Mata med första flugorna?

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Mata med första flugorna?

Inlägg av Azul Oso » 30 aug 2023, 21:25

När kan/bör man mata med ”föräldrarna” ?

Läst två olika skolor om när man ska börja använda en kultur till matning.

Vissa matar sina grodor med de första flugorna de släppte i efter någon vecka, när de lagt larver och tar sedan och sätter ny kultur på de först kläckta ur den nya generationen.

Därefter läste jag en sida som skrev att man inte skulle sätta ny kultur på de först kläckta då det skulle avla fram snabbproducerande kulturer….


Men kan jag mata med de först insläppta föräldraföugorna när jag börjar se larver? Eller hur gör ni?

AdamEGL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 328
Blev medlem: 19 feb 2017, 22:11
Ort: Nyköping
Har gillat: 212 gånger
Blivit gillad: 179 gånger
Grodor Arter/varianter: 10
Växter till salu: 0

Re: Mata med första flugorna?

Inlägg av AdamEGL » 30 aug 2023, 21:42

Jag brukar inte mata med föräldrarna.
Trixet är att sätta nya kulturer med sån intervall att man alltid har burkar att mata med

Jag gör såhär ungefär 1gång i veckan sätter jag 4 kulturer, ställer ner dom i 1 back
Jag har alltid 4backar, varje gång jag sätter en ny back med 4kulturer så kastar jag dom 4äldsta burkarna från den äldsta backen, jag har dom under en hylla där 4backar får plats och sätter alltid den senast gjorda längst till vänster, så håller jag reda på vilka som är äldst, ungefär 2backar brukar alltid va redo att mata med, den 3dje har puppor och den 4de är nygjord.
Dom håller eg längre, men produktionen går ner och jag tkr det inte är värt att ha dom längre en 4v

Ibland slarvar jag och sätter varannan vecka och då kastar jag inte nån back förrens det tillkommer en ny.

Hoppas du förstår min något röriga beskrivning.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mata med första flugorna?

Inlägg av emanuelkarl » 30 aug 2023, 21:52

HZA skrev:
30 aug 2023, 21:25
När kan/bör man mata med ”föräldrarna” ?

Läst två olika skolor om när man ska börja använda en kultur till matning.

Vissa matar sina grodor med de första flugorna de släppte i efter någon vecka, när de lagt larver och tar sedan och sätter ny kultur på de först kläckta ur den nya generationen.

Därefter läste jag en sida som skrev att man inte skulle sätta ny kultur på de först kläckta då det skulle avla fram snabbproducerande kulturer….


Men kan jag mata med de först insläppta föräldraföugorna när jag börjar se larver? Eller hur gör ni?
Tror inte det är en jätteviktig fråga; bara testa och se vad du tycker fungerar för dig. Jag brukar vänta med att mata med flugor från en kultur tills den börjar "booma" med nya flugor, mestadels för att jag startar med relativt få flugor och tycker det är svårt att skaka ur "föräldraflugorna" (beroende på smetrecept kan det också hända att smeten rinner ur eller kladdar/dränker flugor när man försöker skaka ut flugorna ifall kulturen är nysatt och smeten inte täckts av larver osv.). Om du pallar att skaka ur föräldra i de nysatta kulturerna så fort de producerat några larver är det förstås inget fel med det, men för mig är det så få flugor så jag inte tycker det är lönt eftersom jag alltid har producerande kulturer med mycket fler flugor i.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mata med första flugorna?

Inlägg av Azul Oso » 30 aug 2023, 22:36

Tack för svar! Och tips!

Är i starten så har ett gäng kulturer satta. Och hoppstjärtar…

Men tänkte om gamlingarna gjorde någon nytta så att säga eller om det är lika bra att mata med dem… nu i början när jag inte har så mycket färdiga kläckningar redo.

Kommer vara två vuxna som ska äta så ingen tonårsfamilj… men tänker att jag ska ha några kulturer i olika delar av huset för säkerhetsskull.

Planerar också att göra en sån kvalstersanering några kulturer in så att man har fräscha kulturer isolerade och ”börjar om” från dem sedan…

AdamEGL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 328
Blev medlem: 19 feb 2017, 22:11
Ort: Nyköping
Har gillat: 212 gånger
Blivit gillad: 179 gånger
Grodor Arter/varianter: 10
Växter till salu: 0

Re: Mata med första flugorna?

Inlägg av AdamEGL » 30 aug 2023, 22:53

Gamlingarna gör nytta för dom lägger ägg.
Och smeten brukar va rinnig första veckan som Emanuel säger. Jag hade inte vänt den upp och ner.
Men, jag antar att vid kris så är allt tillåtet.

Kvalster har jag aldrig brytt mig om, men om du ska göra en sån sanering är det nog bra o göra den direkt för att minimera spridningen av dem.

Det viktigaste med flugor är att va konstant i att tillverka nya kulturer, sätter du inga idag, har du inga att mata med om 2veckor .. typ.

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mata med första flugorna?

Inlägg av Azul Oso » 30 aug 2023, 23:23

Körde på receptet med pärongröt men den kanske blev mer grötig än rinnig. Tog fiberhavregryn i hopp om att de skulle hålla fukten bra. Får se, kanske sätter en lösare imorgon om första är för torr.


Hajar att dom lägger ägg men lägger dom inte typ en sinnessjuk mängd ägg :) ? Kan man till och med typ lägga över dom i en ny fluggröt efter någon vecka och låta dem lägga ägg i två olika burkar?


Tänkte gå på något sånt schema liknande ditt men kanske skala ner lite då. Och hålla dem åtskilt om något skulle slå ut en kultur.

Läste den kvalstersaneringstråden där man plockar ut larverna och lägger dem i parafinolja för att sedan plantera dem i en ny ren fluggröt.

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster