söta dom var!!
Blåste ut endel hoppstjärtar mot bakgrunden och placerade ut två mindre kulturer hoppstjärtar så att det under helgen finns mat till grodorna. Köpte mig även en kultur små bananflugor som jag tömde ut i burken. Placerade även in en mindre burk med lite puppor och flugor i. Hoppas de klarar sig fint tills måndag.
Grodorna såg ut att trivas, nu är de bara att hålla tummarna att de får i sig mat nog.

Här är lite bilder på invånarna:
Bilagor
epirarium35.jpg
Utsläppta/insläppta i terrariumet, välkommer hem vad ni nu är?!? Brudar eller snubbar?!
epirarium36.jpg
Två grodor i den "stora" bromelian, gissar att detta kommer bli favvostället.
epirarium37.jpg
En groda skuttade snabbt uppåt och verkade gilla den större lianen.
epirarium38.jpg
Burkarna med kulturer på plats.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 546
Blev medlem: 25 jan 2010, 20:26
Började med grodor år: 2011
Ort: Ängelholm
Har gillat: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av johan_86 » 29 jan 2011, 18:31

en sak jag inte kan fösrstå det är varför alla vill alltid ha dessa pytte små arter av grodor

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 29 jan 2011, 20:05

en sak jag inte kan fösrstå det är varför alla vill alltid ha dessa pytte små arter av grodor
Ha ha ha.. jadu.... jag kan bara svara för mig själv och jag har flera skäl till val av groda till denna typ av terrarium.
Jag kunde gott ock väl nöjt mig med endast växter i terrariumet. Dock är det ju väldigt roligt om man kan utnyttja att man har ett fungerande system till någonting mer än bara växter. Men med små känsliga ormbunkar och orkideér vill man ju inte stoppa in något stort djur. Sedan är denna burk väldigt hög och har inte så stor bottenyta (bottenyta är ju någonting många grodor föredrar). Med detta bygga var det även en tanke att växter och invånare var från samma område.
Jag hade bestämt mig för pilgiftsgrodor och då gällde det att hitta någon art som:
1. Trivdes med att klättra
2. Inte var stor och klumpig
3. Ej behövde stort terrarium
Det ledde mig till någon Ranitomeya art, sedan var det bara att leta info efter vilka som var de bästa nybörjargrodorna och som samtidigt var estetiskt tilltalande för mig. Gick igenom en heldel forum, böcker och tidningar och lotten föll på R ventrimaculatus (röd) eller just imitator Varadero/Jeberos. Sedan började jag kolla upp vad som fanns i detta avlånga land och kunde boka mig 4st Varadero/Jeberos.

För mig är grodorna pricken på i:et i ett regnskogsterrarium, jag har haft geckos och tyckte de var aningen stora (de va ca10cm) till miniorkideer och de krävde mer mat och sket ner bladen på växterna. Detta terrarium ville jag skulle ha växter som dominerade intrycket och jag ville ha små snygga grodor som stortrivs i ett litet högt regnskogsterrarium.

Helst av allt ville jag ha Oophaga pumilio, men efter att läst å läst insåg jag att den arten kunde jag glömma pga levnadssättet och kraven på ägaren.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 546
Blev medlem: 25 jan 2010, 20:26
Började med grodor år: 2011
Ort: Ängelholm
Har gillat: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av johan_86 » 29 jan 2011, 20:15

Illustratören skrev:
en sak jag inte kan fösrstå det är varför alla vill alltid ha dessa pytte små arter av grodor
Ha ha ha.. jadu.... jag kan bara svara för mig själv och jag har flera skäl till val av groda till denna typ av terrarium.
Jag kunde gott ock väl nöjt mig med endast växter i terrariumet. Dock är det ju väldigt roligt om man kan utnyttja att man har ett fungerande system till någonting mer än bara växter. Men med små känsliga ormbunkar och orkideér vill man ju inte stoppa in något stort djur. Sedan är denna burk väldigt hög och har inte så stor bottenyta (bottenyta är ju någonting många grodor föredrar). Med detta bygga var det även en tanke att växter och invånare var från samma område.
Jag hade bestämt mig för pilgiftsgrodor och då gällde det att hitta någon art som:
1. Trivdes med att klättra
2. Inte var stor och klumpig
3. Ej behövde stort terrarium
Det ledde mig till någon Ranitomeya art, sedan var det bara att leta info efter vilka som var de bästa nybörjargrodorna och som samtidigt var estetiskt tilltalande för mig. Gick igenom en heldel forum, böcker och tidningar och lotten föll på R ventrimaculatus (röd) eller just imitator Varadero/Jeberos. Sedan började jag kolla upp vad som fanns i detta avlånga land och kunde boka mig 4st Varadero/Jeberos.

För mig är grodorna pricken på i:et i ett regnskogsterrarium, jag har haft geckos och tyckte de var aningen stora (de va ca10cm) till miniorkideer och de krävde mer mat och sket ner bladen på växterna. Detta terrarium ville jag skulle ha växter som dominerade intrycket och jag ville ha små snygga grodor som stortrivs i ett litet högt regnskogsterrarium.

Helst av allt ville jag ha Oophaga pumilio, men efter att läst å läst insåg jag att den arten kunde jag glömma pga levnadssättet och kraven på ägaren.

jaha ok.. ja jo i ditt fall så förstår jag.. men jag har sett folk med hyfsat stora botten ytor som har sånna pytte små godor som man får verkligen leta efter för att kunna se.. haha.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 932
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 260 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Jolo » 29 jan 2011, 21:33

Vad är orsaken till att det blev fyra grodor? Är det för att det ska vara större chans att det ska bli ett par? Vad jag förstått så är dessa grodor monogama och hålls bäst i par.

/ Johan
/ Johan

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 29 jan 2011, 22:16

Vad är orsaken till att det blev fyra grodor? Är det för att det ska vara större chans att det ska bli ett par? Vad jag förstått så är dessa grodor monogama och hålls bäst i par.

/ Johan
Orsaken att de blev fyra är just att jag ville ha ett par och då det i stortsett va kört att hitta ett fungerande par valde jag att köpa flera grodor i hopp om att få ihop minst ett par. Har jag otur är alla honor eller så är alla hanar, men oddsen att de blir så är ju väldigt liten. Sedan har jag läst att just imitator ska gå att hålla i grupp, så det var ytterligare en anledning till att köpa fler än två. Jag får helt enkelt se hur det går med dessa, blir någon utstött eller ser stressad ut så får jag sälja individen.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 31 jan 2011, 13:11

Så kom man till jobbet idag, tittade in i burken och såg tre glada tjocka grodor. Såg inte ut att magrat av någonting under de två första dygnen utan såg friska å krya ut. Frågan var vart den fjärde var?! Kunde inte se den någonstans.
Vid lunch kollade jag en gång till och då var alla framme, en av dem är dock lite mindre och smalare men jag hoppas den endast ligger lite efter. Tyckte en groda var lite mindre när jag flyttade in grodorna, så allt är nog som de ska vara.

Funderar lite över hur känsliga grodorna är för att "falla", de klättrar ju och hoppar från ena stället till det andra helt obehindrat, så jag antar att de klarar ett fall på 80cm utan vidare. Ja e så nöjd med köpet!!
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Habitat terrarium

Inlägg av RicardH » 31 jan 2011, 18:54

Illustratören skrev:Är ju bara Epipedobates anthonyi som kommer i närheten av hur små R imitator är.
Hej.
Mina R. vanzolinii blir 18mm. Det är oxå en rätt liten filur.

Det blir fint. Skall försöka beställa hem lite peruanskt jag med. Är gammal biotopakvarist och de tankegångarna väcks lätt ... :)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Habitat terrarium

Inlägg av MickeK » 03 feb 2011, 20:20

Illustratören skrev:Funderar lite över hur känsliga grodorna är för att "falla", de klättrar ju och hoppar från ena stället till det andra helt obehindrat, så jag antar att de klarar ett fall på 80cm utan vidare. Ja e så nöjd med köpet!!
Jag har haft ett par som fallit ca 2 m utan problem. Den senaste stack direkt den hade landat. Så då blev det lite panik, hade en mugg med flugor i ena handen och fick stänga terrariet med andra sen var det bara att jaga efter rymmlingen.

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster