Fukt och vatten utan kalkfläckar?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
MagArne
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 apr 2008, 15:17
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Fukt och vatten utan kalkfläckar?

Inlägg av MagArne » 10 apr 2008, 15:29

Har funderaringar på att skaffa pilgiftsgrodor och har börjat läsa på för att lära mig mer men har en fundering som jag inte hittar svar på.

Vad för sorts vatten ska användas till de olika systemen? Ultraljudsfuktaren, regnsystemet och ev bevattning av växterna? Jag har läst att det lätt blir kalkfläckar på glaset vilket jag vill undvika så länge det går. Läste något om osmos, avminiralieserat och destilerat vatten. Vad skiljer dem åt och är det hälsosamt att använda sådant vatten till grodorna? Vilken växtgödning törs jag använda mig av och hur göder jag växterna bäst? PMDD som hälls i regnsystemet kanske?

Hur gör ni andra för att hålla rätt fuktighet men fönster kalkfria?

Jag har som sagt, inget terrarie men vill väldigt gärna lära mig mer innan jag ev köper ett eller bygger om ett akvarium..

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 962
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:32
Började med grodor år: 2006
Ort: Linköping
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Fukt och vatten utan kalkfläckar?

Inlägg av Pny » 10 apr 2008, 16:46

Hej MagArne! Välkommen till forumet. Är du samma MagArne som på Akvarietorget?
MagArne skrev:Vad för sorts vatten ska användas till de olika systemen? Ultraljudsfuktaren, regnsystemet och ev bevattning av växterna?
Det går bra med vilket vatten som helst, men alltför hårt vatten skall nog inte användas då tex munstycken till regnsystem kan kalka igen.
MagArne skrev:Jag har läst att det lätt blir kalkfläckar på glaset vilket jag vill undvika så länge det går.
Det är nog främst ett problem om man har hårt vatten. Omvänd osmos är i så fall en enkel lösning.
MagArne skrev:Läste något om osmos, avminiralieserat och destilerat vatten. Vad skiljer dem åt och är det hälsosamt att använda sådant vatten till grodorna?
Osmosvatten är vatten där joninnehållet minskats med hjälp av ett membran, destillerat vatten är ett där joninnehållet minskats med hjälp av destillering, avmineraliserat vatten är nog bara ett samlingsnamn för vatten som igenomgått en sådan process. Slutprodukten är i alla fallen ett mer eller mindre rent vatten med lägre joninnehåll.
MagArne skrev:Vilken växtgödning törs jag använda mig av och hur göder jag växterna bäst? PMDD som hälls i regnsystemet kanske?
Jag skulle inte våga hälla PMDD i regnsystemet. Om du är rädd för kalkfläckar av kranvattnet kan du tänka dig vilka fläckar PMDD skulle göra på rutor och växter! Växterna får gödning av grodornas bajs...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster