Habitat terrarium

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 04 feb 2011, 19:32

Hej.
Mina R. vanzolinii blir 18mm. Det är oxå en rätt liten filur.

Det blir fint. Skall försöka beställa hem lite peruanskt jag med. Är gammal biotopakvarist och de tankegångarna väcks lätt ...
Gör det! INte nog med att ett regnskogsterrarium är nog snyggt som det är, man vet att det skulle kunna se ut JUST sådär i Peru någonstans djupt inne i djungeln. Känns lite bättre när man tittar in i burken =-)
Jag har haft ett par som fallit ca 2 m utan problem. Den senaste stack direkt den hade landat. Så då blev det lite panik, hade en mugg med flugor i ena handen och fick stänga terrariet med andra sen var det bara att jaga efter rymmlingen.
Antar att mina groder klarar sig bra då med mina ynka 80cm. Såg en groda idag hoppa från toppen ner på "stenen", mycke längre hopp än vad den gjorde går inte att göra i min burk, så jag känner mig trygg nu.

Funderar lite på hur ni gör med mineralpulver till grodorna. Hur tillsätter ni det så grodorna får i sig det? Hoppstjärtar dör ju för minsta lilla tycker jag och mina grodor har inte riktigt fått kläm på de något större bananflugorna. Så hur ska jag göra?
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Habitat terrarium

Inlägg av FrankD » 04 feb 2011, 20:39

Illustratören skrev:Funderar lite på hur ni gör med mineralpulver till grodorna. Hur tillsätter ni det så grodorna får i sig det? Hoppstjärtar dör ju för minsta lilla tycker jag och mina grodor har inte riktigt fått kläm på de något större bananflugorna. Så hur ska jag göra?
Hoppstjärtar behöver (eller snarare ska) inte pudras. Ärtbladlöss lär kunna pudras men jag gör det inte. Vad gäller flugorna har jag inte längre hydei utan bara melanogaster (den vinglösa varianten plus den som kallas Turkish Glider. De pudrar jag varje gång jag matar med dem. Tag ett litet glas (typ) med lite (!) pulver i. Sedan på med en tratt (där den avlånga spetsen har avlägsnats) och in med flugorna. Skaka lite (INTE upp och ner :mrgreen:) och sedan in i terrariet med dem. Jag ser till att jag inte tar för mycket puder. För mycket är det när det ligger kvar något i glaset, som då lätt kommer att hamna i terrariet, vilket inte är så snyggt om det blir för mycket. (Det finns förstås också andra knep för att förhindra det men det tar inte lång tid tills man vet hur mycket puder man ska ta.)

Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 546
Blev medlem: 25 jan 2010, 20:26
Började med grodor år: 2011
Ort: Ängelholm
Har gillat: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av johan_86 » 06 feb 2011, 18:56

den lampan som du har.. köpte du den utav dusk eller??

va har den för effekt kelvin lummen mm??

och vad kostade den?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 07 feb 2011, 11:10

den lampan som du har.. köpte du den utav dusk eller??

va har den för effekt kelvin lummen mm??

och vad kostade den?
Jag köpte den av dusk.
OM jag inte minns fel är det en:
55w, 4200 lumen (vit) modeller är Osram 830 eller 840?! Mins som sagt inte vilken det var utan jag bad Micke på Dusk om en passande belysning till mitt terrarium och fick den jag fick =-)
Jag är mycket nöjd med belysningen. Men som vanligt hade man kunnat önska sig någonting lite kraftigare, man får ju aldrig tillräckligt med ljus.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 546
Blev medlem: 25 jan 2010, 20:26
Började med grodor år: 2011
Ort: Ängelholm
Har gillat: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av johan_86 » 07 feb 2011, 17:49

ok..
vet du hur många kelvin din lampa har?

ska själv köpa en lampa eller bygga en själv..

har byggt mitt lilla terrarium nu.. det blev 55x46x75 LxDxH

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Carlsson » 07 feb 2011, 17:56

Färgtemperaturen kan du läsa av via rörets beteckning. De två sista siffrorna plus två nollor anger Kelvingraderna. Exempel: 830 innebär 3000 Kelvin.
Den första siffran (8 i exemplet) anger hur bra röret återger verkliga kulörer. Exempel: 830 innebär att röret återger 80-90 % av verklig kulör.
Exempel: 965 innebär att färgåtergivningen är över 90 % samt att röret ger 6500 Kelvin (dvs dagsljus).

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av MattiasS » 07 feb 2011, 18:27

Aha då har man lärt sig något idag med, visste att man kunde utläsa färgtemp/kelvin på rören men inte färgåtervinningen.

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 16 feb 2011, 16:37

Nu har allt rullat på, dock är två grodor lite mindre och smalare, jag försöker punktmata dem då de är mer stillasittande än de två större grodorna.
Såg att jag fått kvalster i hoppstjärtskulturen (inte bra!!), och dessutom börjar det sina en aning med käket. Kommer dock köpa på mig lite mer mat år grodorna i helgen.

Ormbunkarna jag flyttat till burken ser ut att trivas och några av orkideérna har börjat etablera sig och det ser ut att gå rätt väg. Bromeliorna som finns i burken har fått lite nya rötter som söker sig mot Epiwebben så det går bra med dem också.
Har varit i kontakt med Dusk och beställt lite mer växter till burken, mest klätterväxter som har små blad (alla såklart vilt växande i Peru). Har tänkt placera klätterväxterna långt ner för att låta dem växa upp mot toppen, och på det sättet få ett naturligt intryck av klätterväxterna.

Misstänker att jag hörde första grodspelet idag. Satt och jobbade då ljuset slocknade i burken, då plötsligt kom ett svagt prriiiiiii, priiiiii..........va va de?!?
Va tyst en liten stund till och plötsligt en gång till priiiii, priiii...... svagt svagt från terrariumet. Kan de va möjligt tänkte jag och lyssnade noggrannare och rörde mig närmare terrariumet. Men de blev knäpptyst då.
Kollade på youtube för att se om någon spelat in någonting och hittade detta:
http://www.youtube.com/watch?v=CS0nKs4w ... re=related
Lät inte riktigt som på filmen ovan utan det var med kortare intervaller, nästan exakt som detta:
http://www.youtube.com/watch?v=mE5oyxwu ... re=related
Ljudet var som sagt rätt tyst och det varade inte någon längre tid.

Funderar lite hur lång tid det tar innan grodorna börjar spela och leka? Mina är ju bara ungdjur men två har som sagt växt till sig rätt rejält så jag funderar på hur och när könsskillnader börja synas?

Tog lite bilder idag också, terrariumet har nu varit igång sedan 25 januari (före bilden) och idag är det den 16 februari och det börjar bli rejält grönt i toppen nu.
Bilagor
epirarium39.jpg
Bilden till vänster är tagen 25januari, den högra är tagen idag 16feb.
epirarium40.jpg
Som burken ser ut idag, börjar ta sig.
epirarium41.jpg
En bild på en smalare mindre groda (nedre bilden) och en på en tjockis. Tjockisarna är mer i övre delen av burken och gillar att sitta på fönsterrutorna eller längst ut på bladen, rakt i ljuset.
De smalare mindre grodorna hoppar runt i nedre partierna och håller sig mer i skuggorna.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 17 feb 2011, 12:33

Nu när bygget är klart övergår denna tråd till:
http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=2071

Denna tråd kommer jag alltså inte vara så aktiv i längre.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

BUMPING!

Inlägg av RicardH » 31 mar 2016, 22:56

Hej!

För dig som är ny på sidan - denna tråd är ett måste! Mattias är en kreatör av guds nåde!
Trevlig läsning!
(och förlåt bumpen)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster