Kvalster i flugorna..

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Hult
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 mar 2013, 12:12
Började med grodor år: 2013
Ort: Vänersborg
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Kvalster i flugorna..

Inlägg av Hult » 16 maj 2013, 08:43

Jag har fått kvalster bland mina småflugor. Har läst lite bland de trådar som finns men har lite funderingar. Jag har inte många flugor kvar och detta är min enda sats med dessa. Jag hade tänkt sätta en ny med dessa för att få upp antalet flugor för att sedan köra med "torktekniken" för att bli av med kvalstren.

I dagsläget har jag bara ett mindre antal kvalster vad jag kunnat se, har läst om folk som fått kvalster i stora svärmar som sprungit omkring. Är risken att jag drabbas av det med om jag sätter ny sats med kvalsterdrabbade flugor? Hur undviker jag det isf?

Finns det någon runt Vänersborg / Uddevalla som har att sälja så kan jag kasta dessa åt fanders! Vet att jag köpte dessa via pilgift av en trevlig kille i Vänersborg som jag tappat uppgifterna till. Om någon har nås jag på eric_hult@hotmail.com eller 0738189403

Alla tips och råd är välkomna just nu!
Tycker dom är så jä*****a vidriga så är rädd för dom nästan hehe! :shock:

Med vänlig hälsning, Eric

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Kvalster i flugorna..

Inlägg av LarsH » 20 maj 2013, 00:38

Du verkar bo när Kungälv. I Kungälv finns Cricket Express, en hejare på att få fram och sälja kanonfoder till reptiler, då bla bananflugor. Prova där så får du kvalsterfria flugor att starta upp med.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kvalster i flugorna..

Inlägg av LarsÖ » 20 maj 2013, 10:02

LarsH skrev:Du verkar bo när Kungälv. I Kungälv finns Cricket Express, en hejare på att få fram och sälja kanonfoder till reptiler, då bla bananflugor. Prova där så får du kvalsterfria flugor att starta upp med.
Kanske. Min erfarenhet är att INGA av dom kommersiella foderleverantörerna är kvalsterfria. Det är praktiskt taget omöjligt att ha kvalsterfria flugodlingar om man samtidigt har syrsor och mjölmask. Men prova! och meddela os resultatet.
/LarsÖ
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
UrbanV
Inlägg: 224
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:33
Ort: Kungsbacka
Har gillat: 4 gånger
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Kvalster i flugorna..

Inlägg av UrbanV » 20 maj 2013, 11:03

LarsÖ skrev:
LarsH skrev:Du verkar bo när Kungälv. I Kungälv finns Cricket Express, en hejare på att få fram och sälja kanonfoder till reptiler, då bla bananflugor. Prova där så får du kvalsterfria flugor att starta upp med.
Kanske. Min erfarenhet är att INGA av dom kommersiella foderleverantörerna är kvalsterfria. Det är praktiskt taget omöjligt att ha kvalsterfria flugodlingar om man samtidigt har syrsor och mjölmask. Men prova! och meddela os resultatet.
/LarsÖ
För några år sedan fick jag på sensommaren stora problem med kvalster i mina flugodlingar. Fick då göra ett "nödköp" av 10 kulturer från Cricket Express. Granskade alla noggrant med lupp och hittade då endast två kvalster i en av kulturerna. Som LarsÖ skriver så är det oftast ganska stora problem med kvalster i odlingarna från kommersiella foderleverantörer, men CE är ett positivt undantag.

Har inga grodor just nu!

PelleB
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 862
Blev medlem: 01 feb 2008, 09:33
Började med grodor år: 1980
Ort: Swe
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 77 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Kvalster i flugorna..

Inlägg av PelleB » 25 maj 2013, 00:08

Cricket express är väldigt noga med alla sina insekter dom odlar, är tämligen säker på att dom inte har flugodlingarna i samma rum som odling av syrsor eller andra insekter. Hans Visser är väldigt pedant och noga.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster